Mi jön a kötelező akciók után?
2024. július 1-jével jelentős változások léptek életbe a magyar kiskereskedelemben: megszűnt a kötelező bolti akciók intézménye, amelyet egy évvel és egy hónappal ezelőtt, 2023. június 1-jén vezettek be. Az Index friss kiskereskedelmi körképe a nagy áruházláncok árazási stratégiáit vizsgálta meg az új szabályozási környezet fényében.

Új árpolitikára van szükség
A kötelező akciók hatása
A kötelező akciózás bevezetésével a kormány célja az volt, hogy a magas élelmiszerárak ellenére a fogyasztók olcsóbban juthassanak hozzá alapvető élelmiszerekhez, mint például baromfihús, tejtermékek, kenyér és péksütemények, száraztészták, valamint friss gyümölcsök és zöldségek. A szabályozás értelmében a nagy forgalmú kereskedőknek jelentős kedvezményeket kellett biztosítaniuk bizonyos termékcsoportokra.
A szabályozás kivezetése és a piaci reakciók
Július 1-től a kiskereskedők már nem kötelesek árengedményeket alkalmazni, de az áruházláncok különböző stratégiákat követnek a piaci versenyben való érvényesülés érdekében. Az Index által megkérdezett nagyáruház-láncok különböző megközelítéseket alkalmaznak az árpolitikájukban:
- Lidl Magyarország: A cég továbbra is fenntartja az árcsökkentési programját, és újabb 100 termék árát tervezi csökkenteni. Az akciók mellett a Lidl Plus hűségprogram keretében további kedvezményeket is kínál, napi szinten frissülő kuponokkal, melyek automatikusan érvényesülnek a kasszánál.
- SPAR: A SPAR továbbra is hangsúlyt fektet a vásárlók magas színvonalú kiszolgálására és jó ár-érték arányú termékek biztosítására. Az áruházlánc a SPAR Akciótervet hozta létre, amely sárga és piros árcímkés termékeket, valamint hétvégi akciókat kínál, hogy a vásárlók jelentős összegeket takaríthassanak meg.
- Tesco: A Tesco július 1-től folytatja az árkedvezményes kínálatát, Clubcard akciókkal és Árgaranciás termékekkel várja a vásárlókat. Emellett saját márkás női intim higiéniai termékek árából eltörölték az áfát, további költségcsökkentő intézkedéseket is bevezettek.
- Aldi: Az Aldi elkötelezett amellett, hogy folyamatosan alacsony árakat biztosítson, és a kötelező akciók megszüntetése után is a beszállítókkal folytatott tárgyalások eredményeképpen elért árengedményeket azonnal továbbadja vásárlóinak. Ennek köszönhetően több termékcsoport ára is csökkent.
- Penny: A Penny lánc is megerősítette, hogy az akciók folytatását tervezi, hétvégi és hétindító extra ajánlatokkal, valamint a Penny kártya használói számára extra kedvezményekkel készül.
- Auchan: Az Auchan hosszú távú üzletpolitikájában kiemelt szerepet kap a vásárlóerő megtartása, amit több mint 7 ezer termék árcsökkentésével, valamint hetente 3 ezer terméket érintő OkAuchan árcsökkentő programmal igyekeznek biztosítani.
A kötelező bolti akciók kivezetése új kihívásokat és lehetőségeket is jelent az áruházláncok számára. Bár a szabályozás megszűnt, a piaci verseny és a fogyasztói igények továbbra is arra ösztönzik a kereskedőket, hogy kedvező árakat és akciókat kínáljanak. A különböző áruházláncok eltérő stratégiáit figyelemmel kísérve a fogyasztók továbbra is jó áron juthatnak hozzá a kívánt termékekhez, ami bizonyítja, hogy a piac dinamikusan alkalmazkodik az új gazdasági körülményekhez.
Kapcsolódó cikkeink
Miért olcsóbb az alma Lengyelországban? – Árak, áfa és agrárstratégia a háttérben
Lengyel mintagazdaság és tudatos adópolitika áll a magyar vásárlók számára…
Tovább olvasom >Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >Komáromon túl olcsóbb az élet? – A magyar vásárlók tömegesen járnak Szlovákiába spórolni
Az Mfor.hu tesztje szerint a szlovákiai Komárom diszkontáruházaiban jelentős árkülönbségek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fitch: élénkülő világgazdaság a vámháborús enyhülés nyomán – Kína és az USA húzhatja a növekedést
A vártnál erősebb gazdasági teljesítményre számít 2025-ben a Fitch Ratings:…
Tovább olvasom >A dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökken
A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami…
Tovább olvasom >A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad
A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat…
Tovább olvasom >