Megvásárolja a Schwarz Csoport a hipermarketeket üzemeltető romániai La Cocoșt
Egy olyan piacon, amelyet a hipermarketek zsugorodása és a diszkontok dominanciája alakít, a Schwarz Csoport többségi részesedés-vásárlása a romániai La Cocoș-ban ellentmondásosnak tűnhet. Miközben a nagy múltú szereplők Közép-Európában elkezdték a túlméretezett formátumokat átstrukturálni, a német kereskedő egy a hipermarketek hanyatlásával dacoló, kivételesen pozícionált versenytársat vesz át.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail
Egy merész stratégiai húzással 70%-os többségi részesedést szerez a német Schwarz csoport, a Lidl és a Kaufland anyavállalata a romániai La Cocoș hipermarket-üzemeltetőben. Az eladó egy az EBRD irányítása alatt álló konzorcium, amely 2024-ben két magántőke társasággal együtt szerzett többségi tulajdonrészt a láncban. A tranzakció egyértelmű bizonyíték arra, hogy a La Cocoș értékesítési koncepciója egyedülálló.
Folytatódó piaci konszolidáció
Az ügylet újabb lépés az egyre koncentráltabb romániai kiskereskedelmi piac konszolidációjának útján. A francia Carrefour már 2023 áprilisában határozottan konszolidációs üzemmódba kapcsolt, amikor megállapodott a Louis Delhaize Cora üzletágának tíz hipermarkete és kilenc városi üzlete felvásárlásáról, amelyet a román versenytanács 2023 októberében jóvá is hagyott. 2024 decemberében a holland-belga Ahold Delhaize kapott zöld lámpát a román versenytanácstól a Profi Rom Food mintegy 1700 kisboltjának és szupermarketének megvételére, melyet a kereskedő már 2023 októberében bejelentett. Ezek a nagy horderejű akvizíciók jól illusztrálják a Schwarz Group La Cocoșba tervezett többségi befektetését közvetlenül megelőzően a szektorban zajló konszolidációs hullámot.
Egyszerű raktárkoncepció
A La Cocoș egy jellegzetes, nagy üzletformátummal dolgozó, raktárszerű hipermarketeken alapuló kiskereskedelmi modellt működtet. A lánc 2024 végére a 14. helyet foglalta el a romániai élelmiszer-kereskedelmi toplistán. Annak ellenére, hogy ekkor még csak három üzletet működtetett, a La Cocoș 2024-ben a mérlegadatok szerint 1,178 milliárd RON nettó árbevételt ért el, ami körülbelül 237 millió eurónak felel meg. Ez helyi pénznemben számolva 20,7%-os növekedést jelent az előző évi forgalomhoz (976,9 millió RON) képest. Üzletenként számolva a La Cocoș átlagos forgalma 2024-ben mintegy 79 millió euró volt, amivel messze a legnagyobb árbevételű hipermarket-üzemeltető az országban.
Magas jövedelmezőség a piaci résben
Az előző évhez képest a vállalat jövedelmezősége is jelentősen javult: a nettó nyereséghányad elérte a bevétel 3,1%-át szemben az egy évvel korábbi 2,0%-kal. A piacvezető Lidl és Kaufland nettó nyereséghányada ugyanebben az időszakban 5,1%, illetve 0,8%, míg a nagyméretű hipermarket-versenytársak, az Auchan, a Carrefour (a Cora nélkül) és a Metro Cash & Carry esetében -1,1%, 0,4%, illetve -0,2% volt 2024-ben. A La Cocoș teljesítménye azért is különösen figyelemre méltó, mert 2024-től kezdődően a román törvényhozás a bevétel után fizetendő 1%-os minimum adót vezetett be azon vállalatokra vonatkozóan, amelyek éves bevétele meghaladja az 50 millió eurót.
BMPL és gyártói márkák a középpontban
A kereskedő koncepciója a nagytételben történő bevásárlást hangsúlyozza, és a vásárolt mennyiség alapján három különböző árkategóriát alkalmaz „Vásárolj többet, fizess kevesebbet” (BMPL) árképzési modellje keretében. A kínálat az agresszív árpozícionálást a korai hipermarketekre emlékeztető lecsupaszított, indusztriális megjelenéssel ötvözi. Az üzletenként körülbelül 12 000 tételre korlátozott választék nemzetközi és hazai gyártói márkákat ölel fel. Ez az ár-értékorientált, ám nem diszkontként való pozícionálás komoly visszhangra talált az árérzékeny és márkatudatos romániai háztartások körében.
A romániai élelmiszer-kiskereskedelem már most is erőteljesen konszolidált. A Schwarz Csoport tulajdonában lévő Lidl és a Kaufland uralja a piacot, és az árbevétel alapján a kereskedői toplista első két helyét foglalja el. A La Cocoș-nak mégis sikerült rést vágnia a piacon azzal, hogy korábbi nagy üzlethelyiségeket (köztük volt Carrefour-üzleteket) vett át, és a modern hipermarketek által nem megfelelően lefedett régiókban terjeszkedett.
Terjeszkedés a láthatáron?
2025-re a La Cocoș azt tervezi, hogy jelentősen bővíti országos lefedettségét: a januári brassói üzletet követően idén három újabb hipermarketet tervez nyitni Craiovában, Piteștiben és Aradon. Középtávú stratégiája a következő három-öt évben 12 új üzlet, 2030-ig pedig legalább 15 üzlet létesítését és 1 milliárd eurós forgalom elérését tűzte ki célul. Az üzletszintű beruházások boltonként körülbelül 6 millió eurót tesznek ki, amely egyenlő arányban oszlik meg a boltbelső kialakítása, valamint az induló árukészlet között.
Egy olyan piacon, ahol a legtöbb nagy formátumú szereplő visszavonulót fújt, illetve leépít, a La Cocoș úgy tudott növekedni, hogy a márkákra, az egyszerű vásárlási környezetre, a volumenre és az árérzékeny vásárlók közelségére épített. Európa legnagyobb kiskereskedőjének támogatásával a következő fejezet a Kauflanddal való működési szinergiákról, de akár nemzetközi terjeszkedésről is szólhat. E felvásárlás világos jelzés a piac számára: a hipermarket formátum korántsem a múlté – legalábbis Romániában nem.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordmélyre zuhant az innováció a spanyol FMCG-piacon
Spanyolországban 15 év alatt 48%-kal esett vissza az új termékek…
Tovább olvasom >Új visszaváltási rendszert vezetett be az Auchan Románia Bukarestben
Az Auchan Románia új, tömeges visszagyűjtésre alkalmas visszaváltó rendszert indított…
Tovább olvasom >A Lidl és az Agrárminisztérium bejelentette: indul a hazai dinnyeszezon
Megérkezett az első, magyar beszállítóktól származó görögdinnye szállítmány a Lidl…
Tovább olvasom >További cikkeink
Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >„Egészenén” élmény a dm-ben – a got2b nyári beauty eseménye új szintre emelte az önkifejezést
A kreatív önkifejezés, a hajformázás új dimenziói és az egyediség…
Tovább olvasom >