Megugrott a tészta fogyasztói ára és forgalma
A száraztészta éves kiskereskedelmi forgalma megközelíti a 27 milliárd forintot. 2007. október – 2008. szeptemberben értékben az eladások 21 százalékos növekedését regisztrálta a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe az előző évhez képest. Mennyiségben több mint 52 ezer tonnát adnak el a boltokban egy év alatt. Itt stagnált a forgalom. A fogyasztói átlagárak megugrottak az idén. Egy kilogramm száraztésztáért a boltokban idén augusztus–szeptemberben 514 forintot kértek; 15 százalékkal többet, mint a hasonló periódusban múlt évben, és 34 százalékkal többet, mint tavalyelőtt.
A tészta az egyik legnagyobb forgalmú élelmiszer: a Nielsen által mért kategóriák érték alapján kialakított toplistáján a 11. helyet foglalja el 2007. október–2008. szeptemberben. Közvetlenül előtte a gyümölcsjoghurt és a hűtött szeletes édesség áll.
Legnépszerűbb továbbra is a rövid 4 tojásos, amelyre a forgalom több mint egyharmada jut, mennyiségben is, értékben is. Méret és tojástartalom szerint az egyes szegmensek piaci részesedése alig változott.
Az összes eladott tészta mennyiségének fele négytojásos, bár a tendencia kismértékben csökkenő. Ugyanígy a 8 tojásos részaránya is némileg kisebb lett. Valamelyest erősödött viszont a tojás nélküli tészta pozíciója.
A tésztapiacon jelentős súlyt képviselnek a kereskedelmi márkás termékek; az összes értékesített mennyiségből 38 százalékot képviseltek augusztus–szeptemberben, szemben a tavalyi hasonló időszak 36, és a még korábbi 32 százalékával.
Az importtészták részesedése tovább csökkent, mennyiségben 2, értékben 1 százalékponttal. Így a bolti eladásból 4-4 százalék jut rájuk mennyiségben is, értékben is.
A tésztaforgalom a különböző üzlettípusok között viszonylag egyenletesen oszlik meg. A hagyományos üzletek az eladásban viszonylag nagy, bár csökkenő szerepet játszanak. Mennyiségben ugyanis a 0–400 négyzetméteres boltok piaci részesedése 45 százalékot ért el 2007. október–2008. szeptemberben, ami 2 százalékponttal alacsonyabb az előző évinél.
Mennyiségben a hipermarketre 25, míg a 401–2500 négyzetméteres csatornára 30 százalék jut a legutóbbi kumulált évben.
Farkas Monika, Nielsen, ügyfélszolgálati csoportvezető
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >