Menopauza-forradalom a Tescóban
Mától hivatalosan is menopauza-barát munkahely a Tesco. A védjegyet a vállalat az Egyenlítő Alapítvány március 8-i Nemzetközi Nőnapi Konferenciáján vehette át az „MM/Menopauza–barát Munkahely” akkreditációt elindító Iványi Orsolya menopauza aktivistától. A tanúsítvány a jövőben olyan munkáltatókat ismer el, akik elfogadják és megértik, hogy a menopauza milyen hatással lehet a dolgozó nőkre, és támogatják őket ebben az életszakaszban.
A Tesco 3 éve indította el úttörő menopauza-programját, amely az érzékenyítésen és az őszinte párbeszéden keresztül támogatja munkatársnőit a változókor időszakában. A kezdeményezést Szigeti Barbara HR- és Hevesi Nóra kommunikációs vezető indította útjára, utóbbi maga is nap mint nap megéli a menopauza jellegzetes tüneteit. Éppen ez inspirálta, hogy a vállalat női munkatársainak mintegy 30 százalékát képviselő csoport élére állva támogassa a változó korban lévő kolléganők munkavégzését és a befogadó kultúra minél szélesebb körű megteremtését. A programmal a Tesco elsőként érdemelte ki a Menopauza-barát Munkahely tanúsítványt.
„A Tescónál mindenkit szívesen látunk. Értékeljük és tiszteletben tartjuk a különbségeket, így kollégáink önmaguk lehetnek, és minden nap egy kicsit jobban tudják kiszolgálni sokszínű vásárlóközönségünket. A Tesco olyan kiskereskedelmi vállalat, ahol hagyományosan több a nő, mint a férfi. A munkatársaink 67 százaléka nő, így a vállalati kultúránkat ennek megfelelően kell alakítanunk: megfelelni a nőknek, ugyanakkor befogadóan kezelni a férfiakat is. A munkatársnőink 47 százaléka 45 év feletti; felismertük annak fontosságát, hogy ebben a speciális életszakaszban is támogatást nyújtsunk minden érintett munkatársnőnknek és azoknak, akik velük együtt dolgoznak mint csapattagok és csapatvezetők. Büszke vagyok friss munkatársi kutatásunk eredményére, amely azt mutatja, hogy a válaszadók fele szerint a menopauza tabu a társadalomban, míg több mint 60 százalékuk szerint a témát nem kezelik tabuként a Tescónál”
– mondta Szigeti Barbara, a Tesco Magyarország HR-vezetője.
„A „Tescós Nők 40+” zárt Facebook-csoporton keresztül lehetőséget nyújtunk női munkatársainknak arra, hogy érzékeny témákról beszélgessenek, megosszák egymással tapasztalataikat, illetve szakértőtől kérdezzenek. Emellett a vezetői érzékenyítésre is hangsúlyt fektetünk, és workshopokon foglalkozunk azzal, hogy vezetőink megértsék a változókor biológiai és pszichés hátterét. Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette a program létrejöttét, valamint érintett, bátor kolléganőinknek, akik hozzájárulnak a tabudöntögető párbeszéd folytatásához. Az elismerés mindannyiunké”
– mondta Hevesi Nóra, a Tesco Magyarország kommunikációs vezetője.
Magyarországon körülbelül 1 millió nő van a menopauza valamelyik szakaszában. Ők alkotják a leggyorsabban növekvő demográfiai csoportot a munkahelyeken, ennek ellenére a menopauza sok vállalatnál még mindig tabutéma. A változókorban minden negyedik nő súlyos tüneteket tapasztal, amelyek befolyásolják életminőségét, ezek pedig akár 10 évig is eltarthatnak. A nők kétharmada úgy véli, hogy általában senkitől sem számíthat segítségre. Ezért is fontos, hogy a szervezetek vezetői tisztában legyenek a nőkben lejátszódó folyamatokkal, és támogassák őket ebben az életszakaszban.
„A menopauza-forradalom Magyarországon is elkezdődött, köszönhetően olyan cégeknek, mint a Tesco. A nők támogatása ebben az életszakaszban kiemelt jelentőségű, hiszen a hosszú távú egészségük is a tét, a nők életük egyharmadát ugyanis posztmenopauzában töltik. Az edukáció és az érzékenyítés mellett fontos, hogy normalizáljuk a témát a munkahelyen, ne legyen kínos erről beszélni, hiszen csak így lehet segíteni. Egy nyitott, megértő vállalati kultúra, ahol komolyan veszik a nők egészségügyi kihívásait és ahol nincsenek munkahelyi tabuk, segíthet egy elégedettebb és rugalmasabb munkaerő kialakításában. Örülök, hogy a Tescóval utat tudunk mutatni más cégeknek is”
– mondta Iványi Orsolya, az MM/Menopauza-barát Munkahely alapítója, aki 5 éve kezdett el a menopauzával foglalkozni.
A Tesco Magyarország az elmúlt hetekben kérdőíves kutatást végzett női munkavállalói körében annak érdekében, hogy felmérje a menopauzával kapcsolatos attitűdjeiket. A kérdőívet közel 300 munkatársnő töltötte ki.
A felmérés legfontosabb megállapításai az alábbiak:
- A válaszadók 70%-a mondta azt, hogy vannak a menopauzával összefüggő tünetei.
- 20%-uk tapasztalta, hogy valamilyen menopauza-tünet miatt nem tudott megfelelően teljesíteni, és közel 30%-uk mondta azt, hogy csak erőfeszítések árán tudott helytállni a munkában.
- 60%-uk beszélgetett kollégákkal a menopauzáról és tüneteiről, közel 10%-uk ezt a vezetőjével tette, míg 40% senkivel.
- Arra a kérdésre, hogy a menopauza tünetei milyen módon befolyásolták munkaképességüket, közel 50% említette a stresszt, több mint 60% a fáradékonyságot, 30% kevésbé tudott koncentrálni, és a válaszadók negyede érezte úgy, hogy nem a képességeinek megfelelően teljesít, illetve említette a memóriaproblémát mint befolyásoló tényezőt.
- A válaszadók több mint 60%-a tapasztalt hőhullámokat és alvásproblémákat, negyedük memória- és koncentrációs problémákat. Minden második munkatársnő számolt be hangulatváltozásról, majdnem minden negyedik pedig szorongásról és önbizalomhiányról.
- A kitöltők több mint 90%-a nem jelezte a vezetőjének, hogy egy adott időpillanatban a menopauza tünetei miatt nem tudta megfelelően végezni a munkáját. Közel 30% attól tartott, hogy mások azt fogják gondolni, hogy nem tudja jól végezni a munkáját, 20% azért nem, mert férfi a vezetője, míg 5% a stigmatizálástól való félelmet említette.
- A válaszadók szerint az alábbiak a legfontosabbak, amit a munkáltatók tehetnek a menopauzában lévő alkalmazottak támogatására:
- Rugalmasság 80%
- Férfi vezetők érzékenyítése 30%
- Közösségi támogatás 20%
- Menopauza-szabályzat 16%
- Miközben a válaszadók fele gondolja azt, hogy a menopauza tabu a társadalomban, több mint 60%-uk szerint a változókor nem tabu a Tescónál.
A Tesco menopauza programjáról itt olvashat.
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Akár már 250 forinttal is segíthetünk a rászorulókon – ismét kuponos adománygyűjtés a Tesco áruházakban
15. alkalommal csatlakozott a Tesco az Ökumenikus Segélyszervezet Adventi Adománygyűjtéséhez.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >