Mentesen is teljesen
Június 17–18-án, rekord magyar részvétel mellett került sor Bécsben a mentes, növényi alapú, organikus és különleges élelmiszerek és italok számára rendezett idei Free From & Specialty Food + Wine nemzetközi kiállításra, amelyen először vett részt az Agrármarketing Centrum.
A cikk a Trade magazin 2025/8-9. lapszámában olvasható.
Az idén tizenkettedik alkalommal megrendezett szakkiállítás a Marx Halle történelmi ipari csarnokában várta a szakmai közönséget. A rendezvény az elmúlt évtizedben vált Európa vezető platformjává az allergénmentes, egészségtudatos, vegán és növényi alapú termékek bemutatásában, és 2025-ben minden eddiginél nagyobb sikerrel zajlott: több mint 250 kiállító érkezett 31 országból – köztük Magyarország, Olaszország, Spanyolország, Bulgária, Szlovákia és Németország –, a látogatók száma pedig meghaladta a 4200 főt, ami 15%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
2013 óta több európai nagyváros – például Barcelona, Amszterdam vagy a svéd Kistamassan – adott otthont az eseménynek. Az elmúlt öt-hat évben Bécs vált a rendezvény visszatérő helyszínévé, stratégiai elhelyezkedése és nemzetközi közlekedési csomópontként betöltött szerepe miatt. A szervező Expo Business Communications BV célja, hogy a „free-from” kategória legújabb fejlesztéseit és trendjeit mutassa be a gyártóknak, kereskedőknek és beszerzőknek, valamint elősegítse az üzleti kapcsolatok kialakítását.
Az idei esemény kiemelt újdonsága volt a nemzeti pavilonok rendszere: Magyarország mellett olyan országok mutatták be innovatív kínálatukat, mint Olaszország, Spanyolország, Csehország vagy Finnország. A Protein Transition Pavilion külön fókuszt kapott a növényi és alternatív fehérjék területén elért fejlesztésekre. A szakmai program plenáris előadásai és workshopjai az egészséges és fenntartható táplálkozási trendekre, valamint a vegán értékesítési lehetőségek kihívásaira összpontosítottak.
A szakemberek kiemelték a látogatói kör magas szakmai színvonalát, a trendalakító újdonságok sokszínűségét, valamint a rendezvény növekvő szerepét Közép- és Kelet-Európa élelmiszeripari térképén. A matchmaking program és az Enterprise Europe Network által szervezett üzleti találkozók révén számos új partnerség és szerződés született, amelyek várhatóan hosszú távon is meghatározzák majd a „mentes” piac fejlődését a régióban.
A magyar megjelenés
Az Agrármarketing Centrum a rendezvényen 174 négyzetméteres közösségi standon, 24 cég részvételével jelent meg. A termékek között gyakorlatilag jelen voltak olyan termékcsoportok, mint a glutén-, laktóz- vagy cukormentes élelmiszerek, snackek, lisztkeverékek, de még gluténmentes sör is.

Ondré Péter, az AMC ügyvezetője a bécsi magyar nagykövetség rendezvényén méltatta a közös megjelenést
A kiállítás kiváló lehetőséget teremtett arra, hogy a magyar élelmiszeripar innovatív, egészségtudatos termékeit megismerje a nemzetközi piac, különösen az osztrák és közép-európai beszerzők. A kiállítás megnyitása előtti napon a magyar résztvevők a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Mentes Munkacsoportjának szervezésében egy különleges gyárlátogatáson is részt vehettek az IREKS-STAMAG gluténmentes sütőipari gyárban.
A Free From nem csupán a termékek megismertetését, de az új üzleti kapcsolatok kialakításának lehetőségét is kínálja. Ennek jegyében rendezték meg az első kiállítási nap záróeseményeként a Hungarian „Free From” Food Business Eventet, amely Magyarország bécsi Nagykövetsége, a CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft., az Agrármarketing Centrum és a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség közös szervezésében valósult meg. A fogadással egybekötött networking est célja az volt, hogy összekösse a magyar gyártókat a régió beszerzőivel, különösen az osztrák és a környező országbeli importőrökkel. Az eseményen 30 magyar cég és 70 helyi beszerző vett részt.
A mentes termékek piaca Magyarországon az utóbbi években dinamikusan növekszik, ami az egészségtudatos életmódnak, az ételintoleranciák növekedésének és a tudatos táplálkozásnak is köszönhető. Egyes felmérések szerint a lakosság több mint fele (58%) fogyaszt rendszeresen vagy alkalomszerűen speciális vagy mentes élelmiszert. A mentes termékek iránti kereslet nem csupán egészségügyi okokból, hanem tudatos táplálkozási döntésekből is fakad.

A magyar közösségi standon 24 cég állított ki
Kiállítók mondják

Szabolcs Péter
elnök
NAK
Mentes Munkacsoport
– A közel 300 kiállítónak mintegy tizede, 30 magyar cég állított ki a kiállításon, ami azt mutatja, erős igény van az exportpiacon való megjelenésre – mutatott rá Szabolcs Péter, a Nemzeti Agrár Kamara Mentes Munkacsoport elnöke, az Amurex GM Hungária Kft. ügyvezető-tulajdonosa. – A cégek nagyobb része az Agrármarketing Centrum közösségi standján jelent meg.
A munkacsoport elnökeként lehetőséget szerettem volna biztosítani a magyar mentes gyártóknak és forgalmazóknak, hogy minél nagyobb számban jelenjenek meg a valós közép-európai kapcsolatok építését, a piaci fejlesztését lehetővé tevő szakvásáron.
Saját cégünket illetően is azt gondolom – mondja a szakember –, sikeres kiállításon vagyunk túl. Számos, előre mutató kapcsolatfelvétel jött létre a standunkat felkereső beszerzőkkel és forgalmazókkal, akárcsak a Bécsi Magyar Nagykövetség, CED és HEPA által szervezett B2B megbeszéléseken. Úgy látom, a HoReCa-szektor egyre jobban felfedezi a mentes szektorban növekvő lehetőségeket, odafigyelve az élelmiszer-allergiákkal küzdő vevőközönségük igényeire, így a termékfejlesztések és a marketing területén még nagyobb hangsúlyt fogunk fektetni erre a területre.

Hegedűsné
Tóth Andrea
kereskedelmi igazgató
BiOrganik Online
– Új termékünk, az ízesített proteines rizskása exportpiacra való jutása érdekében vettünk részt a kiállításon – árulta el Hegedűsné Tóth Andrea, a BiOrganik Online Kft. kereskedelmi igazgatója –, de célunk volt más, már a választékban lévő termékek bemutatása is potenciális külföldi partnereinknek. Részvételünk sikeres volt, több megkeresés is érkezett a kiállítás kapcsán, tárgyalásban vagyunk leendő partnerekkel. Főként olyanok kerestek meg minket, akik saját márkában gondolkodtak a termékeink kapcsán retail szegmensben, ők egyébként abszolút célközönségünk is.
Az itt szerzett tapasztalataink marketingmunkánkat alapjaiban nem befolyásolják, de azt igen, hogy a jövőben mit és hogy kéne másképp csinálnunk a kiállításon (kóstoltatás, termékminták, katalógus stb.), miután reményeink szerint ott leszünk a soron következő kiállításon is.

Nagygellér Attila
ügyvezető
Foody-Product
– A Free From Food kiállítás újabb mérföldkő volt cégünk életében – húzta alá Nagygellér Attila, a Foody-Product Kft. ügyvezetője –, ez volt a második alkalom, hogy kiállítóként mutatkozhattunk be. Amszterdamban még startup kategóriában szerepeltünk, idén azonban már önálló standdal jelentünk meg. A kiállítás tökéletes lehetőséget teremtett számunkra, hiszen gluténmentes lencse-, csicseriborsó- és zabalapú reform chipseinkkel szeretnénk egyre nagyobb teret nyerni a nyugat-európai piacokon. A rendezvényen a legnagyobb kereskedelmi láncok beszerzői mellett jelen voltak a kisebb szaküzletek vezetői, így számos ígéretes kapcsolatot építhettünk ki. Az ilyen tematikus események kiváló alkalmat kínálnak tapasztalatcserére – legyen szó más gyártókról, beszerzőkről vagy magukról a fogyasztókról –, de termékeink kóstoltatásakor közvetlen visszajelzések szerzésére is.

Balogh Erika
marketingvezető
Biopont
– Az osztrák piacon való további terjeszkedés reményében vettünk részt a kiállításon – mondta el Balogh Erika, a Biopont Kft. marketingvezetője. – Sikerült több új potenciális partnerrel felvennünk a kapcsolatot, a tárgyalások folyamatban vannak. Tapasztalataink szerint a kiállításon többségében cégtulajdonosok, beszerzők vettek részt, azok a személyek, akikkel konkrétan tárgyalni lehetett; kifejezetten a mentes termékek iránt érdeklődők.
Igyekeztünk új ötleteket, irányokat találni, de még nem tudjuk, hogy ezekből mit tudunk majd megvalósítani. Mivel sok meglévő és lehetséges partnerrel nyílt lehetőségünk találkozni, ezért tervezzük a részvételt a jövő évi rendezvényen is.

Ecseri Enikő
project & marketing
manager
Cornexi Food
– A célunk az volt, hogy bemutassuk a termékeinket, és új partnerekkel találkozzunk – szögezte le Ecseri Enikő, a Cornexi Food Kft. project & marketing managere. – Az ilyen típusú együttműködések ritkán születnek meg azonnal, de az érdeklődés alapján abszolút bizakodóak vagyunk – úgy érezzük, hogy megérte ott lennünk.
Leginkább retail partnerekkel és beszerzőkkel találkoztunk, akik speciális táplálkozási igényekhez keresnek megoldásokat. A Cornexi olyan termékeket kínál, amelyek egyszerre finomak, praktikusak és bármikor fogyaszthatók – kompromisszumok nélkül. A mi célcsoportunk tehát abszolút jelen volt.
Ezek az alkalmak inspirálóak számunkra – figyeljük a trendeket, beszélgetünk a látogatókkal, és gyakran innen indul egy-egy új íz vagy termékötlet is. A jövő évi részvételünk még kérdéses, de semmiképp sem zárjuk ki.

Doktor Edina
export sales és marketing manager
ABO Holding
– Cégünk üzleti kapcsolatépítési és exportpiaci bővítési céllal vett részt a kiállításon – számolt be tapasztalatairól Doktor Edina, az Abo Holding Zrt. export sales & marketing managere –, melyek részben meg is valósultak: több ígéretes tárgyalást folytattunk disztribútorokkal és beszerzőkkel.
A látogatók körében erőteljesen jelen voltak retail partnerek, HoReCa-képviselők és egészségtudatos fogyasztók is, ami jól találkozott célcsoportunkkal. A pozitív visszajelzések és piaci igények alapján új termékfejlesztési irányok is körvonalazódtak, marketingstratégiánkat is finomítjuk. A sikeres részvétel miatt tervezzük a jövő évi kiállításon való megjelenést is.

János Csaba
ügyvezető
Vegadokk
– Örömmel tapasztaltuk – emelte ki János Csaba, a Vegadokk Kft. ügyvezetője –, hogy termékeink, különösen a természetes összetevőkre és speciális diétákra épülő kínálatunk, jelentős érdeklődést váltottak ki a retail és HoReCa-szektor szereplői, valamint az egészségtudatos közönség részéről egyaránt.
Cégünk az idei Free From & Specialty Food kiállításon azzal a céllal vett részt, hogy új exportlehetőségeket és nemzetközi partnerségeket építsen ki. A visszajelzések alapján termékfejlesztési irányainkat megerősítettük és a márkaépítésben is új lendületet kaptunk. Egyértelmű célunk, hogy a jövő évi rendezvényen is részt vegyünk.

Kovács Zoltán
ügyvezető
Walkable Future
– Fő célunk az volt – értékelt Kovács Zoltán, a Miss Fitt termékeket értékesítő Walkable Future Kft. ügyvezetője –, hogy a nemzetközi piacon is megismertessük termékeinket. Erre lehetőség nyílt a kiállításon, ugyanis találkoztunk osztrák, svájci, szlovák, német és spanyol érdeklődőkkel. Az üzleti kapcsolatok kialakítása jóval hosszabb folyamat, a kapcsolatfelvétel megtörtént, volt, ahonnan már visszajelzéseket kaptunk. Szakmai kiállítás révén a megkeresések a retail és a beszerzők közül kerültek ki.
Fontos tapasztalatokat szereztünk – főként a szavatossági idő kérdésében. A távolabbi piacokra való eljutáshoz hosszabb szavatossági idő biztosítása szükséges, ezért új csomagolási technológiát dolgozunk ki. A jövő évi megjelenésről nyilatkozni még korai lenne, de ha lehetőségeink engedik, valószínűleg itt leszünk.
Kreatív világ
Nemcsak a magyar standokat látogattuk meg, más országok kiállítóival is beszélgettünk. Íme, néhány remek ötlet termékeik közül!
USA-ban született magyar fiatalok innovációja a Sosa the Soda, a Kaliforniából indult probiotikus prémium üdítőmárka. Az allergén- és gluténmentes, vegán termékek közül a legérdekesebbek a water kefireknek nevezett termékek, amelyeket vízből, cukorból és úgynevezett kefirgombákból (kefirkristályokból) készítenek, és az enyhén szénsavas és savanykás italt második erjesztésben gyümölcsökkel ízesítik.
A szlovák Nilio kézműves sörfőzde kizárólag alkoholmentes (max. 0,5% ABV) söröket készít – többek között karibi és New England IPA-t, Golden Ale-t, tölgyfahordós érlelésű stoutokat –, vegánokat és gluténmenteseket. A fermentációt úgy alakítják, hogy minimális alkohol képződjön, miközben glicerin biztosít telt, enyhén édeskés ízprofilt. Így a sörök íze és teste közel áll az alkoholos változatokéhoz.
A 2019-ben alapított francia Yumgo nemcsak növényi, allergénmentes tojáshelyettesítőket (egész, sárgája, fehérje) kínál por és folyékony formában, de forgalmaznak cukrászati és gasztronómiai felhasználásra is ideális tojásmentes habcsók-, quiche-, krém- és habalapokat, emellett csokoládés cookie-kat és mousse-t is.
Kapcsolódó cikkeink
Több kertészeti kultúra is kikerült az EKÁER bejelentési kötelezettség alól
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet…
Tovább olvasom >Több kertészeti kultúra is kikerült az EKÁER bejelentési kötelezettség alól
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság az idő szorításában
A fenntarthatóság ma már nem csupán erkölcsi kérdés, hanem gazdasági,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új versenyző a fogyókúrás gyógyszerek piacán: ígéretes eredmények az ecnoglutiddal
Az utóbbi években világszerte hatalmas népszerűségre tettek szert az olyan…
Tovább olvasom >Márkanagykövet
Ha valaki meghallgatja a makroökonómiai elemzőket a következő 5 éves…
Tovább olvasom >