Magazin: Mekkorát durran idén a pezsgő?
A koccintás elmaradhatatlan része az újév köszöntésének, ám az év közbeni áremelkedés és az ezzel párhuzamos fogyasztás-visszaesés miatt lehetetlen megjósolni, idén mekkora lesz a pezsgő év végi forgalma. A szokásos árakciók valószínűleg nagyobb áldozatot kívánnak gyártói és kereskedői oldalról az eddiginél. A kevésbé árérzékeny fogyasztók viszont jól járnak: sok újdonság várja őket a polcokon.
Manapság egyre kevesebb oka van pezsgőt bontani az átlag magyar fogyasztónak – nem csoda, ha a pezsgőpiac az idei év eddig eltelt időszakában néhány százalékot csökkent. Persze az eladások alakulása nem csupán a fogyasztók „mulatni vágyásának” a függvénye. Például a korábbi jövedékiadó-emelések miatt az idei évben amúgy is nehéz lett volna látványos piacnövekedést elérni a magasabb fogyasztói árakkal, még ha nem is lenne ez az elhúzódó recessziós időszak.
– Mint minden évben, idén is arra számítunk, hogy a fogyasztók az utolsó pillanatra fogják halasztani a pezsgővásárlást, így azt elég nehéz lenne most megbecsülni, hogy forgalom tekintetében hogyan alakul az idei év – tekint előre Kovács György, a piacvezető Törley Kft. ügyvezető igazgatója. – Az ünnepek környékén az átlagárak jelentősen csökkennek, amihez a szezonban nagymértékben járulnak hozzá a hipermarketek is; egyrészt promóciókkal, másrészt bővítik kínálatukat az olcsóbb árszegmensekben. A Törley Kft. azonban továbbra is a folyamatos márkaépítés híve az árharccal szemben.
Mint azt az ügyvezető igazgatótól megtudjuk, a Törley Pezsgőpincészet az év eddig eltelt periódusában, saját adatai alapján, mennyiségben kevesebbet csökkent, mint a teljes piac, értékben pedig sikerült megtartania pozícióit.
Folytatódhat az árak emelkedése
A pezsgőeladásoknak mintegy 40-50 százalékát az év utolsó két hónapja hozza, a termékkör másodlagos szezonját pedig a nyári hónapok jelentik. A piac másik szereplője, a Royalsekt esetében az év végi szezon még erősebb: pezsgőinek 70 százalékát ekkor veszik le a polcokról. A cég ebben az időszakban kizárólag akciós árakon értékesít.
– A Royalsekt Pezsgőpincészetnél az elmúlt években folyamatos növekedés volt tapasztalható, bízunk benne, hogy ez a kedvező tendencia az idei szezonban is folytatódni fog, és sikeresen zárjuk az évet – ad hangot meggyőződésének Fórián Szabó Róbert, a cég marketingigazgatója.
Fórián Szabó Róbert szerint a fogyasztói árak még feljebb kúszhatnak, amelyhez a jövedéki adó emelésén kívül olyan tényezők is hozzájárulnak, mint a szőlő árának, valamint a környezetvédelmi termékdíjnak a növekedése az elmúlt időszakban. Ezek együttes hatását az ünnepek közeledtével az árakciók némileg ellensúlyozzák.
A fogyasztás édes dominanciája gyengült, de nem tűnt el. A száraz és félszáraz pezsgők egyre kedveltebbek, emellett az utóbbi két évben a nemzetközi trendnek megfelelően egyre népszerűbbek a rozépezsgők, valamint fejlődik az alkoholmentes termékek piaca is.
A Royalsektnél értékesítési csatornák tekintetében a diszkontláncok előretörését érzékelik, amelyek immár meghatározóak lettek a hagyományosan jól teljesítő hipermarketek mellett.
Törley-évforduló sok újdonsággal
– Elmondható, hogy a pezsgő szerencsére ma már nem hiányozhat a magyar családok életéből a különböző ünnepekkor és különleges alkalmakkor – állapítja meg Kovács György. – Egyre többen emelik az ünnepeik fényét minőségi pezsgővel. Bár kétségtelen, hogy az utóbbi néhány évben az olcsó private label és chanel brand termékek jelenléte az üzletláncoknál erősödött, de ezek a minőségi pezsgők forgalmát kevéssé képesek befolyásolni.
A cég portfóliójában található az ország legkedveltebb pezsgője, a Törley Charmant Doux, száraz kategóriában pedig a Törley Gála Sec.
– A sokéves tendencia azt mutatja, hogy a kiskereskedelemben főként az édes és a félszáraz pezsgők a keresettek, míg a gasztronómiában leginkább a magasabb minőségi kategóriába sorolható száraz pezsgők. Ebben az utóbbi szegmensben abszolút kategóriavezető a Hungaria Extra Dry pezsgőnk – fűzi hozzá az ügyvezető igazgató.
Mint megtudjuk, a cég határainkon túl is öregbíti a magyar pezsgők hírnevét, sőt néhány országban, illetve tartományban – Skandináviától Kanadáig – egyes termékei vezető pozícióra tettek szert.
A Törley Pezsgőpincészet idén ünnepli fennállásának 130. évfordulóját. Ez alkalomból a Törley pezsgőmesterei elkészítették a Törley 130 Rosé Brut Nature pezsgőt. A limitált tételből mindösszesen 1300 palack készült a nyerspezsgő kedvelői számára, és az év utolsó két hónapjában lesz elérhető. Limitált szériás különlegességekkel jelentkezik a Hungaria pezsgőcsalád is.
– Az elterjedt „rozédivatra” és a gasztronómia igényeire reagálva megalkottuk a Törley Orfeum Rosé Secet. Hungaria Rosé pezsgőnket pedig félszáraz kategóriából különlegesen szárazba (extra dry) soroltuk – folytatja az újdonságok bemutatását Kovács György.
A BB márkacsaládon belül idei újdonság a BB Arany7 Rosé és a BB Chardonnay. Mindezek mellett Magyarországon is bevezetik a külföldi piacokon már szép sikereket elért Törley Magic Cuvée pezsgőt.
A Törley márka az idei évben a klasszikus marketingeszközök és médiumok használatával, továbbá az eladáshelyi vásárlások ösztönzésének segítségével, marketingtartalmukat megújítva készül a szezonra.
– A karácsonyi időszakban megemelkedik a díszdobozos termékeink jelentősége.
Felerősödött az elegáns, igazi ajándék jelleget hangsúlyozó design szempontja a díszdobozok tervezésénél, mert így további csomagolás nélkül, azonnal átadhatóvá válik a kiválasztott ital – emeli ki az ügyvezető igazgató. – A klasszikus pohár-hozzácsomagolások továbbra is jelen vannak portfóliónkban, többek között például a Törley Réservé Demi Sec is így kerül a polcokra. Újdonság viszont, hogy Swarovski kristállyal díszített pohárjelölőt csomagolunk a Hungaria Extra Dry mellé. A széles csomagválaszték minden eleme az igényesség és elegancia jegyében készült, így bármilyen ajándékozási kontextusban kiváló megoldást nyújt a vásárlók számára.
Bővül a Szovjetszkoje Igrisztoje márkacsalád
Az első áras saját márkás szegmensben egyedüli magyar gyártóként a Royalsekt Zrt. termékei lényegében egyeduralkodónak számítanak a hazai piacon, és kiszorították az olcsó importpezsgőket és habzóborokat. A felette lévő árkategóriában a cég kiváló ár-érték aránnyal rendelkező pezsgője a Szovjetszkoje Igrisztoje, amely töretlen népszerűségnek örvend.
– Magasabb árú, de még mindig széles fogyasztói réteg számára megfizethető pezsgőnk a Szent István pezsgőcsalád, amely kiváló minőségével az elmúlt években vált a magyar fogyasztók egyik kedvencévé – emel ki egy másik márkát a portfólióból Fórián Szabó Róbert. – Termékeinket folyamatosan fejlesztjük: bővítünk, vagy éppen szűkítünk egy-egy termékvonalat. Átöltöztetünk, újracsomagolunk, fiatalítunk, vagy magasabb szintre pozicionálunk egy-egy terméket.
Az év vége felé közeledve pezsgőik kiemelt figyelmet kapnak mind a marketing, mind a kereskedelem területén. Számos, már korábban is kipróbált és bevált marketingeszköz mellett idén nagy hangsúlyt fektetnek az online megjelenésre is, ennek részeként megújulnak a honlapjaik, ahol rengeteg új információval állnak az érdeklődők rendelkezésre.
– A kereskedelemben a legnagyobb siker, hogy termékeink egyre több helyen megtalálhatók lesznek, olyan üzletekben is, ahol eddig nem, vagy csak részben voltak megvásárolhatók – jelzi a marketingigazgató. – Termékfejlesztésünk eredményeként a vásárlók ebben a szezonban találkozhatnak először a Szovjetszkoje Igrisztoje pezsgőcsalád legújabb két tagjával: a Szovjetszkoje Igrisztoje extra szárazzal és a márka alkoholmentes változatával.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megugrott a FAO globális élelmiszerár indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >Gyors, egyszerű, hatékony innovációiért díjat kapott a K&H
Idén harmadik alkalommal, összesen tíz kategóriában díjazta a Visa a…
Tovább olvasom >