Merészség, lendület, színvonal – Koktél, No&Low, RTD
Nagy ütemben fejlődik, gazdagodik a hazai bárok világa és a koktélfogyasztás kultúrája. Összeállításunkban szeszforgalmazó cégek munkatársai elemzik az on-trade piac helyzetét, a koktéltrendeket, valamint a mostanra nálunk is fejlődésnek indult szegmensek – a No&Low és RTD-italok – piacát.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
Ha nem is általános a hazai tapasztalat, de a prémium kategóriájú bárokba és szórakozóhelyekre már biztosan nem többéves csúszással jutnak el a koktélkészítés nemzetközi trendjei – ami még egy évtizede is jellemző volt a hazai bárszcénára.
A pandémia és az azt követő inflációs válság az egész világon megváltoztatta a szeszesital-fogyasztási szokásokat, és az akkor tapasztalt új magatartásformák közül meglepően sok mostanra is megmaradt.
A Z-generácó igényei és vágyai ma még pontosan nem érzékelhető mértékben, ám biztosan jelentősen megváltoztatják a kevert italok világát is. Gondoljunk csak bele, ez a korosztály csak pár éve fogyaszt szeszes italt, és azokból az évekből is egy időszak a vendéglátóhelyek bezárása idején telt – ami feltehetően otthoni fogyasztásukra is hatással volt. Ugyanakkor befolyásolják őket az egészségtrendek és a mérsékelt fogyasztás divatja is.
E generáció progresszív etikája is hatással van az iparágra: a fejlett országokban a fiatalabb generációk közel fele olyan márkákat szeretne támogatni, amelyek foglalkoznak a faji és nemi egyenlőséggel, és a fenntarthatósági referenciákat is előtérbe helyezik. Mindez a történelmi népszerűségre vagy örökségre támaszkodó márkák számára új kihívásokat jelenthet.
Minden generációnak megvan a klasszikus vágya, hogy valami mást tegyen, mint a szülei. A szakemberek szerint ez az attitűd is támogatja a kézműves sörök, RTD-k és olyan innovatív koktélok sikeres szereplését, amelyek korábban nem léteztek, vagy már elfelejtették őket egy generációval ezelőtt, vagy korábban alulértékelték a kategóriát, mint, mondjuk, a szesz aperitifeket.
A világban a lepárlóüzemek, a gyártók – kényszerűen vagy nem – egyre inkább elfogadják, támogatják termékeik koktélokban való felhasználását. Olvastunk már olyan whiskymárkákról is, amelyek egy-egy konkrét koktél elsődleges alapjaként népszerűsítik magukat.
Tőlünk nyugatra már nem (vagy nem csak) egy-egy italfajta kedvelőinek szerveznek rendezvényeket, hanem koktéloknak is: számos fejlett italkultúrájú országban tartanak például Negroni- vagy Martini-heteket.
A hazai szakember szemszögéből
– A hazai bárok fejlődését a remek eredményeken keresztül is nyomon követhetjük – állítja Kamarás Ádám, a Dunapro márkanagykövete, és sorolja a remek eredményeket. – A világ legjobb bárjait számon tartó „The World’s 50 Best”, nemzetközi szaktekintélyek által válogatott Discovery listájára három magyar bár is felkerült, de ezen kívül is vannak olyan üzletek, amelyek bármely más európai nagyvárosban megállnák a helyüket. Ilyen értelemben ma már ott vagyunk a világ élvonalában. Az is sokatmondó, hogy 2023-ban a Rómában megrendezett WCC 2023 koktél-világbajnokságon klasszikus kategóriában Bús Atilla 3., flair kategóriában Buda Julianna 7. lett, összesítettben pedig a magyar csapat 67 nemzet közül az első helyen végzett.
Másrészről viszont a szektor egészét tekintve bizonyos dolgokban még mindig mutatkozik némi elmaradás a meghatározó nemzetközi trendekhez képest, amely a szakma és a fogyasztók oldaláról is megfigyelhető.
Egyre több bár menüjén találkozunk izgalmas, sokszor komplex konyhai technológiák felhasználásával, házilag készített alapanyagokkal. A látvány ugyancsak egyre nagyobb jelentőséget képvisel, sok bár használ olyan eszközöket is, amelyek különleges vizuális hatással bírnak vagy egyedi élményt kölcsönöznek egy-egy italnak. Ilyenek például az ehető csillámpor, a pohár tetejére fújt illatos buborék, az ital búra alatt való füstölése, vagy akár a koktél, esetleg kávé habjára nyomtatott feliratok és képek.
A Dunapro on-trade forgalma nagyszerűen alakult az elmúlt két évben, és a következő két évtől is két számjegyű növekedést várunk.
A POS-anyagok tekintetében fontos számunkra, hogy hallgassunk a partnereink visszajelzésére. Olyan jó minőségű, valódi értéket képviselő eszközöket igyekszünk biztosítani számukra, amelyekre a legnagyobb igény mutatkozik – legyen szó az egyik legjelentősebb fogyóeszközről, a pohárról, illetve olyan, a vendégek kényelmét szolgáló dekorációs eszközökről, mint a párnák, takarók, vagy akár a prémium megjelenésű, fából készült asztali menütartók, amelyek nemcsak praktikusak, de megkönnyítik az értékesítést is.
– A HoReCa szegmens drasztikus csökkenése ellenére a prémium termékek forgalma stabil maradt – állítja Stork Zsolt, a Zwack Unicum országos gasztronómiai vezetője –, néhány kategóriában tapasztalható csak kisebb mértékű csökkenés. A szuperprémium kategória még mindig növekvő pályán mozog. Az on-trade forgalom egyértelmű vesztese az alacsony árkategória, ám ebben mi nem vagyunk érdekeltek.
Az idén is próbálunk minden segítséget megadni a gasztrós partnereinknek; sajnos a pandémia óta nehéz helyzetben van az iparág, és talán pont ebben az időszakban van igazán szükség arra, hogy a jelenlegi inflációs környezetben hatékonynak számító támogatást tudjunk biztosítani nekik. Ennek talán legfontosabb része, hogy képviselő kollégáink folyamatos kapcsolatban vannak velük, így sok esetben az üzlet igényeihez tudják formálni a szükséges támogatást.
Törekszünk rá, hogy olyan mértékű kedvezményeket nyújtsunk partnereinknek, amelyeknek köszönhetően kedvező árakat, illetve akciókat tudnak biztosítani a vendégek számára. Emellett számos, szezonhoz köthető csomagajánlattal, termékpromócióval, a működésükhöz szükséges eszközökkel segítjük őket, és a márkáinkhoz kapcsolódó képzéseket is tartunk nekik.
– Az elmúlt 2 év során több HoReCa-üzlet is bezárt – mutat rá Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója –, aminek okai nemcsak a megemelkedett energiaköltségekben, de a megváltozott fogyasztói szokásokban is kereshetők. Nagykereskedelmi partnereink tapasztalataira hivatkozva azt tudom mondani, hogy a csatorna forgalma csökkent. Ennek ellenére számunkra a HoReCa-csatorna továbbra is kiemelt fontosságú. Nagyon fontosnak tartom a bárokban dolgozók edukálását; a nemzetközi márkanagyköveteké mellett a saját márkanagyköveti munka is nélkülözhetetlen.
Az utóbbi években a hazai bárszcénában jelentős fejlődést látok a minőséget illetően; úgy gondolom, az európai trendeket lekövetjük. Mindezt elsősorban a top bárokra értem, hiszen sokszor hallom, hogy felhígult a szakma, sok a képzetlen pultos. A márkanagyköveti programunk, valamint a Best Mixer iskolával való szoros együttműködésünk is ezen hivatott javítani.
Indítunk egy szakmai programot – ez egyelőre kidolgozás alatt van –, amelynek célja a vendéglátóegységek munkájának támogatása, megkönnyítése és árbevétel-növelés generálása. Persze más-más módon foglalkozunk a prémium és a standard üzletekkel, akárcsak a különféle márkákkal. Van olyan márka, ahol erősítjük a fogyasztás élményét, a bottle serve megjelenést, máshol a már jól ismert kaparós promócióinkat folytatjuk.
Trendek és divatok 2024
Rengeteg szakmai portált – szövetségek, szaklapok weboldalát kerestük fel, hogy megismerjük a fejlett koktélkultúrájú országok szakembereinek, mixereinek elképzelését a közeljövő italkeverési trendjeiről – olvasóinknak azokból az előrejelzésekből állítottunk össze egy csokrot, amelyek a hiteles összeállítások többségében szerepeltek.
Teret nyer a minimalista megközelítés, az alapanyag minősége kerül a fókuszba, és újra hódítanak a mindössze három összetevőből álló koktélok. A visszafogottság, akárcsak a hiperszezonális koktélok divatja, nemcsak a fenntarthatóság és a hulladékcsökkentés trendjéhez illeszkedik: ha kevesebb az összetevő, azok íze és minősége is jobban érvényesül.
Az előrejelzések szerint idén reneszánszukat élik a klasszikus koktélok – a fejlett technikák alkalmazása helyett visszatérve az alapokhoz, ám tökéletes minőségű alapanyagokból készítve azokat.
A bároknak ideje saját, összetéveszthetetlen italukat megalkotni – ez a signature koktél –, célszerűen olyan népszerű koktélból, mint a Martini vagy valamilyen kulcsmárkából.
Az elmúlt években hihetetlen népszerűvé vált agavéalapú italok a koktéllapon is egyre növekvő szerepet kapnak. A szuperprémium tequilák és mezcalok mellé különleges megközelítést hoznak a mind népszerűbbé váló raicillák, sotolok és bacanorák (Trade magazin 2023/6–7), akárcsak a grapefruit más citrusfélére való cserélése az italban.
Az Espresso Martini mára a világ 10 legnépszerűbb koktélfajtája közé került, ami a kávéalapú koktélok új korszakát nyitja meg, hiszen a kávé kesernyés, savas, gyümölcsös, diós és sok más íze komoly lökést ad a kísérletező kedvű mixerek munkájának.
Sokáig a Bloody Mary jelentette a sós alternatívát a koktélok világában, ám mostanában egyre több helyet hódítanak el az itallapon a sós és umami elemeket tartalmazó kevert italok. A kreatív és tabumentes megközelítés olyan hozzávalók „felfedezéséhez” vezet, amelyeket eddig elképzelhetetlen volt a koktélokhoz társítani.
Új vagy már alkalmazott, de most trenddé erősödő technológiák válnak gyakran használttá a mixerek munkájában. A switching például nem új az italkészítésben, de a bárok most kezdik rutinból alkalmazni: ultraalacsony hőmérsékleten fagyasztják a szeszes italban lévő vizet, a jeget eltávolítják és egy más folyadékkal helyettesítik azt. Mindez lehetővé teszi a szeszben meglévő ízek fokozását, új textúra hozzáadását és a hordós érlelés utánzását.
A fat washing (zsírmosás) egy régi, a parfümkészítésből származó technológia, amelynek során valamilyen olajos vagy zsíros anyagot alkoholba áztatnak, majd a folyadékot lefagyasztják, és a felszínre emelkedő zsírt eltávolítják – ám annak az alkohol által kivont íze a folyadékban marad. Így varázsolnak olyan koktélokat, mint a szezámolajos gin, a baconzsíros whisky, a mogyoróvajjal megbolondított érlelt rum, vagy éppen a kacsazsírral „ízesített” Sazerac koktél.
Az éttermekben desszert funkcióval felruházott koktélok trendje egy külön történet, de párhuzamba állítható a folyékonytól eltérő textúráknak és „feltéteknek” a kevert illatokhoz adásával – az italban, a tetején vagy mellette.
És hogy az AI ad-e valamit az italkészítésnek? Valószínűleg igen, és a mixerek már most is használják a mesterséges intelligenciát a receptek megalkotásához. Már a 3D nyomtató sem arra való csak a bárban, hogy logókat készítsenek vele a koktélok tetejére.
Józan ésszel
Az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes (No&Low) italok szegmensének fejlődésében is főként a Z-generációnak van szerepe. Az alkoholmentes párlatok kategóriája az IWSR adatai szerint 2022-ben 8%-kal nőtt, és 2022–2027 között továbbra is 7%-os CAGR (átlagos éves) mennyiségi növekedési várható. 2027-re a szegmens várhatóan eléri a teljes globális alkoholosital-piac 2%-át. A legfontosabb piacokon az alkoholfogyasztók mintegy fele állítja, hogy mérsékelni kívánja fogyasztását.
Ezzel együtt a szakemberek felteszik a kérdést, hol van a határa e termékek fejlődésének, azaz hányan és meddig akarnak italozni „szédülés” nélkül.
Egy alkoholmentes koktél vonzó lehet azoknak, akik például késő estig szeretnének szórakozni a barátaikkal, de az alkoholfogyasztást a minimumra akarják szorítani. Esetleg haza kell vezetniük, vagy el akarják kerülni a másnaposságot, vagy tisztában vannak az alkohol negatív egészségügyi hatásaival, és kevesebbet szeretnének inni. Ők persze nyúlhatnának szódavíz vagy üdítő után is, ám ezeknél az alkoholmentes italok gyártói kifinomultabbnak és ízletesebbnek pozicionálják termékeiket.
A piacon sok spiritmárkának láthatjuk No&Low változatait, de többször új márkanéven kerülnek piacra termékek ismert vagy kevésbé ismert gyártóktól. Minden italfajának készülnek imitációi, de kellő „rutin” nélkül azért mi még elcsodálkozunk, amikor meglátjuk, mondjuk, az alkoholmentes Aperol vagy egy limoncello reklámját.
Az alkoholmentes párlatok minősége folyamatosan emelkedik, és áruk nem ritkán magasabb, mint az átlagos prémium spiriteké – ez is egyik oka annak, hogy a termékfajta terjedése a gazdagabb országokban gyorsabb.
Az alkoholos és a No&Low italok fogyasztói között nagy az átfedés, a kutatások szerint az utóbbi kategóriába tartozó termékeket fogyasztók közel fele más alkalmakkor ezek alkoholos változataival helyettesíti. Olyan fogyasztási formát is ismernek a mixerek, amikor egy buliban a vendég felváltva rendel magának alkoholos és mentes koktélokat.
A No&Low inkább a HoReCA játszótere
– Itthon is érezhetően növekszik az érdeklődés a No&Low kategóriával kapcsolatban – véli Kamarás Ádám –, de még mindig messze van az a pont, amikor általánosan elterjedtnek mondhatjuk majd őket a bárok polcain. Sok hazai top koktélbárban azonban már kóstolhatunk alkoholmentes párlatból készült italokat.
Ezek legnagyobb előnye, hogy rendkívül izgalmas és kifinomult kevert italokat lehet készíteni belőlük, így bárki átélheti a koktélozás élményét egy-egy elegáns ital kíséretében. Ezért azt gondolom, hogy a HoReCa szektorban nagyobb igény mutatkozik prémium alternatívákra az alkoholmentes kínálatban, mint a retailben. Az otthoni összejövetelek alkalmával a fogyasztók nagyobb része – főleg az egyszerűség okán – inkább prémium üdítőitalokat fog választani az alkoholmentes szórakozáshoz.
A keserűlikőrök vagy vermutok ízvilágára hajazó tételekben, valamint a rumok és agavépárlatok ízjegyeit felvonultató párlatokban látok igazi fantáziát, ezek rengeteg lehetőséget kínálnak a kreatív mixermunkához. A párlatokon kívül a pezsgők és habzóborok alternatíváit is hiánypótlónak tartom.
A bartender szemével nézve a No&Low párlatok remekül párosíthatók mixerekkel vagy más alapanyagokkal, de nagyon fontos az arányok megfelelő alkalmazása. Ez minden mixernél és párlatnál más lehet, de általánosságban alacsonyabb mennyiségű mixert használunk egy ital elkészítéséhez. Érdemes az adott párlat csomagolásán vagy weboldalán tájékozódni a kifejezetten hozzá ajánlott italokról és elkészítési javaslatokról.
– A 2023-as évben hozzánk is eljutottak az alkoholmentes párlatok – mondja Piri Attila –, ha nem is a trend, de a kategória már jelen van. A top bárok mondhatni mindegyikének portfóliójában szerepel alkoholmentes spirit. Felismerve a lehetőséget a nagy gyártók némelyike már elkezdte a 0%-os termékek gyártását. A Heinemann választékában jelenleg a Pitu Cahchaca rendelkezik ilyen kiszereléssel (bár a Caipirinha Magyarországon kevésbé ismert koktél).
Elterjedésük mind a HoReCa-ban, mind a kiskereskedelemben hosszabb folyamat lesz, de az érdeklődés már a retail beszerzők részéről is megjelent. Kevert italokban fogyasztva őket elsősorban a gin, a vodka, a whisky, a vermut és a tequila imitációiban látok perspektívát.
– A No&Low kategória népszerűsége világszerte folyamatosan növekszik – hangsúlyozza Stork Zsolt, a Zwack Unicum országos gasztronómiai vezetője –, így Magyarországon is. Az emberek keresik az italok egészségesebb alternatíváit, és sokan kíváncsiak az alkoholmentes változatokra, amelyek ízben és élményben hasonlóak lehetnek az „eredetiekhez”, de kevesebb egészségügyi kockázattal járnak. A trend nemcsak az egészségesebb életmód iránti növekvő igényekkel, de az egyre inkább fókuszba kerülő környezetvédelmi törekvésekkel is összefüggésben van.
Bár az alkoholmentes párlatok piaca még nem olyan fejlett, mint az alkoholosoké, a piac növekvő érdeklődést és keresletet érzékel. A fogyasztók változatos ízlésvilága is arra ösztönzi a gyártókat és forgalmazókat, hogy fejlesszék és kínálják a No&Low alternatívákat. Az alkoholmentes párlatoknak köre növekedhet és fejlődhet a jövőben – ahogy a fogyasztói igények és az innovációk összehangolódnak – mind a retail, mind az on-trade szegmensben. A Zwack Unicum egyelőre nem forgalmaz ilyen tételeket, de azt látjuk, hogy leginkább a gin-, illetve a fűszeres változatok használhatók legkönnyebben a bárpult mögött. A bártenderek egyre inkább alkalmazkodnak a fogyasztói igényekhez, és azokhoz az vendégekhez, akik nem kívánnak vagy nem tudnak alkoholt fogyasztani. Az No&Low párlatok beépítése a koktélmenükbe lehetővé teszi a bárok számára, hogy szélesebb körű vásárlói bázist szolgáljanak ki.
– A vendégek ma az íz élményét keresik az italokban, akkor is, ha alkoholmentes alternatívákat választanak – véli Kardos Bence, a GoodSpirit Bar bar managere. – Az alkoholmentes koktélok népszerűségének növekedése azt jelzi, hogy a No&Low spiriteknek helye van a piacon, figyelni kell rájuk az elkövetkező években. Bár az áruk nem feltétlenül alacsonyabb, mint alkoholos változataiké, e termékek gazdagítják a bárok kínálatát, lehetővé téve a cukormentes italok kreatív elkészítését. A No&Low italok és koktélok kulcsfontosságú elemeivé válnak az itallapnak, növelik az üzlet forgalmát és exkluzivitását.
De mi az az RTD?
Az italok világának leggyorsabban fejlődő kategóriája az RTD-termékeké – ám a fogalomkört, ahogy többnyire a kifejezést sem, a hazai vásárló nem ismeri, sőt, szerintünk ezek pontos határaival is csak a közvetlen szakma van tisztában. Hasonló területeket jelöltek körbe az ezredforduló körül megjelent, ma már ritkábban használt fogalmak: a premixek inkább csak kevert italokat jelentettek, és a gyümölccsel kevert söröket is közéjük számítottuk, az alcopop kifejezést meg inkább az ízesített malátaalapú italokra, a közepes minőségű termékekre használtuk.
Bár jobban szeretünk piaci információkat közvetíteni, trendeket elemezni, a rend kedvéért itt most tisztázzuk, milyen italtípusok tartoznak az IWSR szerint az RTD-kategóriába:
– Koktélok RTS (ready to serve) formában, amelyek 10%-nál több alkoholt tartalmaznak.
– Egy alapszeszt és egy alkoholmentes elemet tartalmazó ismert koktélfajták, long drinkek, amelyekben az alapalkohol egyértelműen azonosítható.
– Egyéb ízesített alkoholos italok (azaz FAB-ok – ilyenek például a Bacardi Breeze vagy Smirnoff Ice, és néhány évvel ezelőtt ilyen volt a hazai piacon az Unicum Nite és Vilmos Inside).
– Hard seltzerek – szénsavas víz és alkohol keveréke, néha gyümölcsízzel kiegészítve –, amelyekben az alkoholbázis nincs meghatározva (a most a köztudatba kerülő hop seltzerek például nem tartoznak az RTD kategóriába, lévén alkoholmentesek).
– Hard tea-k és coffee-k: teák és kávék meghatározatlan bázisú alkohollal keverve.
– Fröccsök és coolerek: borok szódával vagy gyümölcslével keverve.
Elvben megkülönböztetik az RTD-ket alapjuk szerint (maláta-, égetettszesz- vagy borbázisú), de ezt a kategorizálást nem mindig érdemes követni, hiszen a különböző országokban – főként adózási okok miatt – nem is mindenhol egyformán kezelik a termékeket és a terminológiákat.
Dinamikusan változó, színes világ
Rendkívül dinamikus kategóriáról beszélünk, de az RTD 2018–2021 közötti hihetetlen tempójú növekedése (mennyiségben évi 20%) 2022-ben 2%-ra lassult. Bár a koktélok, FAB-ok és hard tea-k növekedése 14% volt, ez nem tudta ellensúlyozni a hard seltzerek 10%-os volumencsökkenését.
Ennek megfelelően az IWSR megfelezte az egy évvel korábbi ötéves prognózisát: a kategóriában az elemzők a 2022–2027 közötti időszakra már csak 12%-os növekedést jósolnak, ami 2%-os CAGR-növekedést jelent.
Akárhogy is, az RTD kategória az előrejelzések szerint 2027-re eléri a 40 milliárd dollárt, méghozzá a koktélok, long drinkek és más prémium kategóriájú termékek növekedésének köszönhetően.
A könnyű ízű és alacsonyabb alkoholtartalmú italok kínálata után évek óta egyre nagyobb a kereslet a teljes ízű, magasabb alkoholtartalmú italok iránt – ez a korábban legnépszerűbb 4-5%-osoktól a 8-10%-os (vagy magasabb) italok felé fordulást jelenti. Az amerikaiak például vevők a prémium termékekre, a cukormentes vagy -szegény változatokra, és jobban kedvelik a spiritbázisú fajtákat – mindezek kiskereskedelmi forgalma is jó ütemben nő.
Az IWSR fogyasztói kutatása szerint a márka befolyása a vásárlási döntésekre csökken. 2023 júniusában arról kérdezték a fogyasztókat, hogy mi alapján választanak egy-egy RTD-terméket, az amerikaiak 53%-a az ízt említette, 36% az égetett szeszes bázist, 35% a koktél fajtáját és 31% az alkoholtartalmat, a jól ismert márka mindössze 27%-uknak volt fontos.
A fogyasztók szívesen próbálnak ki új termékeket, ami főként új ízeket jelent, de nem ritka a kísérletezés például ugyanazoknak az ízeknek más bázisú változataival sem.
Az RTD-k bizonyos értelemben hasonlítanak a kézműves sörökhöz: a sokféleség, a szinte korlátlan variálhatóság lerövidíti a trendek életciklusát, ezért egy-egy márka nehezen tud markánsan kitűnni.
A vodka és a tequila dominanciája az RTD kategóriában szinte folyamatos, azon (is) alapul, hogy ezek viszonylag könnyen keverhetőek más szeszbázisokhoz képest, mint például a whisky, amely a szeszbázisú RTD-knek csak nagyjából 5%-át teszi ki.
