Megújulási kényszer a virslimárkákon
Ez idáig sikeresen növelték súlyukat a virslik között a kereskedelmi márkák. Ám ez komoly fejlesztésekre, újításokra sarkallta a gyártókat márkáik erősítése céljából. Az év második felében a virslipiacot is elérte az áremelkedési hullám, ami jól jöhet szilveszterkor a gyártói márkáknak. Márkaértékük ugyanis sokrétűbb, ellenállóbb az alacsony árakkal operáló kereskedelmi márkákénál.A virsli fő szezonja továbbra is a szilveszter. Mellette még egy kisebb mértékű megugrás tapasztalható az értékesítésében: a nyári hónapok. Feltehetően az egyre kedveltebb grillezés áll ennek hátterében.
– A közelgő december végi szezont minden résztvevő várja, főleg most, a beharangozott áremelkedések tükrében – tekint előre dr. Pénzes Éva, a Kaiser Food Kft. marketingigazgatója. – Biztos lesz idén is „bomba ár” a virslipiacon, kérdés, hogy melyik gyártó tudja majd elfogadható minőségben és rentábilis áron bevállalni?
A márkaépítés az önkiszolgálásnak kedvez
A kérdés költői, mindenesetre azoknak sincs okuk aggodalomra az év vége tekintetében, akik erre határozott „mi aztán biztosan nem”-mel válaszolnának. Komoly választékbővülés zajlott az elmúlt 3-4 év során a virslik között, és az innovációk következtében erősödött a minőségi virslik kategóriája. A termékeket a legkülönbözőbb méretben, ízesítésekben, felülnyomott fóliákban, egalizált kiszerelésekben, hámozott vagy hámozatlan formában, a legváltozatosabb elkészítési módokat ajánlóan kínálják a gyártók. A bővülés elsősorban az önkiszolgáló kiszerelések esetén érezhető, hiszen a csomagolásnak köszönhetően ezeket a termékeket lehet márkázni.
Ugyanakkor az „alvégen” is nagy változások zajlanak, a noname, kétes minőségű virslik helyét átveszi a szintén kedvező árral operáló, de legalább az adott lánc nevét garanciaként is használó kereskedelmi márka.
A private label márkák a két utolsó 12 hónapos periódus összevetésében ismételten óriási részesedésnövekedést produkáltak – informál Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A Nielsen piackutató cég rendelkezésünkre álló információi alapján a 2006 májusa és 2007 áprilisa közötti időszakban az előző hasonló időszakhoz képest 24-ről 31 százalékra növelték mennyiségi, és 17-ről 22 százalékra értékben kifejezett részesedésüket. Ez természetesen a gyártói márkák rovására történt.
A kereskedelmi márkák elleni harc különösen nehéz, mivel a vásárlóerő csökkenése is a nyomottabb árú termékek keresletét erősíti. Szántó Zoltán két módját emeli ki a velük való küzdelemnek.
Az egyik, amely hosszú távon a legsikeresebb módja a védekezésnek, a márkaépítés. Ez azonban hatékony és rendszeres marketingkommunikációt igényel, amely rendkívül költséges, sok gyártó nem engedheti meg magának. Főleg itt és most, a jelenleg igen alacsony nyereségtartamú húsipari ágazatban.
A második megoldás lehet a folyamatos innováció. Új ízek, új csomagolások kifejlesztésével a gyártói márkák olyan többletértéket tudnak a termékhez adni, amelyet a vásárlók megfizetnek. Ennek a stratégiának a kizárólagos alkalmazása azonban csak rövid távon nyújt megoldást, mivel a kereskedelmi márkák is folyamatosan fejlődnek. Velük szemben is nőnek ugyanis az elvárások, így a láncok igyekeznek minden újonnan bevezetett sikeres terméket, gyártói ötletet, ízt, csomagolást lemásolni, és saját márkaként megvalósítani. Ennek hatására a gyártók egy folyamatos megújítási kényszerbe kerülhetnek.
A leghatásosabb védekezés természetesen a kettő ésszerű kombinációja – szögezi le Szántó Zoltán.
Kitörési pont lehet az egészségesség
Létezik egy harmadik út is: ha egy cég a láncok számára is előállít termékeket.
– Mi két kereskedelmi márkát is gyártunk, és elégedettek vagyunk az értékesítési mutatókkal – jelzi dr. Pénzes Éva. – Azt hiszem, a PL „szükséges rossz” minden márkatermékgyártó esetében, csak az egészséges arányt kell megtalálni, nemcsak az egész portfólió, hanem az egyes szegmensek tekintetében is.
A Kaiser Food virsliszortimentje háromtagú: Kaiser Arany pulykavirsli műbélben, Kaiser Füstölt sertésvirsli és a Béres Alexandra-féle Súlykontroll-program kívánalmai szerint kifejlesztett Kaiser Pulykavirsli joghurttal.
– Idén indult a Béres Alexandra Súlykontroll-program cégünknél – mondja dr. Pénzes Éva. – Összesen öt termék szerepel a termékportfólióban. Igen nagy gonddal és sok szakmai támogatással fejlesztettük ki az egészséges életmódot támogató húskészítményeket. A pulykavirsli joghurttal termék összetételében, csomagolásában is az igényesség köszön vissza. Lágy, kellemes és igen harmonikus ízvilággal rendelkező, prémium virsli.
Két márkával is versenyez a PICK Szeged
A PICK Szeged Zrt. elsősorban minőségi virslikkel van jelen a piacon.
PICK márkanév alatt forgalmazza tasakban melegíthető, hámozott virslijeit négy variánsban: Klasszikus virsli, Bajor sajtos virsli, Frankfurter, és a tavaly decemberben bevezetett Chilis virsli. A termékek teljesen konyhakész, tasakban melegíthető, mikrózható, hámozott sertésvirslik, egalizált 200 grammos kiszerelésben, 45 napos minőségmegőrzési idővel.
A tasakban melegíthető termékek között található még egy egyedi termék, a Békebeli roppanós virsli, amely marha- és sertéshús felhasználásával készülő prémium minőségű, szintén tasakban melegíthető vagy mikrózható virsli. További érdekessége, hogy minimális adalék anyagot tartalmaz, összesen két E szám található a címkéjén.
Idén került bevezetésre a vákuumcsomagolt, 275 grammos Mangalica virsli, amely egy tradicionálisan juhbélbe töltött virslikülönlegesség – beszél egy újdonságról Szántó Zoltán.
Ezen kívül PICK márkanév alatt szerepel a nagy forgalmú, klasszikus PICK virsli tartós bélben.
A Délhús márkát ebben a szegmensben a minőségi kategóriába tartozó, emészthető beles Délhús Roppanós virsli és a Délhús műbeles virslitermékek képviselik.
A Roppanós és a Műbeles lédig virslik kiváltására 1 kilogrammos kereskedelmi védőgázas csomagolást vezettünk be.
Az egészség tudatos fogyasztók részére egy juhbélbe töltött, magas minőségű roppanós virslit, a Délhús Könnyű ízek sertésvirslit kínálja a cég, a Norbi Update életmódrendszernek megfelelve, update 1-es kóddal ellátva. A Könnyű ízek termékcsalád legnagyobb előnye, hogy allergénmentesek, tehát szója-, glutén- és – a párizsi kivételével – tejfehérje-érzékenyek is fogyaszthatják. A termékek alacsony zsírtartalmúak, jódozott tengeri sóval és L-karnitin hozzáadásával készülnek.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >