Megtorpant a 3in1 instant kávék növekedése

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 09. 27. 08:00

Ugyan a magyar fogyasztók többsége továbbra is őrölt-pörkölt kávét vásárol, azonban ez a szegmens továbbra is csökkenő tendenciát mutat. Ráadásul az elmúlt években szárnyaló 3in1 instant termékek növekedése is megtorpant az idén.A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását mérő ConsumerScan adatai szerint az idei év első hat hónapjában a hazai kávéfogyasztásban piacvezető őrölt-pörkölt kávékból az előző év azonos időszakához képest 4 százalékkal kevesebbet vásároltak a fogyasztók. A szegmens azonban értékben 1 százalékkal növekedett a közel 6 százalékos áremelkedésnek köszönhetően. A háztartások fogyasztásában az őrölt-pörkölt kávé esetében nem tapasztalható átstrukturálódás az olcsóbb, illetve drágább termékek között.
A szegmens mennyiségi csökkenésének oka a vásárlók számának csökkenése. Míg a tavalyi első félévben a háztartások 66 százaléka vásárolta ezen termékeket, addig idén csak 63 százalék a vásárlók aránya. Ezzel párhuzamosan a fogyasztás intenzitása nem változott: az idei első félévben a tavalyihoz hasonlóan egy átlagos háztartás 2,3 kg őrölt-pörkölt kávét vásárolt.
A kávépiac másik nagy szereplője a 3in1-szegmens, melynek dinamikus növekedése az elmúlt években jelentősen átrendezte a kávékategóriát. Már tavaly év végén látszott, hogy a szegmens növekedése erőteljesen lelassult, fokozatosan eléri a telítettséget. Idén a 3in1-szegmens mennyisége már 1 százalékkal csökkent. Ez a visszaesés – az őrölt-pörkölt kávéhoz hasonlóan – szintén a csökkenő vásárlószámnak köszönhető, amely a 2008. január–június időszakban mért 29 százalékról az idei év hasonló időszakában 27 százalékra esett vissza.
Az őrölt-pörkölt és a 3in1 termékek beszerzésének fő helyszínéül továbbra is a hipermarketek, diszkontok és kisboltláncok szolgálnak. A hipermarket csatorna jelentősége különösen a napi fogyasztási cikkek teljes piacán meglévő súlyának tulajdonítható; a diszkontok és kisboltláncok súlya a kategóriában jelentősen meghaladja a teljes FMCG-piacon elért részesedésüket.

Kapcsolódó cikkeink