A bárokban az RTD-italokat a csapolt koktélok mellett az elvitelre készített kevert italok jelentik: ezekre főleg a pandémia idején volt kereslet, ma inkább merchandising szempontból van bennük fantázia – signature koktéljaikat vagy más közkedvelt különlegességeiket palackban is értékesíthetik (nem vicc: akár érlelésre is ajánlhatják). És minthogy széles körben elérhetők a bársikerlisták, a nemzetközi sajtóbeszámolók és mixerinterjúk, nem ritka, hogy az ínyencek és a gyűjtők a világ másik végéből rendelnek speciális tételeket.
Valami elindul!
Itthon a szakma sokáig nem érzékelt trendet az RTD-italok fogyasztásában, ám a közelmúltban mintha felpezsdült volna a forgalmazók érdeklődése!
– Az RTD piac még mindig kis szegmens, de növekszik – hangsúlyozza Piri Attila –, egyre több új termék jelenik meg a piacon. Leginkább a long drink alapú RTD-k vannak nálunk jelen. A Heinemann jelenleg a Jim Beam&Cola-t értékesíti 0,33 l-es kiszerelésben, 4,6% alkoholfokkal.
Az ugyancsak RTD-italnak számító Hard Seltzer szerintem nem a magyar fogyasztó kategóriája, de adatalapú információim nincsenek a területről.
Itthon az RTD-italok elsődleges célcsoportja a 18–29 éves fiatalok, akik alacsonyabb alkoholtartalmú kevert italokban megismerhetik, kipróbálhatják az egyes márkák, kategóriák mixeit. Európában erősödik az előre elkészített koktélok trendje. Ezek minőségi koktélok, amelyek készen kerülnek kiszerelésükbe. E kategória árszintje magas a magyar fogyasztónak, és a kész kevert italokat nem is tudja azonosítani a bárokban felszolgált minőségi koktélokkal, még akkor sem, ha magas minőséget képviselnek.
– Hazánkban a Ready to drink italok piaca dinamikus változásokon megy keresztül – elemez Bujdosó Csenge, a Dunapro brand managere –, a kategória növekedése már látható, egyre több szereplő és új íz jelenik meg a piacon. Az RTD-italok kategóriájának rohamos növekedése mögött többek közt a praktikus kiszerelés, kiszámítható minőség, egyszerű fogyaszthatóság és elérhető ár áll. A DunaPro ezt felismerve 2023-ban vezette be itthon a MIX márkát: 6-féle 4% alkoholtartalmú, vodka-, illetve ginalapú italt prémium minőségű összetevőkből, 0,33 literes palackos kiszerelésben, csavarzáras üvegben.
A frissítő ízű MIX márkaismertségének növelését a nyári szezonban kültéri kampánnyal és kóstoltatással is támogattuk – idén szeretnénk mindezt megismételni. Mára a termékek megtalálhatóak a legtöbb kiskereskedelmi lánc polcain, diszkontáruházban, valamint online felületeken egyaránt. A MIX megfizethető árának és széles körű elérhetőségének köszönhetően az első éves eredményeink nagyban felülmúlták az elvárásokat. //
Csapolt koktélok
Csapról már a hazai vendéglátóhelyeken sem csak sört töltenek, egyre több helyen látunk cidert a csapolt sörök mellett, de borászataink között is akad olyan, amelyik keghordóban is értékesíti termékét. A mixeritalok kapcsán írtunk már olyan londoni bárokról is, ahol csapról adják a szuperprémium tonikokat. Logikus folyamatnak tűnik, hogy a premixelt minőségi koktélok térhódításának részeivé válnak a csapolt koktélok is.
Klasszikusnak persze az adagonként elkészített kevert italokat tartjuk, de ha elfogadjuk, hogy a nagy márkák kiskereskedelemben kapható 0,7 vagy 1,0 literes kiszerelésű koktéljai prémium termékek, akkor el kell tudnunk fogadni a csapról adagolt koktélok tökéletes minőségét is.
A csapról történő koktélkiszolgálás ugyan némi fejlesztést igényel, hogy a vendég tökéletes, azonnal fogyasztható italokat kaphasson, de üzemelési hatékonyságot, gyorsaságot és pontosságot biztosít.
Hogy miért előnyös a koktélcsapolás a vendéglátós és a vendég számára?
