Mi befolyásolja a magyar termékek választását? – háttérbeszélgetés Éder Tamással és Benedek Eszterrel

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 11. 26. 10:32

A magyar termékek választásának szempontjai érzelmi és racionális kategóriába sorolhatók. Utóbbi magába foglalja a tág értelemben vett gazdasági, valamint a környezetvédelmi, logisztikai (rendelkezésre állási) és élelmiszerbiztonsági szempontokat, valamint az emocionális és racionális érvek határmezsgyéjén mozgó állatvédelmi nézőpontot is. A magyar termék választása esetén tehát nem csupán ideológiai, hanem közgazdaságtani, illetve társadalmi (környezetvédelmi) kérdésről van szó.

A járvány okozta gazdasági nehézségek mielőbbi leküzdése és a munkahelyek megőrzése érdekében a Magyar Termék védjegyrendszert működtető Magyar Termék Nonprofit Kft. már március végén útjára indította a „Vedd a hazait! Védd a hazait” mozgalmat. Az akció kiemelkedően sikeresnek bizonyult, több tucat cég csatlakozott hozzá, és népszerűsítette maga is a termékein, reklámjaiban, saját médiacsatornáin.  A mozgalom mára már széles körű és tartós összefogássá vált – értékelte az eddig történteket Benedek Eszter a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője, a beszélgetés résztvevője.

Az MCS Vágóhíd Zrt., mint a Bonafarm Csoport stratégiai partnere mohácsi vágóhídján az idei évben nagyjából egymillió sertést vág le. Ebből körülbelül 100 ezer nagysúlyú, 900 ezer normál súlyú sertés. Utóbbiból mintegy 650 ezer sertést a Bonafarm Csoport saját telepein, illetve integrációjának keretében tenyésztenek, hizlalnak fel – ez közel száz sertéstartó partnernek jelent folyamatos megbízást.

A mohácsi üzemben levágott sertések túlnyomó többsége Magyarországon született és hizlalt állat – hangsúlyozta a háttérbeszélgetésen Éder Tamás, az MCS Vágóhíd Zrt. igazgatósági tagja.

Évente nagyjából 135 ezer sertés prémium minőséget testesít meg, a belőlük készült PICK Friss hús prémium termékcsalád főbb ismérvei a következők:

 

  • Magyarországon megtermelt és előállított, GMO-mentes takarmánnyal nevelt állatokból készül
  • Kiemelt állatjóléti szempontok szerint tartják (még a szigorú uniós előírásoknál is kisebb állománysűrűség, jobb tartási körülmények, az iparágban szokásosnál lényegesen rövidebb élőállat-szállítás mellett)
  • Frissen, csomagolva kerül a boltokba (nincs továbbfeldolgozott vagy fagyasztott formája)

 

A magyar termékpálya idehaza teremt keresletet a GMO-mentes takarmányra, valamint biztosít munkahelyeket a sertéstartásban, és a vágás-darabolás szakaszában is. Mindez ráadásul lényegesen kisebb ökológiai lábnyomot jelent, mint a külföldi eredetű élelmiszer. Fontos, hogy itt nem csupán a rövidebb távon történő szállítás jelent kisebb környezetterhelést – a tartás és a vágás-darabolás feltételei szintén. A hatékony tartás, az energia- és víztakarékos mohácsi vágóhíd és a kis távolságra történő szállítás együttesen jelent lényegesen kisebb környezetterhelést, mint más, külföldi eredetű termék esetében.

Az Európai Unióban az élőállatok utaztatása legfeljebb 8 óra időtartamot érhet el, a mohácsi vágóhídon levágott állatok legfeljebb 3, de nagy többségük inkább csak 2 órát tölt szállítás közben. A tartás kiemelt állatjóléti szempontjai, a kis távolságra történő szállítás és a modern vágóhíd együttesen állatvédelmi szempontból is prémium termékké teszik a PICK Friss hús termékcsaládot.

Mindezen előnyök a tudatos vásárlókat szólítják meg elsősorban, rájuk lehet számítani. Érdekesség, hogy bár a magyar termékek preferálása és az ezt indokló racionális érvek több mint egy évtizede széles körben terjednek, az idei évben ezek a szempontok különösen felerősödnek. A munkahelyek védelme, a logisztikai „közelség” fontosabbá válnak a mostani helyzetben, miközben a gazdasági, környezetvédelmi és állatjóléti szempontok továbbra is megszólítják a tudatos vásárlókat.

Kapcsolódó cikkeink