Mennyiségben sem csökkent boltjainkban az eladás élelmiszerből, háztartási vegyiáruból és kozmetikumból
Az élelmiszer-kiskereskedelem magyarországi forgalma értékben 3 százalékkal nőtt idén az első negyedévben, tavaly január-márciushoz viszonyítva. Mennyiségben stabil az eladás. Így a növekedés az átlagár emelkedésének következménye. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 21 európai országban végzett felmérése.
– A magyar trend hasonlít a vizsgált országok átlagához – tájékoztat Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója. – Ugyanis a 21 európai piac átlagosan 2 százalékkal bővült értékben, az első negyedév során, a múlt évi első három hónaphoz képest. Mennyiségben stabil az eladás. Az átlagár viszont 2 százalékkal nagyobb idén január-márciusban, mint a tavalyi hasonló periódusban.
Értékben az európai növekedés átlaga folytatja a tavalyi harmadik és negyedik negyedév trendjét. Kevésbé kedvező az összkép mennyiség szempontjából. Múlt év harmadik és negyedik negyedévében 1-1 százalékkal emelkedett az eladott áru mennyisége, míg idén az első-harmadik hónapban stagnált.
Szalókyné Tóth Judit rámutat, hogy a magyar piac nominális növekedési üteme földrészünkön az ötödik legnagyobb; Törökország, Csehország, Szlovákia és Ausztria után következik a magyarországi mutató. Fontosnak tartja megjegyezni, hogy nálunk és Szlovákiában származik csak áremelkedésből a boltok nagyobb bevétele az első negyedév során. A top 5-be tartozó piacok közül, ha a mennyiséget nézzük, Törökországban 6 százalékkal adtak el több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot, Csehországban 2, Ausztriában pedig 1 százalékkal.
Értéket tekintve hat európai országban csökkent az élelmiszer-kereskedelem idei első negyedévi forgalma, 2010. első negyedéhez viszonyítva. Ennél a mutatónál a sereghajtó Görögország előtt Svájc áll, Németország, Norvégia és Svédország. Említést érdemel, hogy Svájcban csupán az alacsonyabb átlagár miatt mért nominálisan kisebb forgalmat a Nielsen.
Mennyiséget tekintve kevesebb árut adtak el az élelmiszer-üzletek Görögországban, Finnországban, Németországban, Norvégiában, Svédországban, Írországban, Dániában és Nagy-Britanniában 2011. első három hónapja alatt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >