Melyek a legtöbbet használt digitális gyakorlatok a szállodaiparban, amik a környezetnek is jót tesznek?
A turizmus világszerte a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 10%-áért felel, ezért egyre sürgetőbb a szektor környezeti hatásainak csökkentése. A vendégek oldaláról már erősödik a nyomás: az utazók több mint 70%-a kifejezetten keresi a fenntartható szállásokat, és sokan hajlandók is többet fizetni a zöld megoldásokért. A szabályozók és a piaci szereplők is egyre inkább afelé mozdulnak, hogy a turizmus a fenntartható gazdaság részévé váljon.
A turizmus jövője zöld, habár még messze vagyunk tőle
A globális CO₂-kibocsátás mintegy 8–11%-a a turizmushoz köthető – derül ki az ENSZ Turisztikai Világszervezetének legfrissebb jelentéséből1. 2025-ben egyre több ország – köztük Hollandia, Ausztria és Svájc – tett lépéseket az ökoturizmus ösztönzésére, a vendégek részéről pedig drasztikusan nőtt az igény a zöld alternatívákra. A Booking.com Sustainable Travel Report2 szerint az utazók 76%-a már most is figyelembe veszi a fenntarthatóságot döntései során és 70%-uk akár többet is fizetne a fenntartható alternatíváért3. A trend különösen megfigyelhető a fiatalok , például a Z generáció körében, akik rendszeresen keresnek olyan természetközeli, kis ökológiai lábnyomú szálláshelyeket, ahol digitálisan elérhető szolgáltatások egészítik ki a nyugalmat és a természetközelséget.4
A digitalizáció , mint a fenntarthatóság egyik kulcsa
Ebben a környezetben kulcsszerep jut a digitális technológiának is. A szálláshelyek például papírmentes bejelentkezéssel, takarítási igényekhez igazított erőforrás-használattal és felhőalapú adminisztrációval csökkenthetik a környezetre gyakorolt terhelést. A SabeeApp hotelmenedzsment rendszerét használó szállások közül több is bevezette ezeket a gyakorlatokat – jellemzően nem ESG-címke miatt, hanem azért, mert egyszerre költséghatékonyabb, gyorsabb és fenntarthatóbb működést eredményez.
“Hiszünk abban, hogy a globális felmelegedés kérdésére nem lehet valódi megoldást találni, miközben nap mint nap erdők tűnnek el a Föld színéről. Nekünk, mint tech cégnek is van felelősségünk, és ezzel élni is szeretnénk. A szoftverünk kialakításával és funkcióival arra törekszünk, hogy a szállodák teljes mértékben papírmentesen működhessenek, így nemcsak hatékonyabbá válik az üzemeltetés, hanem közösen tehetünk azért is, hogy minél több fát megmentsünk a felesleges kivágástól.Ezért már most aktívan keressük azt a partnert, akivel 2026-tól közösen dolgozhatunk azon, hogy világszerte fákat ültessünk, és csökkentsük ökológiai lábnyomunkat.” – mondta Herman Szabolcs a SabeeApp alapítója és ügyvezetője.
A legtöbbet használt digitális gyakorlatok a szállodaiparban:
- Papírmentes működés
- Felhőalapú rendszerek
- Dinamikus, adatalapú takarítási és mosási menetrendek
- Automatizált jelentések és statisztikák
A legfenntarthatóbb digitális eszközök és gyakorlatok közé tartozik a teljes papírmentes működés – például digitális bejelentkezéssel, online számlázással és mobil alapú vendégkommunikációval –, ami drasztikusan csökkentheti az irodai papírfelhasználást. Emellett a felhőalapú rendszerek nemcsak rugalmasabbak, de kevesebb helyi eszközt igényelnek, így alacsonyabb az energiafogyasztásuk. A dinamikus, adatalapú takarítási és mosási menetrendek optimalizálják a víz- és vegyszerhasználatot, míg az automatizált jelentések és statisztikák segítik a vezetőket abban, hogy tudatos döntéseket hozzanak például az energiafelhasználás csökkentésére. Már ezeknek az egyszerű lépéseknek az alkalmazása is akár évi 942 kg CO₂-kibocsátás-csökkenést eredményezhet tonnánkénti papírfogyasztás esetén, miközben 30%-kal csökkentheti a szálláshelyek költségeit.5
Nemzetközi jó példák – ami máshol már működik
Ma már Svájc és Olaszország egyes régióiban kötelező zöld auditra kerül sor a szálláshelyek esetében. Illetve Görögországban bevezetésre került a Greentax elnevezésű idegenforgalmi adó, aminek a célja a környezeti katasztrófákra és a globális felmelegedés okozta károk enyhítésére fordítható pénzügyi fedezet biztosítása. A világ vezető szállodái pedig okosszobákat alakítanak ki, ahol mozgásérzékelők, digitális világítás- és klímavezérlés segíti a fenntartható üzemeltetést. A Green Key és az EarthCheck tanúsítványok (nemzetközi tanúsítványrendszerek, amelyek szigorú környezetvédelmi és fenntarthatósági kritériumok alapján értékelik a szálláshelyek működését – a víz- és energiahasználattól a hulladékgazdálkodáson át a társadalmi felelősségvállalásig) pedig egyre több európai hotel homlokzatán jelennek meg. A zöld működés nemcsak a környezetet kíméli, hanem üzleti szempontból is megéri, hiszen nő a vendégelégedettség, versenyelőnyre tehet szert az adott szállás és a digitalizáció beépítésével a költségek is csökkenthetők.
Kapcsolódó cikkeink
Az EU stratégiát fogadott el az óceánok védelme és a vízi gazdaság fellendítése érdekében
Az Európai Bizottság kedden elfogadta az Európai Óceán paktumot, amely…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági trendek: mire figyeljünk 2025-ben?
2025-ben is erőteljes növekedés várható a vállalati zöld hitelek piacán,…
Tovább olvasom >1700 tonna élelmiszert mentett meg a Munch 2024-ben
Közel öt éve kulcsfontosságú szereplője a magyar és kelet-közép európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy áremelési hullám várható a kereskedelemben
2025 első felében általánosan csökkenő áremelési szándékokat tapasztalt a GKI…
Tovább olvasom >A gyerekek jövője most a tét – 198 Tesco-üzletben lehet szavazni
Országszerte 198 Tesco üzletben szavazhatnak a vásárlók elsősorban gyerekeket és…
Tovább olvasom >Az infláció az eurózónában 2 százalékra, az EU-ban 2,3 százalékra gyorsult éves szinten
Gyorsult az infláció növekedése az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >