Megvannak az idei Fenntarthatóság Szimbóluma verseny nyertesei
A Trade magazin negyedszerre hirdette meg a Fenntarthatóság Szimbóluma pályázatot. A versenyre érkezett nevezésekből idén 18 pályázó nyerte el a díjat a meghirdetett öt kategóriában. Idén először a Magyar Marketing Szövetség Zöld Tagozatának bírálatával egy Zöld Kommunikációs Különdíj is megszavazásra került.
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
A Fenntarthatóság Szimbóluma versenyen olyan cégek és projektek részesülnek elismerésben, amelyek hozzájárulnak a karbonlábnyom csökkentéséhez, a klímaváltozás elleni küzdelem támogatásához, a körforgásos gazdaság szereplőinek nagyobb számához, az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelemhez és a hulladékkezelés hatékonyságának növeléséhez, beleértve a környezetbarát csomagolóanyagok jelenlétének növelését.
A Fenntarthatóság Szimbóluma verseny célja, hogy a pályázatok által minden évben minél több olyan sikeres projekt kerüljön bemutatásra a Trade magazin platformjain, amelyek hozzájárulnak egy fenntarthatóbb jövő eléréséhez.
A meghirdetett öt kategóriába érkezett pályázatokat egy előszűrés után, nagyszámú szakmai zsűri értékelte online formában, majd pedig személyesen egy második fordulóban. Idén először indulhattak a pályázók önálló CSR kategóriában is. Azok a pályázatok, amelyek az elérhető maximális pontszám 70%-át elérték, megkapták a Fenntarthatóság Szimbóluma díjat.
Újdonság volt az idei versenyben a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) Zöld Tagozatának Zöld Kommunikációs Különdíjának meghirdetése. Ezt a díjat a Fenntarthatóság Szimbóluma 2023 sikeres pályázatai közül az a pályázat kapta, amelyet a kiírásban megadott kommunikációs szempontok alapján a Tagozat elnökségi tagjai – képviselve a teljes tagságot – a legjobbnak értékeltek.
A nyertesekről egyöntetűen elmondható, hogy sikeres pályázataikban akár vállalati, akár egy-egy márkára vonatkozó vállalásaikkal, fejlesztéseikkel, beruházásaikkal példaként állhatnak a piac szereplői, valamint vásárlóik, fogyasztóik előtt.
Az idei díjazottak a Business Days 2023 konferencián, 2023. szeptember 27-én, Tapolcán, a Hunguest Hotel Pelionban veszik át a szakmai zsűri jelenlévő képviselőitől az elismerő okleveleket és különdíjat. //
Az alábbi táblázatban a Fenntarthatóság Szimbóluma 2023 nyertesei, valamint pályázatuk rövid leírása olvasható:
SZEMÉLY KATEGÓRIA
Pályázó cég: Coca-Cola HBC Magyarország Kft.
Pályázat: Mucska Péter – Az ember, akinek mindene a fenntarthatóság
Mucska Péter, a Coca-Cola HBC Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezetője feladatai közé tartozik a szabályozási és közkapcsolati aktivitások tervezése és kezelése. Napjainkban egyebek mellett vállalati és iparági szinten a PET- és üvegpalackok, alumíniumdobozok visszaváltási rendszerének beindításán dolgozik. A rendszer segítségével 90%-ot meghaladó mértékű szelektív gyűjtést lehet elérni.
VÁLLALAT KATEGÓRIA
Pályázó cég: Hipp Termelő és Kereskedelmi Kft.
Pályázat: A HIPP több, mint bio
Fűtési rendszer korszerűsítése és egy hűtőrendszer telepítése a töltő és csomagoló üzemrészben. Üzemcsarnokuk fűtési és hűtési rendszere CO2-semleges. Részt vettek a „Passzold vissza tesó” kampányban, melynek célja, hogy az összegyűjtött mobiltelefonokból visszanyert ásványok újrafelhasználásával ne legyen szükség annyi koltánra, és csökkenjen a bányászata.
Pályázó cég: Essity Hungary Kft.
Pályázat: Fenntartható értéket teremtünk
Az Essity globálisan célul tűzte ki, hogy 2050-re eléri a net zéró kibocsátást az üvegházhatású gázokkal kapcsolatban. Több főterületen dolgozik ezen: fenntartható fejlesztések, alacsony ökolábnyomú alapanyagok használata, fosszilisenergia-mentes gyártás, hatékony alapanyag-felhasználás, teljesen új technológiák, zéró hulladék a gyártás során, tiszta szállítmányozás és kevesebb hulladék a használat után.
Pályázó cég: FoxPost Zrt.
Pályázat: Fenntarthatóság szimbóluma 2023 – FoxPost pályázat
Egy csomagautomatájuk 5 átvevőpont kapacitásának felel meg, a FOXPOST -furgonok pedig 800-1000 csomagot szállítanak el naponta egy házhozszállításos jármű napi 100-150 csomagjához képest. Ezáltal jelentősen kisebb a szolgáltatásuk környezeti terhelése. Járműveiket biológiailag lebomló szerekkel tisztítják, és egy speciális technológia által minimalizálni tudják az ehhez szükséges vízfelhasználásukat is.
Pályázó cég: Gorenje Magyarország Kft.
Pályázat: EcoVadis ezüstérmet kapott a Gorenje fenntarthatósági stratégiája
A vállalat a megújuló energiaforrások, így a napelemek széles körű alkalmazásával biztosítja a nagymértékű áram-előállítást, amelyet folyamatosan optimalizál annak érdekében, hogy csökkentse az ökológiai lábnyomát. A vállalat tervei szerint 2024-ig a keletkező hulladékok 96%-át újrahasznosítják majd, emellett pedig 100%-ban újrahasznosítható csomagolásokkal operálnak a jövőben.
Pályázó cég: MiReHu Nonprofit Kft.
Pályázat: Hulladékgazdálkodás másképp – A MaKuka brand bevezetése a MiReHu-nál
A program egyik célja a nevelési intézmények belső szelektív hulladékgyűjtési rendszerének kialakítása. A megunt, de még használható iskolatáskákat a felajánlóktól takarítást és feltöltést követően a hátrányos helyzetű gyerekekhez juttatták. A MaKuka brand programjait és eszközeit úgy alakították ki, hogy azzal valamennyi generációt meg tudják szólítani.
Pályázó cég: SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.
Pályázat: Fenntartható élelmiszer-kereskedelmi folyamatok
A SPAR Magyarország stratégiai partnere hazánk egyik leginnovatívabb élelmiszermentő vállalkozásának, a Munchnak. A cég 2022 májusában kivonta üzleteinek pékárurészlegeiről a műanyag csomagolóanyagokat, majd csak biológiailag lebomló zacskókat tett elérhetővé a zöldség- és gyümölcsosztályain. Az áruházlánc valamennyi üzletében visszaveszi a papír-, fém-, műanyag- és üveghulladékot, egyre több üzletében alakít ki speciális hulladékgyűjtőket is.
Pályázó cég: Tesco-Global Áruházak Zrt.
Pályázat: Tesco a karbonsemlegességért
A Tescónál hatékony folyamatokkal, forgalom-előrejelző és rendelési eljárásokkal vagy a közeli lejárati idejű termékekre beállított árkedvezménnyel csökkentik az élelmiszer-felesleg mennyiségét. Magyarországon az élelmiszer-házhozszállításban elsőként teljesen elektromos furgonokat vezettek be budapesti használatra. Megszüntették a zöldség-gyümölcs osztályon ingyenesen elérhető, eldobható műanyag zacskók használatát, és biológiailag lebomló zacskókat, illetve ún. újrazsákokat árulnak helyettük.
TERMÉK KATEGÓRIA
Pályázó cég: Auchan Magyarország Kft.
Pályázat: A paradicsom fenntartható csomagolása
A korábbi műanyagcsomagoláshoz képest ez a hullámpapírból készült, rétegelt doboz kevésbé érzékeny a párára és a hőingadozásra, aminek köszönhetően megnő a benne tárolt termék fogyaszthatósági ideje is. Az M10-es és M20-as ládákba tökéletesen beleférnek, így a logisztikáról egyből a polcra helyezhetők. A vállalat évi 172 tonna műanyag hulladékot tud megspórolni.
Pályázó cég: Procter&Gamble Nagykereskedelmi Kkt.
Pályázat: Ariel EcoClic környezetbarát csomagolás
Az ECOCLIC doboz több mint 70%-ban újrahasznosított szálakból készül. Az új csomagolás azt is lehetővé teszi, hogy 48%-kal több csomag férjen el egy raklapon, ami azt jelenti, hogy 19%-kal kevesebb teherautó lesz úton. Ezzel összesen 7,1 millió kilométert takarítanak meg évente. Magyarországon évi 1 millió db műanyag dobozt tudnak megspórolni.
Pályázó cég: Sipospack Kft.
Pályázat: Újrahasznosítható csomagolású Sipos DoyPPack
A SIPOS DOYPPACK egyetlen anyagból: polipropilénből készül, így szétválasztás nélkül lehet újrahasznosítani. A másik előnye ennek a csomagolástípusnak, hogy partnereik igényeinek megfelelően előre nyomtatottan kínálják. Digitális nyomdatechnikájuk minden grafikai igényt kielégít, kis szériában is alkalmazható. Ennek köszönhetően lehetőséget kínálnak a címkézések kiváltására, ami nemcsak plusz költséget, hanem plusz csomagolási réteget is jelent.
Pályázó cég: Target Sales Group Kft.
Pályázat: GREEN CLEAN CHANGE – A környezettudatos fogkefék legújabb generációja
A 2019 tavaszán bevezetett Green Clean fogkefe nagyszerűen kombinálja az újrahasznosított anyagokat, a funkcionalitást és a modern dizájnt. Tervezése során a fő szempont a környezettudatosság volt. Megtartva a Green Clean fogkefe eredeti tulajdonságait (100% újrahasznosított műanyag, 100% biosörte és 100% újrapapír csomagolás), megszületett a cserélhető fejes Green Clean Change fogkefe.
CSR KATEGÓRIA
Pályázó cég: Coca-Cola Magyarország Kft.
Pályázat: Hulladékmentes Tisza program 2022–23 a The Coca-Cola Foundation támogatásával
A Coca-Cola Magyarország és partnerei immár negyedik éve dolgoznak együtt a Tisza és mellékfolyóinak ökológiai védelmén és a folyó megtisztításán. A legújabb fejlesztés egy konténer, amelyben egy víztisztító készülék található, amely ivóvíz tisztaságú vizet képes szolgáltatni természetes élővizekből, folyókból. Emellett a konténer műanyag és újrahasznosítható hulladék átvételi pontként is működik, aminek nagy jelentősége van az olyan térségekben, ahol a szelektív hulladékgyűjtés és szemétszállítás nem érhető el.
Pályázó cég: HELL ENERGY Magyarország Kft.
Pályázat: HELLo ALU – dobjunk össze közösen egy zöldebb jövőt!
HELLo Alu! névvel különleges aludobozgyűjtő kampányt indított a HELL ENERGY cégcsoport. A környezettudatos hulladékgyűjtést 2022 októberében egy igen látványos közterületi installációval segíti a HELL. Ebben a hónapban három forgalmas villamosmegálló alakult át visszagyűjtő ponttá Budapesten, a 4-6 villamos Mester utca, Harminckettesek tere és Király utcai megállójában lehetett megtalálni azokat a speciális dobozokat, melyek az összepréselt aludobozok begyűjtésére szolgálnak.
Pályázó cég: Lidl Magyarország Bt.
Pályázat: #Együtt a tisztább Dunáért
A REset Plastic stratégia egy átfogó stratégia, melynek rendkívül fontos eleme a REmove láb, azaz, hogy a már természetbe kijutott műanyagtól, hulladéktól megszabadítsák a környezetünket. Ezen túlmenően maguk a rendezvények kiváló edukációs alkalmak, amelyek révén elmélyíthetik kollégáik környezetvédelem iránti elkötelezettségét is. Ez irányú törekvéseiket az is jól példázza, hogy terveik szerint a rendezvényt várhatóan idén is megrendezik.
Pályázó cég: METRO Kereskedelmi Kft.
Pályázat: METRO Fenntartható Gasztronómia Fórum és Díjátadó
A program alapvető céljai az üzletfejlesztés, szemléletformálás és ismeretterjesztés. HoReCa- partnereik számára instant, rövid és középhosszú távon használható tanácsokkal, megoldásokkal és szolgáltatásokkal segítséget kívánnak nyújtani a fenntartható üzleti modell kialakításához. A METRO Fenntartható Gasztronómiai Díjat 2022-ben indították útjára, és átadását a fenntartható gasztronómia napjához igazították. Átadását gondolatébresztő szakmai fórum és bemutató főzés kíséri.
Pályázó cég: Tesco-Global Áruházak Zrt.
Pályázat: A Tescónál napról napra többet teszünk a közösségekért
2016-ban indították „Ön választ, mi segítünk” programjukat az áruházak környezetében élő közösségek támogatására, melynek immár a 13. fordulója zajlik. A program különlegessége, hogy az aktuális fordulóban rendelkezésre álló pénzügyi keret elosztását a Tesco a helyben élő vásárlókra bízza, akik szavazataikkal eldönthetik, hogy a független szakértők által előzsűrizett kezdeményezések közül melyiket tartják a támogatásra legérdemesebbnek.
Pályázó cég: Westend Üzemeltető Kft.
Pályázat: Adj új életet régi ruháidnak!
A fenntarthatóság kiemelt helyen szerepel a vállalat életében, ezért a ReStore fontos központja ennek, de edukációs célt is szolgál, vagyis szeretné a vásárlók figyelmét is felhívni a környezettudatosság fontosságára. A ruhákat műanyag zsákban adhatják le a látogatók, ilyet a helyszínen is tudnak adni, és magukat a zsákokat is újrahasznosítják. A ReStore olyan elképesztő népszerűségnek örvend, hogy december 31-ig bezárólag összesen több mint 30 tonna használt ruhát adtak le.
Az idei Fenntarthatóság Szimbóluma verseny szakmai zsűri tagjai:
A szakmai zsűri nevében gratulálunk a nyertesnek!
Az idei, első Fenntarthatóság Szimbóluma
MMSZ Zöld Tagozatának Zöld Kommunikációs Különdíjának nyertese a
HELL ENERGY Magyarország Kft., a „HELLoALU – dobjunk össze
közösen egy zöldebb jövőt” pályázata.
MMSZ ZÖLD TAGOZAT KÜLÖNDÍJA
Pályázó cég: HELL ENERGY Magyarország Kft.
Pályázat: HELLo ALU – dobjunk össze közösen egy zöldebb jövőt!
HELLo Alu! névvel különleges aludobozgyűjtő kampányt indított a HELL ENERGY cégcsoport. A környezettudatos hulladékgyűjtést 2022 októberében egy igen látványos közterületi installációval segítette a HELL. Ebben a hónapban három forgalmas villamosmegálló alakult át visszagyűjtő ponttá Budapesten, a 4-6 villamos Mester utca, Harminckettesek tere és Király utcai megállójában lehetett megtalálni azokat a speciális dobozokat, melyek az összepréselt aludobozok begyűjtésére szolgálnak.
A szakmai zsűri nevében gratulálunk minden nyertesnek!
Kapcsolódó cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >Pesszimista kereskedelmi szektor, a bővülés szándékával
Milyen hatások befolyásolják jelenleg a magyar kiskereskedelmi vállalatok működését? Hogyan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >