Milliárdos biznisz az óceánjáró hajózás: új rekord született 2024-ben
Noha egyetlen modern óceánjáró megépítése legalább egymilliárd dollárba kerül, az iparág mégis aranykorát éli. 2024-ben világszerte rekordot döntött a tengeri hajóutak népszerűsége: 34,6 millió utas választotta ezt az utazási formát, ami 9 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez képest.
Az óceánjárók globális flottája mára meghaladja a 300 hajót, és az év végéig újabb egységgel bővül. A Celebrity Cruises legújabb hajója, a Celebrity Xcel 2026 nyarától Európa partjainál is feltűnik majd, miután első idényét a Karib-térségben tölti Fort Lauderdale-ből induló hétéjszakás útvonalakon. Európában Barcelonából és Athénból indít 7–11 éjszakás utakat a Földközi-tengeren. A gigászi hajó a társaság Edge-osztályú flottájának ötödik tagja lesz.
A tengeri luxusutak mögött álló iparági gépezet
Az óceánjárók a világ legnagyobb mozgó járművei közé tartoznak – csak az olaj- és földgázkitermeléshez használt úszó monstrumok vetekedhetnek velük. A piacot három nagy szereplő uralja: a Royal Caribbean, a Carnival és a Norwegian Cruise Line együttesen a világ tengeri hajózásának 80 százalékát birtokolja. Ezek a cégek bevételeik jelentős részét – mintegy 30–40 százalékát – nem a jegyekből, hanem a fedélzeti fogyasztásból szerzik: étkezések, italok, wellness- és szórakoztató szolgáltatások teszik ki a profit döntő részét.
Bár a három nagy vállalat székhelye Floridában található, hajóik döntő többsége – mintegy 70 százalék – olyan országokban van bejegyezve, mint Panama, Bermuda, a Bahamák vagy Málta. Az ok prózai: ezek az országok lényegesen lazább környezetvédelmi, munkaügyi és működési előírásokat alkalmaznak, így a hajótársaságok gyorsabban és olcsóbban jutnak működési engedélyhez.
168 milliárd dolláros iparág, 1,6 millió munkahellyel
A tengeri hajózás napjainkra 168 milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát, világszerte 1,6 millió embert foglalkoztatva. A szektor dinamikus növekedése és a turizmus iránti folyamatos kereslet azt mutatja, hogy a luxushajózás nem csupán trend, hanem tartós üzleti modell, amely hosszú távon is jelentős gazdasági szereplő marad. Az újabb és újabb óriáshajók bevetése pedig csak tovább erősíti a globális versenyt.
Kapcsolódó cikkeink
Folytatódhat a fellendülés a budapesti szállodapiacon
Minden előzetes elemzői várakozást felülmúlt a kelet-közép-európai és ezen belül…
Tovább olvasom >Továbbra is durvák a balatoni árak
A Balatonnál nyaralók idén sem számíthatnak olcsó étkezésre – különösen…
Tovább olvasom >Visszavonulót fúj a Wizz Air: kivonul Abu-Dzabiból, leállítja közel-keleti járatait
Drasztikus döntést jelentett be a Wizz Air: 2025. szeptember 1-jétől…
Tovább olvasom >További cikkeink
A fogyasztói tudatosságnak a pénztárca szab határokat
Egészséges, fenntartható és megfizethető alapanyagokat, élelmiszereket szeretnének a fogyasztók vásárolni,…
Tovább olvasom >Drága falatok – egyre mélyebben kell a pénztárcába nyúlni a húsért
Hiába őrzi népszerűségét a sertéshús a magyar fogyasztók körében, az…
Tovább olvasom >Globális minimumadó: Az amerikai vállalatcsoportok végleg kikerülhetnek a szabályozás alól
Az elmúlt időszakban a globális minimumadó kapcsán izgalmas fejlemények játszódtak…
Tovább olvasom >