Megugrott a tészta fogyasztói ára és forgalma
A száraztészta éves kiskereskedelmi forgalma megközelíti a 27 milliárd forintot. 2007. október – 2008. szeptemberben értékben az eladások 21 százalékos növekedését regisztrálta a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe az előző évhez képest. Mennyiségben több mint 52 ezer tonnát adnak el a boltokban egy év alatt. Itt stagnált a forgalom. A fogyasztói átlagárak megugrottak az idén. Egy kilogramm száraztésztáért a boltokban idén augusztus–szeptemberben 514 forintot kértek; 15 százalékkal többet, mint a hasonló periódusban múlt évben, és 34 százalékkal többet, mint tavalyelőtt.
A tészta az egyik legnagyobb forgalmú élelmiszer: a Nielsen által mért kategóriák érték alapján kialakított toplistáján a 11. helyet foglalja el 2007. október–2008. szeptemberben. Közvetlenül előtte a gyümölcsjoghurt és a hűtött szeletes édesség áll.
Legnépszerűbb továbbra is a rövid 4 tojásos, amelyre a forgalom több mint egyharmada jut, mennyiségben is, értékben is. Méret és tojástartalom szerint az egyes szegmensek piaci részesedése alig változott.
Az összes eladott tészta mennyiségének fele négytojásos, bár a tendencia kismértékben csökkenő. Ugyanígy a 8 tojásos részaránya is némileg kisebb lett. Valamelyest erősödött viszont a tojás nélküli tészta pozíciója.
A tésztapiacon jelentős súlyt képviselnek a kereskedelmi márkás termékek; az összes értékesített mennyiségből 38 százalékot képviseltek augusztus–szeptemberben, szemben a tavalyi hasonló időszak 36, és a még korábbi 32 százalékával.
Az importtészták részesedése tovább csökkent, mennyiségben 2, értékben 1 százalékponttal. Így a bolti eladásból 4-4 százalék jut rájuk mennyiségben is, értékben is.
A tésztaforgalom a különböző üzlettípusok között viszonylag egyenletesen oszlik meg. A hagyományos üzletek az eladásban viszonylag nagy, bár csökkenő szerepet játszanak. Mennyiségben ugyanis a 0–400 négyzetméteres boltok piaci részesedése 45 százalékot ért el 2007. október–2008. szeptemberben, ami 2 százalékponttal alacsonyabb az előző évinél.
Mennyiségben a hipermarketre 25, míg a 401–2500 négyzetméteres csatornára 30 százalék jut a legutóbbi kumulált évben.
Farkas Monika, Nielsen, ügyfélszolgálati csoportvezető
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >