Mennyiségben átvette a vezetést az őszibarack
A gyümölcslevek évi 46 milliárd forintot meghaladó kiskereskedelmi forgalma változatlan maradt 2008. február és 2009. január között, összehasonlítva az előző évvel. Ugyanakkor a mennyiségben mért eladás 5 százalékkal csökkent. Egyebek mellett ez derül ki a Nielsen Kiskereskedelmi Indexéből.Az ízek között mennyiségben az őszibarack átvette a vezetést a narancstól. Előbbi 19, az utóbbi 18,7 százalékkal részesedett az eladásokból az említett időszakban. Alma (13,9%), vegyes gyümölcs (13%) és multivitaminos (12,7%) a további sorrend. A többi íz mutatója 5 százaléknál kisebb.
Értékben a narancs piaci részesedése a legnagyobb, majd a vegyes gyümölcs, az őszibarack, a multivitaminos és az alma következik.
A fogyasztói átlagárak eltérő mértékben változtak az elmúlt tizenkét hónapban. Egy liter 100 százalékos juice mennyiségi eladásokkal súlyozott fogyasztói átlagára tavaly januárban 274, idén pedig 272 forint, a Nielsen adatai szerint.
Olcsóbb lett a nektár; literenként átlag 254 forintért adták el múlt év januárjában, az idei év első hónapjában pedig 237-ért.
Szintén januártól januárig az italok átlagosan 156 forintról 163-ra drágultak.
Az egészséges étkezési szokások terjedését jelzi, hogy a gyümölcslé az előkelő hatodik helyen áll a Nielsen által vizsgált élelmiszerek forgalom szerint összeállított toplistáján. (A húskészítmények, a sör, a sajt, a szénsavas üdítőitalok és kávé után.)
Figyelemre méltó, hogy a kiskereskedelmi eladásokból a drágább 100 százalékos juice részaránya stabil, mind mennyiségben, mind értékben. A nektár mutatója csekély mértékben romlott, a gyümölcsitalé pedig javult.
A kereskedelmi márkák részaránya 36 százaléknál tart, és 6 százalékpontos emelkedést regisztrált a Nielsen, egyik évről a másikra.
A bolttípusok részesedésénél szembetűnik, hogy a gyümölcslénél a koncentrálódás tovább folytatódott. Kiemelkedik a főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401–2500 négyzetméteres üzletek 35 százalékos részaránya a mennyiségi eladásokból, a legutóbbi évben. A mutató egy év alatt 2 százalékponttal lett magasabb.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >