Miért fontos az eladáshelyi kommunikáció?

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 05. 21. 09:13

A vásárlási idő rövidülésével a vásárlás helyén kihelyezett kommunikációs elemek, a vásárlás pillanatában való meggyőzés szerepe egyre fontosabbá válik. Mivel e megállapítást legjobban a vásárlók tudják alátámasztani, ezért megkérdezéses vizsgálatot végeztek a SPAR-vásárlók körében.
A rövid interjúban, a vásárlás befejezése után, a kasszán kívül, az alábbi kérdéseket tették fel, amelyeket a leggyakoribb visszajelzésekkel együtt szedtünk csokorba:

SPAR

Volt-e olyan kommunikációs elem az üzletben, amely segítette a vásárlását?

„Az árakcióra felhívó anyag.” „Az Univer új termékére felhívó eszköz.”

Vásárolt-e bármilyen terméket kommunikációs eszköz hatására?

„Igen. A Maggi termékeket kifejezetten a paprikás tábla miatt vásároltam.” „A Kennijó új terméket kipróbálom, most találkoztam vele először.”

Van- e olyan kommunikációs eszköz, amit fel tud idézni?

„A bejárat kapuszerű dekorációja nagyon látványos volt.” „A Maggi-akcióban az ingyen paprikára felhívó több tábla, feliratozás.”

Mennyire tartja zavarónak a boltban használt kommunikációs eszközöket?

„A kihelyezett eszközök nem hatottak zavarólag. Amikor valamilyen akcióra hívták fel a figyelmet, akkor kifejezetten hasznosnak ítéltem meg, például a polcnál kihelyezett kommunikációs anyagokat.”

A kérdésekre adott válaszokból egyértelműen kitűnik, hogy az eladás helyén észlelt és akár a döntést is befolyásoló eszközöknek úgy van nagyon fontos szerepük, hogy közben nem élik meg azt zavarónak a vásárlók. Mindez jó hír a márkagyártók számára, hiszen érdemes beruházni az eladáshelybe, és a vásárlás előtti pillanatban megszólítani, vagy vásárlásra ösztönözni a fogyasztókat.

Kapu megjegyezhető üzenettel

A SPAR Magyarország együttműködő partnere az eladáshelyi kommunikációban a Win-Store Media Kft., amelynek munkatársai, szoros együttműködésben a vásárlókkal és a SPAR-beszállítókkal is, az eladáshely hasznossá tételén dolgoznak, és igyekeznek olyan POS-eszközöket kihelyezni, amelyek a vásárlók és a SPAR elvárásainak is megfelelnek. A Win-Store Media egyedi POS-kihelyezésekkel támogatja például az olyan egyedi promóciókat, mint a Nestlé Maggi és a SPAR „Főzzünk a SPAR-ral és a Maggival frissből finomat!” A bejáratnál elhelyezett, különleges kreatívval ellátott, úgynevezett deco gate kapuk nagyon közkedveltek ebben az évben, amelyeket nagy sikerrel használt már a Danone, a Nestlé, és a vásárlók visszajelzése alapján a rajtuk szereplő üzenet általában meg is jegyezhető.

Mért valós hatékonyság

Napjainkban egyre rövidül a vásárlásra fordított idő, így megnövekedik a fontossága azoknak a kommunikációs elemeknek, amelyeket azokhoz a termékekhez helyezünk ki, amiket amúgy is a kosarunkba raknánk, így ha az éppen promócióban van, akkor nagyobb eséllyel landol a kosarunkban. Amennyiben pedig nem rendelkezünk termékpreferenciával, akkor egy promóció hatására inkább választjuk azt a terméket, amire éppen van valamilyen kedvezmény, vagy éppen egy szép POS-eszköz hívja fel rá a figyelmet.

A Win-Store Media a SPAR segítségével a tényleges eladási darabszámra vonatkozó adatokat figyeli a kampányok kiértékelése során, a kampány előtt és után összehasonlítva, amelyet szolgáltatásként nyújt minden partnerének, aki kíváncsi a tényleges hatékonyságra.

Az élményszintű vásárlás támogatása

Az évente, szakmai szervezetek bevonásával végzett Shopper Engagement Studyból (Vevőelégedettségi felmérésből) kiderül, hogy a vásárlói döntések 76 százaléka befolyásolható az eladás helyszínén. A korábbi évek hasonló felméréseit összevetve elmondhatjuk, hogy a befolyásolhatóság egyre növekszik – 1995-ben még csak 70 százalék volt ez az arány. A kutatásból kiderül továbbá, hogy a megvásárolt termékek 55 százaléka nem tervezett, vagyis ez esetben minden döntés az eladás helyén történik.

Mi mással tudnánk tehát a vásárlót termékünkhöz irányítani az eladás, a vásárlási döntés helyén, mint instore-eszközökkel?! Egy figyelemfelkeltő padlómatrica-grafika bázisidőszakhoz viszonyítva akár 338 százalékkal is növelheti az eladást, vajon véletlen lenne a forgalomnövekedés egy olyan kategóriában, amelyre nem jellemző a márkahűség? Győződjön meg róla Ön is a saját kampányának mért eredményei alapján!

Kapcsolódó cikkeink