Mesterséges intelligencia: vissza a jövőből

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2025. 02. 20. 15:50

A generatív mesterséges intelligencia exponenciális fejlődése olyan IT-megoldásokat tesz lehetővé, amelyek néhány éve még pusztán távoli jövőnek tűntek. Az EuroCIS 2025 kiállításon a kereskedelmi vállalatok első kézből tájékozódhatnak a legújabb AI-alkalmazásokról és az ezek hatékony használatához szükséges technikai követelményekről.

Az EuroCIS idén február 18–20 között vonultatta fel a kereskedelmi ágazat számára fejlesztett legújabb AI-alkalmazásokat

A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

A Google AI-részlege, a DeepMind szerint az internethasználat paradigmaváltás előtt áll. A vállalat decemberben mutatta be legújabb AI-ügynökeit, amelyek képesek bonyolult lekérdezéseket néhány lépésben kezelni. A fejlesztés célja, hogy a jövőben emberek helyett okos gépek kutassanak az interneten termékek és információk után, majd képesek legyenek azokat önállóan beszerezni, ezzel forradalmasítva az online vásárlást.

AI 2030: ezerszer okosabb, mint ma

Mindössze két évvel a ChatGPT indulása után ez a forgatókönyv egyáltalán nem tűnik sem lehetetlennek, sem valószerűtlennek: a generatív AI olyannyira rohamos tempóban fejlődött, hogy mára olyan alkalmazások váltak elérhetővé, amelyek két vagy három éve még elképzelhetetlennek tűntek.

A generatív mesterséges intelligencia 2024-ben példa nélküli innovációs hullámot indított el – legalábbis ezt állítja Ute Schmid, a Bamberg Centre for Artificial Intelligence ügyvezető igazgatója a német ZDF csatornának adott nyilatkozatában. Hasonló véleményt fogalmazott meg Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója is, aki egy novemberi üzleti konferencián kijelentette, hogy az AI-rendszerek teljesítménye hathavonta megduplázódhat. Ha ez a trend folytatódik, öt éven belül az AI-rendszerek „agyi kapacitása” a mainak ezerszeresére nőhet. Az olyan IT-alkalmazások, amelyek ma még tudományos-fantasztikumnak tűnnek, akár már 2030-ra valósággá válhatnak.

Egyelőre kiaknázatlan tudás

A mesterséges intelligencia nagyléptékű fejlődése komoly kihívás elé állítja az iparágakat. Azonban sok vállalat nehezen tart lépést: a német, amerikai és brit SAP-felhasználói csoportok (DSAG) közös felmérése szerint a válaszadók kevesebb mint 10%-a tartja magát AI- és generatív AI-szakértőnek, míg a DACH régió cégeinek csupán 30%-a használ AI-t legalább részterületeken.

Jens Hungershausen, a DSAG elnöke úgy látja, az AI-technológiák gyors fejlődése túlzottan nyomasztó lehet a vállalatok számára. Véleménye szerint a kísérleti projektek kínálnak kiváló lehetőséget arra, hogy a cégek tapasztalatot szerezzenek és házon belüli készségeket fejlesszenek ki az AI jövőbeni átfogóbb bevezetéséhez. A felmérés alapján a DSAG tagvállalatainak legalább egyharmada futtat jelenleg is AI-pilotokat, amelyek elősegítik az innovációt és az alkalmazkodóképességet.

Fókuszban az üzleti folyamatok

A DSAG felmérése szerint a mesterséges intelligencia jelenlegi vagy tervezett alkalmazásait illetően a legtöbb vállalat elsősorban az üzleti folyamatok adatalapú optimalizálását emelte ki. Az AI-alapú adatelemzés és a döntéshozatali folyamatok javítása felé a kereskedelmi ágazat már régóta komoly figyelemmel fordul.

Nem csoda, hogy az EuroCIS szakvásáron a figyelem középpontjában továbbra is az Analytics, valamint az áru- és ellátási­lánc-menedzsment területek állnak. Az ERP-platformokat, előrejelző és tervező szoftvereket, készletkezelő rendszereket, bolti analitikát, ügyfélkapcsolat-kezelést (CMR) vagy dinamikus árazási megoldásokat kínáló szolgáltatók már hosszú ideje támaszkodnak szabályalapú AI-ra és gépi tanulásra.

A 2025-ös EuroCIS kiállításon olyan vállalatok mutatják be előadásaikban, hogyan növelheti az AI és a generatív AI az értéklánc hatékonyságát és átláthatóságát, mint a KPMG, a Deutsche Telekom, az Invent.ai, a Wayvee Analytics és a Fraunhofer Intézet (IAIS). Az érdeklődők megismerkedhetnek például ez utóbbi RetAll Allocator nevű AI-alapú logisztikai megoldásával, amely a webshopok és fizikai üzletek áruellátását hivatott optimalizálni, például a visszáru gyorsabb újraforgalmazásával vagy pontosabb értékesítési előrejelzésekkel.

AI 2025: a technológia legfőbb hajtómotorja

Az intelligens és egyre autonómabb rendszerek terjedése növekvő elvárásokat támaszt a technikai infrastruktúra, a valós idejű megbízható adatok rendelkezésre állása, az IT-biztonság és a fenntartható energiafelhasználás terén. A globális piackutató és tanácsadó ISG szerint a mesterséges intelligenciáról már nem különálló fejlesztési területként, hanem számos IT-trend, például a robotika, a cloud és edge computing, valamint a térbeli számítástechnika (spatial computing) hajtómotorjaként kell gondolkodnunk.

Az EuroCIS 2025 platformon a kiskereskedelmi vállalatok tájékozódhattak a megelőző kibervédelmi koncepciókról, IoT-megoldásokról, valamint a robotikáról és a számítógépes látás technológiájáról. A GK Software például az önkiszolgáló kasszáknál bevethető AI-alapú termékfelismerést, valamint intelligens, személyre szabott bevásárlókocsikat mutatott be. A Bizerba önkiszolgáló mérlegei mesterséges intelligenciával támogatott vizuális objektumfelismerést alkalmaznak, ami gyorsabbá és hibamentesebbé teszi például a gyümölcsök, zöldségek vagy csomagolásmentes termékek mérését – a kamera által rögzített képadatok elemzésével egy algoritmus azonosítja a termékeket.

A kínai Hanshow bemutatta, hogyan segíthet az AI abban, hogy a kiskereskedelmi láncok folyamatosan naprakész információval rendelkezzenek üzleteikkel kapcsolatban. Az elektronikus polccímkék (ESL), AI-kamerák és IoT-technológia összekapcsolásával például a Shelf-Edge Computer Vision automatizálhatja a készletellenőrzést, felismerheti a romlott árukat, és megelőzheti a készlethiányt. Ezeket a feladatokat akár az üzletben önállóan mozogni képes mobil szervizrobot is elláthatja. A Hanshow szerint ezek az AI-alapú megoldások – hasonlóan az e-kereskedelemben használatos üzleti intelligenciához – lehetővé teszik a készletek, az értékesítési trendek és a vásárlói preferenciák átfogó elemzését a fizikai üzletekben.

Az érdeklődők megismerkedhetnek a német MetraLabs Tory nevű mobil szervizrobotjával is, amely már képes az üzletben vásárlókat a kívánt termékekhez is irányítani. Ezzel szemben a Google és más techcégek intelligens AI-ügynökei még fejlesztési szakaszban vannak. Bár pontosan nem tudható, alkalmazásuk mikor válik az internethasználatban sztenderddé, gyorsan tanulnak, és az is biztos, hogy elterjedésükkel az online értékesítés és hirdetés gyakorlata alapjaiban átalakul. //

 

Generatív AI a folyamat- és nyereségoptimalizálásban

A generatív mesterséges intelligencia a kereskedelemben ma már széles körű elfogadottságnak örvend, és megbízható technológiának számít. Az EHI felkérésére a Devoteam megbízásából készített „Generatív AI a kereskedelemben” című felmérés válaszadói szerint a technológia számos ígéretes alkalmazási lehetőséget rejt, amelyek a teljes értékláncot befolyásolhatják, de az AI sikeres elterjedését a szektorban a tartós munkaerőhiány is elősegítheti.

A kereskedelmi szakemberek körében a megkérdezés alapján közel egyöntetű az a vélekedés, mely szerint a generatív AI kereskedelemben történő alkalmazása izgalmas lehetőségeket rejt. Mindössze 3% nem tartja ezen alkalmazásokat ígéretesnek.

A többség szerint a generatív AI hatása az egész értékláncra kiterjed: 32,6% egyetért, 55,4% pedig teljes mértékben egyetért ezzel az állítással. A megkérdezettek 43,5%-a úgy véli, hogy az AI örökre megváltoztatja a kereskedelmet, további 34,7% pedig teljes mértékben meg van erről győződve.

A kereskedelmi szakértők közel 75%-a úgy véli, hogy az AI növelheti a márkaismertséget, míg 55% szerint pozitívan befolyásolhatja a vállalat imázsát is. Több mint 80% számít a bevételek (84,2%) és a nyereség növekedésére (86,9%) az AI alkalmazása révén. A szakemberek 77%-a szerint az AI alkalmas lehet a munkaerő kiváltására, ami enyhítheti a jelenlegi munkaerőhiányt. Azt, hogy az AI a működési költségeket is csökkentheti, a válaszadók több mint 96%-a kezeli tényként, ugyanakkor az ökológiai lábnyom javítását már csak a szakértők 50%-a tartja valószínűnek.

A tanulmány szerint, bár a generatív AI bevezetése némi kockázattal jár, a folyamat- és nyereségoptimalizálás terén jelentős hatásokat eredményezhet. A megkérdezettek szerint a generatív mesterséges intelligencia alkalmazása leginkább az e-kereskedelem területén lehet hasznos (95,5%), amelyet az IT (95%), a marketing és kommunikáció (90,6%), a logisztika (90,5%) és a kategóriamenedzsment (89,3%) követ. Ezek mellett az olyan területeken is fontosnak tartják az AI használatát, mint a beszerzés, kontrolling, pénzügy, B2B, HR, bolti kasszarendszerek, bolti ügyfélszolgálat, vállalatirányítás, adminisztráció, ingatlanmenedzsment, expanzió. //

Kapcsolódó cikkeink