Megváltozott brit szokások
Amikor az Aldi megérkezett az Egyesült Királyságba, a brit szupermarketláncok biztosak voltak abban, hogy nem kell emiatt aggódniuk. Ezt most, három évtizeddel később másként látják.
Egy csütörtöki reggelen 1990 áprilisában Birmingham Stechford nevű külvárosában különös, idegen élelmiszerlánc startolt az Egyesült Királyság piacán. Csak 600 cikkelemet kínált, kevesebbet, mint ma egy sarki kisbolt, nagyon alacsony árakon. Sok termékből, például vajból, teából vagy ketchupből csupán egyetlen, senki által nem ismert márkát tartott.
Megszokták a vevők a brit élelmiszer-kereskedelemben domináló Tescónál és Sainsbury’snél kapható termékek és márkák ezrei mellett a finomságokat, óriási mélyhűtő ládákat és polcokat, rajtuk vonzóan friss gyümölcsökkel és zöldségekkel. Velük ellentétben az Aldi kínálata lehangolónak és vigasztalannak látszott.
A közvélemény nagy része biztosra vette, hogy az Aldi kudarcot vall Nagy-Britanniában, ahol akkoriban szembetűnő sznobizmussal nagyon lenézték a diszkontokat. Még inkább elutasítóan reagáltak a brit szupermarket-óriások, amelyek 7 százalékos profitrátája a világon a legmagasabb volt.
„Üdvözöljük az Aldi és mások érkezését” – mondta nyilvánosan a Tesco akkori vezérigazgatója, David Malpas. – Mi eléggé jól megélünk a mi piacunkon, ők pedig élhetnek az övéken”.
Kijelentése sokáig helytállónak bizonyult. Aztán 1999-ben az USA-beli Walmart megvette az Asda céget, a harmadik legnagyobb brit láncot. Akkoriban írta a Financial Times című napilap, hogy „az Aldi nem sok vizet zavart az Egyesült Királyságban, mert a brit fogyasztók nem olyan árérzékenyek, mint az amerikaiak vagy a kontinensen az európaiak”.
2009-ben, közel húsz év után az Aldi piaci részesedése csak 2 százalékot ért el, annyit, mint a Lidl, amely nem sokkal az Aldi után jelent meg Nagy-Britanniában. Ahogy azonban múlt az idő, a német láncok csendben magukhoz szoktatták a vevőket. Ma már a brit háztartások kétharmada legalább egyszer felkeres egy Aldi- vagy Lidl-diszkontot minden tizenkét hétben, a Kantar Worldpanel szerint.
2007-ben a brit Co-opot átvette az Aldi, és ezzel az ötödik legnagyobb forgalmú élelmiszer-kereskedelmi cég lett – immár 7,5 százalékos piaci részesedéssel. Megközelíti a negyedik brit Morrison 10,6 százalékát. A Lidl 5,3 százalékos részesedésnél tart, ami nagyobb, mint a brit Waitrose részaránya. A két diszkont továbbra is gyorsan növekszik, terjeszkedik, és átlagban hetenként nyit új boltot valamelyikük. //
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >