Mi történt a járvány alatt a munkanélküli fiatalokkal?
A KSH október végi adatai[1] alapján bár a teljes lakosság körében a tavalyi szinthez képest csökkent a munkanélküliség, a fiatalok körében romlottak a mutatók. A járványhelyzet itthon sajátos munkaerőpiaci helyzetet szült: a pályakezdők, friss végzősök körében sokan nehezen találják a helyüket a munkaerőpiacon, ezzel egyidőben viszont számos terület küzd jelentős munkaerőhiánnyal. Ezt támasztja alá a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának Kantar-Hoffmann által végzett új kutatása is, amely nemrég további szegmenseit tárta fel a hazai nem dolgozó és nem is tanuló fiataloknak.
Számukra a megoldás sok esetben az önfejlesztésben, átképzésben és az önismeretre alapuló készségfejlesztésen rejlik: a program kutatása most azt is felvázolta, hogyan segíthetnek ezek a munkanélküli fiatalok különböző csoportjainak.
A fiatalok munkaerőpiaci elhelyezkedését támogató #énjövőm program 2017 óta szervez ingyenes személyes és online workshopokat, amelyek célja, hogy készségfejlesztéssel támogassák a nem tanuló és nem is dolgozó fiatalokat. A program az indulása óta folyamatosan bővítette célcsoportjait, így a pályakezdő fiatalok mellett már egyetemistáknak, pályaválasztás előtt álló középiskolásoknak, hátrányos helyzetű roma fiataloknak, kismamáknak, kisgyermekes szülőknek, fiatal vállalkozóknak és fogyatékossággal élő fiataloknak is segítenek.
A program Kantar Hoffmann által készített, Eurostat adatokra alapuló kutatása nemrég három új szegmensét tárta fel a hazai 15-35 év közötti, ún. NEET (Not in Education, Employment or Training) fiataloknak: a járvány előtti csoportokat így már a szolgáltató szektorból kiesett fiatalok, a külföldről hazatérők és a járvány miatt álláskereső pozícióban ragadt pályakezdők is bővítik. A kutatás egy ún. veszélyeztetettségi háló segítségével kategorizálta be a különböző NEET csoportokat, ahol egy álláskereső korábbi tapasztalatai és motivációs szintje határozza meg, milyen esélyei vannak a munkaerőpiacon. Mivel a NEET fiatalok csoportja rendkívül heterogén, így minden esetben más jelenti a segítséget. A program új kutatása most egyidőben vizsgálta azt, hogyan érintette a járvány a meglévő célcsoportokat, milyen új csoportokkal bővült a NEET fiatalok köre, és mi jelenthet nekik leginkább releváns segítséget a járvány után.
Szolgáltató szektorból kiesett fiatalok
Míg a járvány egyértelműen a vendéglátóiparban, a szállításban és a művészeti területeken dolgozókat érintette a legrosszabbul, az építőiparban és az oktatásban dolgozók száma ezzel párhuzamosan nőtt. A kiesett fiatalok egy részét alkalmazták a munkaerőhiánnyal küzdő ágazatok, a többiek viszont jelenleg a NEET szegmens új, álláskereső csoportját képezik. Az #énjövőm kutatása azonban azt is feltárta, hogy ezek a fiatalok sok esetben kényszerből vagy a lehetőségek hiánya miatt dolgoztak a szolgáltató szektorban. A megkérdezettek egy részének jó lehetőség lehet a járvány utáni újrakezdés arra, hogy jobban felmérjék saját készségeiket, igényeiket és közelebb kerülhessenek a számukra leginkább alkalmas munkához, vagy egy új munkahely mellett tanulni kezdjenek olyan területeken, amelyek korábban vonzók voltak számukra. Ebben segítenek az #énjövőm program önismeretre, kommunikációra fókuszáló workshopjai, amelyek során a programmal együttműködő szervezetek és oktatási központok szakértői támogatják a résztvevőket abban, hogy felismerjék és fejlesszék legfontosabb készségeiket, és ezekre alapozva akár más területek felé is nyitni tudjanak.
Külföldről hazatérők
Bár sok esetben egyik napról a másikra vesztették el állásukat és döntöttek a hazaköltözés mellett, a legkevésbé veszélyeztetett pozícióban mégis a külföldről hazatérő fiatalok vannak. Egyrészt a külföldön szerzett tapasztalataik az előnyükre válnak itthon is, másrészt tőlük nem idegen az újrakezdés élménye, így sok esetben bátrabban mernek belevágni egy új szakmába is. A kutatásban megkérdezett alanyok történeteiből az is kiderült: sokan hazatérés után kezdtek el pályaváltáson vagy saját vállalkozás indításán gondolkodni. Képzettségi szintjüktől függetlenül számukra is segítséget jelenthetnek az #énjövőm program által kínált önismeretre, saját vállalkozás indítására fókuszáló, díjmentesen elérhető online tananyagok, valamint akár a program mentorai is, akik a Coca-Cola HBC Magyarország vezető beosztású munkatársaiként releváns, naprakész tanácsokkal tudják segíteni őket.
Pályakezdő állástalanok
Veszélyeztetettség szempontjából ők állnak a legrosszabb helyen: már fiatalon hosszú távú munkanélküliségben ragadtak, nehezen tudnak elindulni. Beszűkült munkaerőpiacon, kiélezett versenyben kell munkát találniuk, és hátrányt jelent számukra a tapasztalat hiánya is. Az elnyúló munkakeresés, a bezártság és elbizonytalanodás pedig tovább növeli az esélyét annak, hogy motivációt vesztenek. További hátrányt jelenthet, hogy a járvány sok esetben a pályaorientációs és pályaválasztási szolgáltatások működését is korlátozta. Számukra különösen nagy segítséget jelenthetnek az #énjövőm program kiscsoportos, online workshopjai, ahol szakértő trénerek segítenek nekik a felkészülésben és az elindulásban, emellett hasonló cipőben járó résztvevőkkel oszthatják meg a kérdéseiket, tapasztalataikat.
Az #énjövőm program az elmúlt 4 évben már több, mint 10.000 nem dolgozó és nem is tanuló fiatalnak segített. A program nemrég elindított ingyenes, interaktív digitális felületén, a www.enjovom.hu oldalon többek között olyan témákban is tanulhatnak a pályakezdők és saját vállalkozáson gondolkodók, mint jogi alapismeretek vagy munka és motiváció.
További információ a programról a www.enjovom.hu oldalon érhető el.
Kapcsolódó cikkeink
A csontos csirkemell és a csirkemellfilé ára is számottevően csökkent
A KSH adatai alapján Magyarország baromfihúsexportja 2,4 százalékkal 142 ezer…
Tovább olvasom >Erősödött az élő sertés exportja
A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 22,7 százalékkal 22,5 ezer…
Tovább olvasom >“A világnak több Mikulásra van szüksége” szlogennel nyitja meg itthon is a karácsonyi időszakot a Coca-Cola
A Coca-Cola számára a karácsony nem csupán egy ünnep, hanem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >