A világjárvány óta először állt meg a globális luxuspiac növekedése 2024-ben – derül ki a Boston Consulting Group (BCG) és az Altagamma friss kutatásából. A szektor forgalma tavaly 1022 milliárd dollárra nőtt az előző évi 1000 milliárdról, ami gyakorlatilag stagnálást jelent az elmúlt évek dinamikus bővüléséhez képest.
Az aspirációs vásárlók fékezték a piacot
A luxuspiac a pandémia idején mintegy 20%-kal zsugorodott, majd évi 10%-os növekedéssel pattant vissza, 2013-hoz képest pedig 39%-kal bővült. A tavalyi megtorpanás fő oka az ún. aspirációs vásárlók – vagyis azok, akik évente 2000 eurónál kevesebbet költenek luxustermékekre – kiadásainak visszaesése, valamint a kínai fogyasztás lassulása a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt.
Ez a vásárlói réteg 2024-ben 623 milliárd eurót költött, ami kismértékű csökkenés 2023-hoz képest. Részarányuk a teljes vevőkörben 2013 óta folyamatosan apad: 74%-ról 61%-ra esett vissza. Több mint egyharmaduk (35%) mérsékelte, vagy teljesen felfüggesztette luxuskiadásait, inkább befektetésekre, megtakarításokra, egészségmegőrzésre vagy használt termékekre fordítva pénzét. Minden második vásárló pénzügyi sérülékenységre hivatkozott.
Erősödnek a legfelső kategóriás fogyasztók
A legnagyobb növekedést azok a márkák érték el, amelyek a piac csúcsán álló, évente legalább 50 ezer eurót luxusra költő vásárlókat célozzák. Ez a felső 0,6% adta a luxusipar forgalmának 23%-át 2024-ben, 236 milliárd eurós költéssel, ami 10%-kal több, mint egy évvel korábban, és 168%-os növekedést jelent 2013-hoz képest.
A szupergazdagok éves költése – autókkal, egészségügyi és wellness-szolgáltatásokkal együtt – elérheti vagy meghaladhatja az 500 ezer eurót. Közel felük Észak-Amerikában él, őket Európa követi, de gyorsan bővül a csoport Kínában, Indiában és Délkelet-Ázsiában is. Vagyonuk évente 8%-kal, számuk 9%-kal növekszik, és 2030-ra akár 1,4 millióra is nőhet a létszámuk, mintegy 100 ezer milliárd euró befektethető vagyonnal.
Z generáció: a jövő motorja
A felmérés szerint a Z generáció – az 1995 és 2009 között születettek – egyre nagyobb szeletet hasít ki a luxuspiacból. Piaci részesedésük 2023 és 2024 között 4%-ról 12%-ra nőtt, és 2030-ra várhatóan eléri a 25%-ot. A korosztály 70%-a úgy érzi, a globális luxusmárkák képviselik az értékeiket – ez magasabb arány, mint az Y generációnál (67%) és jóval több, mint az idősebb korosztályoknál (55%).
Kilátások
A BCG szerint a luxusipar legstabilabb szegmensét továbbra is a szupergazdagok adják. Közülük minden második vásárló tervezi, hogy a következő 18 hónapban 5–25%-kal növeli luxuskiadásait, míg 15% hasonló mértékű visszafogást jelez. Az aspirációs vásárlóknál ez az arány 35%, illetve 25%.
A kutatás összességében arra figyelmeztet: bár a luxuspiac növekedése átmenetileg megállt, a magas jövedelmű rétegek és a Z generáció előretörése új lendületet adhat az ágazatnak a következő évtizedben.