Milliárdos forgalmat hozott az otthonfelújítási SZÉP-kártyás lehetőség

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 23. 11:32

2025. január 1-jétől új felhasználási cél nyílt meg a SZÉP-kártya birtokosai előtt: a rajta lévő összegek legfeljebb felét már otthonfelújításra is elkölthetik. Az elmúlt fél év tapasztalatai szerint az ügyfelek élnek is ezzel a lehetőséggel, különösen bútorokra, szerszámokra, festékekre és szőnyegekre költenek – főként barkácsáruházakban és lakberendezési üzletekben – írja a Pénzcentrum.

Több mint 6 milliárd forintnyi felújítás

Az OTP Bank tájékoztatása szerint 2025. június 10-ig mintegy 120 ezer kártyabirtokos összesen 6,6 milliárd forintot költött otthonfelújítási célra. Az egy főre jutó átlagos kiadás 55 ezer forint volt. Bár a bank nem lát rá pontosan, milyen termékeket vásároltak az ügyfelek, a költések helyszíne és összege alapján egyértelműen az otthon korszerűsítéséhez szükséges termékekre – például festékekre, bútorokra vagy szerszámokra – fordították a pénzt.

A felhasználható keretről az ügyfeleket több csatornán is tájékoztatták: online felületeken, közvetlen értesítéseken keresztül, sőt, egy tematikus podcast is készült az új lehetőségről. Az OTP szerint 2025 első öt hónapjában összesen 158 milliárd forintot költöttek a SZÉP-kártyabirtokosok, ám ennek többsége továbbra is a szálláshelyzsebről történt.

7,2 milliárdos határidős egyenleg

A bankok ugyanakkor figyelmeztetnek: jelentős összeg áll még felhasználatlanul a kártyákon. Május 31-én 7,2 milliárd forintnyi olyan egyenleget tartottak nyilván, amelyre szeptember 20-án 15%-os díj terhelődhet, ha addig nem költi el a tulajdonos. Az érintetteket előzetesen értesítik a határidőről és az elérhető egyenlegről.

MBH: 20 ezer tulajdonos, átlagosan 55 ezer forinttal

Az MBH Bank is hasonló adatokról számolt be: ügyfeleik átlagosan 55 ezer forintot költöttek lakásfelújításra a SZÉP-kártyájukról, leggyakrabban nagy barkácsáruházakban. A bank rendszere úgy van beállítva, hogy az ügyfelek ne tudják túllépni az 50%-os felhasználási határt, ezzel biztosítva a jogszabálynak megfelelő működést.

A bank nyilvántartása szerint közel 20 ezer kártyabirtokos rendelkezik olyan egyenleggel, amely szeptember 20-ig felhasználható díjmentesen – de ezek értéke a nyár végére várhatóan csökkenni fog. Az MBH külön is javasolja az egyenleg rendszeres ellenőrzését, akár a mobilalkalmazáson keresztül is.

K&H: OBI, Praktiker és Jysk a nyertesek

A K&H Bank válaszából kiderül: ügyfeleik elsősorban az OBI, a Praktiker és a Jysk üzleteiben vásárolnak otthonfelújítási célra. A legkeresettebb termékek a bútorok, szőnyegek, barkácseszközök és festékek. Az átlagos vásárlási összeg a nagyáruházakban 35–40 ezer forint, míg a kisebb üzletekkel együtt számolva 28 ezer forintra csökken.

A pénzintézet tapasztalatai szerint az ügyfelek tisztában vannak a felhasználási lehetőséggel, és aktívan élnek is vele. A K&H saját online felületén elérhető nyomonkövetési rendszer segítségével a kártyabirtokosok valós időben láthatják, mennyi pénzt költöttek már el otthonfelújításra, és mekkora keret áll még rendelkezésre. A bank adatai szerint május végéig a SZÉP-kártyákról több mint 12,6 milliárd forintot, az Aktív Magyarok alszámláról pedig több mint 7,3 millió forintot költöttek el.

A kereskedők is készültek

A kiskereskedelmi szereplők is gyorsan reagáltak az új lehetőségre. A DIEGO marketingigazgatója, Gesztesi Gábor elmondta: már január elején megjelentek a SZÉP-kártyás vásárlók, és komoly felkészülést igényelt az elfogadási rendszer kialakítása, különösen a franchise-hálózatok esetében. „Nagy potenciált látunk ebben a támogatásban, és az emberek is élnének a lehetőséggel” – tette hozzá.

Közeleg a szeptemberi határidő

A bankok és a kormányzati szabályozás egyaránt ösztönözni kívánják a kártyákon maradt egyenlegek elköltését. A szeptember 20-i határidő kulcsfontosságú: az aznapra díjterhelés alá eső összeg elkerülése érdekében érdemes időben tervezni a lakásfelújítást, és követni az egyenlegek alakulását.

A SZÉP-kártya új funkciója tehát nemcsak a családoknak nyújt pénzügyi könnyebbséget, de a lakberendezési és barkácsáruházak forgalmát is érezhetően fellendítette – és még csak most jön a nyári főszezon.

Kapcsolódó cikkeink