Mi történt a járvány alatt a munkanélküli fiatalokkal?
A KSH október végi adatai[1] alapján bár a teljes lakosság körében a tavalyi szinthez képest csökkent a munkanélküliség, a fiatalok körében romlottak a mutatók. A járványhelyzet itthon sajátos munkaerőpiaci helyzetet szült: a pályakezdők, friss végzősök körében sokan nehezen találják a helyüket a munkaerőpiacon, ezzel egyidőben viszont számos terület küzd jelentős munkaerőhiánnyal. Ezt támasztja alá a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának Kantar-Hoffmann által végzett új kutatása is, amely nemrég további szegmenseit tárta fel a hazai nem dolgozó és nem is tanuló fiataloknak.

#énjövőm workshop
Számukra a megoldás sok esetben az önfejlesztésben, átképzésben és az önismeretre alapuló készségfejlesztésen rejlik: a program kutatása most azt is felvázolta, hogyan segíthetnek ezek a munkanélküli fiatalok különböző csoportjainak.
A fiatalok munkaerőpiaci elhelyezkedését támogató #énjövőm program 2017 óta szervez ingyenes személyes és online workshopokat, amelyek célja, hogy készségfejlesztéssel támogassák a nem tanuló és nem is dolgozó fiatalokat. A program az indulása óta folyamatosan bővítette célcsoportjait, így a pályakezdő fiatalok mellett már egyetemistáknak, pályaválasztás előtt álló középiskolásoknak, hátrányos helyzetű roma fiataloknak, kismamáknak, kisgyermekes szülőknek, fiatal vállalkozóknak és fogyatékossággal élő fiataloknak is segítenek.
A program Kantar Hoffmann által készített, Eurostat adatokra alapuló kutatása nemrég három új szegmensét tárta fel a hazai 15-35 év közötti, ún. NEET (Not in Education, Employment or Training) fiataloknak: a járvány előtti csoportokat így már a szolgáltató szektorból kiesett fiatalok, a külföldről hazatérők és a járvány miatt álláskereső pozícióban ragadt pályakezdők is bővítik. A kutatás egy ún. veszélyeztetettségi háló segítségével kategorizálta be a különböző NEET csoportokat, ahol egy álláskereső korábbi tapasztalatai és motivációs szintje határozza meg, milyen esélyei vannak a munkaerőpiacon. Mivel a NEET fiatalok csoportja rendkívül heterogén, így minden esetben más jelenti a segítséget. A program új kutatása most egyidőben vizsgálta azt, hogyan érintette a járvány a meglévő célcsoportokat, milyen új csoportokkal bővült a NEET fiatalok köre, és mi jelenthet nekik leginkább releváns segítséget a járvány után.
Szolgáltató szektorból kiesett fiatalok
Míg a járvány egyértelműen a vendéglátóiparban, a szállításban és a művészeti területeken dolgozókat érintette a legrosszabbul, az építőiparban és az oktatásban dolgozók száma ezzel párhuzamosan nőtt. A kiesett fiatalok egy részét alkalmazták a munkaerőhiánnyal küzdő ágazatok, a többiek viszont jelenleg a NEET szegmens új, álláskereső csoportját képezik. Az #énjövőm kutatása azonban azt is feltárta, hogy ezek a fiatalok sok esetben kényszerből vagy a lehetőségek hiánya miatt dolgoztak a szolgáltató szektorban. A megkérdezettek egy részének jó lehetőség lehet a járvány utáni újrakezdés arra, hogy jobban felmérjék saját készségeiket, igényeiket és közelebb kerülhessenek a számukra leginkább alkalmas munkához, vagy egy új munkahely mellett tanulni kezdjenek olyan területeken, amelyek korábban vonzók voltak számukra. Ebben segítenek az #énjövőm program önismeretre, kommunikációra fókuszáló workshopjai, amelyek során a programmal együttműködő szervezetek és oktatási központok szakértői támogatják a résztvevőket abban, hogy felismerjék és fejlesszék legfontosabb készségeiket, és ezekre alapozva akár más területek felé is nyitni tudjanak.
Külföldről hazatérők
Bár sok esetben egyik napról a másikra vesztették el állásukat és döntöttek a hazaköltözés mellett, a legkevésbé veszélyeztetett pozícióban mégis a külföldről hazatérő fiatalok vannak. Egyrészt a külföldön szerzett tapasztalataik az előnyükre válnak itthon is, másrészt tőlük nem idegen az újrakezdés élménye, így sok esetben bátrabban mernek belevágni egy új szakmába is. A kutatásban megkérdezett alanyok történeteiből az is kiderült: sokan hazatérés után kezdtek el pályaváltáson vagy saját vállalkozás indításán gondolkodni. Képzettségi szintjüktől függetlenül számukra is segítséget jelenthetnek az #énjövőm program által kínált önismeretre, saját vállalkozás indítására fókuszáló, díjmentesen elérhető online tananyagok, valamint akár a program mentorai is, akik a Coca-Cola HBC Magyarország vezető beosztású munkatársaiként releváns, naprakész tanácsokkal tudják segíteni őket.
Pályakezdő állástalanok
Veszélyeztetettség szempontjából ők állnak a legrosszabb helyen: már fiatalon hosszú távú munkanélküliségben ragadtak, nehezen tudnak elindulni. Beszűkült munkaerőpiacon, kiélezett versenyben kell munkát találniuk, és hátrányt jelent számukra a tapasztalat hiánya is. Az elnyúló munkakeresés, a bezártság és elbizonytalanodás pedig tovább növeli az esélyét annak, hogy motivációt vesztenek. További hátrányt jelenthet, hogy a járvány sok esetben a pályaorientációs és pályaválasztási szolgáltatások működését is korlátozta. Számukra különösen nagy segítséget jelenthetnek az #énjövőm program kiscsoportos, online workshopjai, ahol szakértő trénerek segítenek nekik a felkészülésben és az elindulásban, emellett hasonló cipőben járó résztvevőkkel oszthatják meg a kérdéseiket, tapasztalataikat.
Az #énjövőm program az elmúlt 4 évben már több, mint 10.000 nem dolgozó és nem is tanuló fiatalnak segített. A program nemrég elindított ingyenes, interaktív digitális felületén, a www.enjovom.hu oldalon többek között olyan témákban is tanulhatnak a pályakezdők és saját vállalkozáson gondolkodók, mint jogi alapismeretek vagy munka és motiváció.
További információ a programról a www.enjovom.hu oldalon érhető el.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Az unió nettó exportőr tojásban és tojástermékekben
Az Európai Bizottság adatai alapján az unió (EU27) a tojás-…
Tovább olvasom >Tovább emelkedett a vágómarha termelői ára
Az AKI vágási statisztikai adatai szerint 2025 január–áprilisában a szarvasmarha…
Tovább olvasom >További cikkeink
Ismét itt a Baba Kuponhét a Rossmannál – 10% kedvezmény minden babatermékre Rossmann+ tagoknak
A Rossmann elkötelezetten támogatja a családokat és a kisgyermekes szülőket…
Tovább olvasom >Stabilitás és stratégiai irányváltás a Zwack Unicumnál
Továbbra is a hazai prémium szeszesital-piac meghatározó szereplője a Zwack…
Tovább olvasom >Új nemzetközi partner a Baker McKenzie-nél
A Baker McKenzie 2025. július 1-jével Kovács Benedeket, a budapesti…
Tovább olvasom >