A csapolt koktélok fő előnye, hogy minden alkalommal pontosan ugyanolyan a végeredmény. Ez azt jelenti, hogy a pultos több, semmilyen elemében el nem térő italt készíthet egyszerre, amit gyorsan fel is lehet szolgálni.
Ha egyszerre sok vendég akar rendelni, a gyors munka során az egyedi koktélok elronthatók, az összetevőket gyakran pazarlóan kezelik, és a vendég még így is lehet elégedetlen. A csapolt koktélok tizedrész pontosággal mérhetők, így nincs felesleges túlöntés se felszolgálásukkor. A gyorsaságnak és a költséghatékonyságnak köszönhetően egyszerűbb a speciális akciók, promóciók szervezése.
Egy zsúfolt bárban elkerülhető a stressz, ha „hordós” koktélok állnak készen a kiszolgálásra, és nem kell rohanni a szükséges eszközök és hozzávalók megtalálásával, összeszedésével.
A vendég minden új adag megrendelt italtól ugyanazt az ízt várja, ezt a csapolt koktél biztosabban nyújtja, mint az egyenként készített. Az italára nem kell sokáig várnia; a pultnál ülőt az idejéért kárpótolja a látvány, a közvetlen kapcsolat a mixerrel, de az asztalnál a várakozás inkább csak teher számára. //
A Z-generáció és az alkohol
A fiatalok változó fogyasztási szokásai érzékelhetően befolyásolhatják az USA alkoholpiacát már középtávon is – írja az IWSR márciusi elemzése –, amiben szerepet kap a No&Low és az RTD-italok kedveltsége is.
A Z-generáció másfajta attitűddel tekint az alkoholra, mint az idősebb korosztályok: felvállaltan tartózkodóbban és mérsékletesebben fogyasztanak, szeretik az új vagy újonnan felfedezett italkategóriákat – például az RTD –, és mindezzel potenciálisan átalakíthatják a szeszes italok piacát a következő években.
Ez a korosztály az elemzők szerint azért is a mérsékletesség híve, mert alacsonyabb jövedelmük és diákhiteleik jelentősen csökkentik megtakarításaikat, így vásárlóerejüket is. Amikor viszont megengedhetik maguknak, hajlamosabbak többet költeni, hedonista módon fogyasztanak, és nagy rajtuk kortársaik nyomása is, hogy lépést tartsanak a legújabb trendekkel.
A Z-generáció és a Y-generáció együtt hajtják a No&Low termékek forgalmának növekedését, már csak amiatt is, mert mintegy kétharmaduk mérsékli az alkoholfogyasztását. Egyrészt kontroll alatt akarnak maradni szórakozás közben, másrészt fontosak számukra az egészség- és wellness-szempontok. Tudatosabban érzékelik a No&Low italok létezését, lévén nagyobb a jelenlétüknek a közösségi médiában és a társasági eseményeken is.
A Z-generáció tagjai örömmel kísérleteznek az ízekkel, szívesen fedeznek fel nem hagyományos kategóriákat – akár el is távolodva a „hagyományos” sörtől és a bortól. Megvan a vágyuk arra, hogy valami mást igyanak, mint a korábbi generációk, legyen szó kézműves sörökről, RTD-kről, innovatív koktélokról.
Nagy bennük az intellektuális kíváncsiság – a Z egy olyan generáció, amely úgy nőtt fel, hogy folyamatosan befolyásolják a fogyasztó és a márka kapcsolatát alakító információk. Kíváncsiságuk nemcsak a tényleges tényekre terjed ki, hanem arra is, hogy a kategóriák és termékek hogyan tükröződnek a közösségi médiában és a digitális térben. //
Kapcsolódó cikkeink
A brit Tesco szerint minden eddiginél több alkoholmentes ital fogyhat idén karácsonykor
A brit Tesco idén karácsonykor minden eddiginél nagyobb keresletre számít…
Tovább olvasom >Ital webshoppal terjeszkedik a belga Colruyt
A belga Colruyt csoport új italokra specializált webáruházat indított Boir…
Tovább olvasom >Örök elegancia
Élénk innovációs készség, növekvő kereslet a prémium termékekre, szerény HoReCa-szerep…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >