Megugrott nyáron a dohánytermékek forgalma
A turizmus erősödése, a fesztiválszezon és a szabadságolások időszaka együttesen járult hozzá ahhoz, hogy a nyári hónapokban több mint száznyolcvanmilliárd forintot költött dohánytermékekre a lakosság – olvasható a Világgazdaság Online-on.
Alaposan megugrott a dohánytermékek értékesítése a nyári szezonban, június és augusztus között 184,5 milliárd forintot költött a lakosság dohánytermékekre, azaz cigarettára, cigarettadohányra és szivarkára, a legtöbbet, 63,3 milliárdot augusztusban – derült ki az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. által a Világgazdaság érdeklődésére közölt adatokból.
A csúcsot jelentő múlt hónapban több mint 781 millió szál cigarettát füstöltek el a dohányosok, de 428,5 tonna cigarettadohány, illetve csaknem 50 millió szál szivarka is gazdára talált.
Augusztusban 46,2 milliárd forint bevétel folyt be cigaretta értékesítéséből, 15,4 milliárdot hozott a finomra vágott fogyasztási dohány, 1,6 milliárdot a szivarka. Ha csak önmagában a cigarettát vizsgáljuk, a múlt hónapban percenként mintegy 17 500-an gyújtottak rá a statisztika szerint.
Érdeklődésünkre a társaságnál hangsúlyozták: az elmúlt három év forgalmi adatai szerint világosan kirajzolódik az egy adott éven belüli szezonalitás. Eszerint a január–február hagyományosan gyengébb, kimagasló eladások a nyár közepén tapasztalhatók, majd ősszel ismét kicsit visszafogottabb lesz a dohányforgalom Magyarországon. Az év elején az újévi fogadalmak, illetve az ünnepek alatti kiköltekezés hatására csökkenhet erősebben a dohánytermékre költött összeg az ND Nonprofit Zrt. értékelése szerint, az év közepén pedig a turizmus erősödése, a fesztiválszezon és a szabadságolások időszaka emelheti az összes eladás értékét. Az esztendő végén, decemberben az ünnepek és az ahhoz kapcsolódó szabadságolások lehetnek növelő hatással az eladásokra.
A vállalat közlése szerint a szezonális hatások, azaz a kimagasló nyári mennyiségi növekedések leginkább a cigaretta esetében figyelhetők meg, ehhez kisebb mértékben hasonlóságot mutat a szivarka is. A vágott dohány esetében nem látszanak ilyen erős trendek, a piac kiegyensúlyozottan teljesít ebben a szegmensben
– tették hozzá. A cigaretta forgalmi részesedésének csökkenő tendenciája megfordult, már emelkedést mutat, míg a korábban folyamatosan növekvő piaci részesedésű finomra vágott fogyasztási dohány piacvesztése figyelhető meg, a szivarka iránti kereslet pedig állandónak mondható – hívta fel a figyelmet az ND Nonprofit Zrt. A fogyasztói szokások megváltozása a cég szerint főként az árváltozásokra vezethető vissza, hiszen egy árérzékeny piacról beszélhetünk. Általánosságban elmondható a dohánypiacról a fogyasztói árak folyamatos emelkedése, ez a cigaretta esetében alacsonyabb mértékű volt, mint a finomra vágott fogyasztási dohánynál. Időközben megváltoztak a csomagolási és kiszerelési egységek, mindez az európai uniós előírás kötelező érvényű alkalmazásából ered – húzták alá. (vg.hu, Gyöngyösi Balázs)
Kapcsolódó cikkeink
Átalakult a dohánytermékek piaca az egészségügyi közgazdász szerint
A dohánytermékek szálra vetített összesített forgalma négy év alatt alig…
Tovább olvasom >A 4iG konzorciumban fejleszti a dohánylogisztikai ellenőrző rendszert
A 4iG Nyrt. és a Sauviter Zrt. közösen fejleszti, és…
Tovább olvasom >2017 a kihívások éve a magyar dohánypiac szereplőinek
Növekvő árbevétel és stabil, versenysemleges szolgáltatást biztosító központi disztribúció mellett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >