Megtorpanó ásványvízpiac
Az elmúlt évek dinamikus fejlődéséhez képest a tavalyi évben az ásványvízpiac mind értékben, mind mennyiségben csökkenő tendenciát mutatott – ezt tükrözik a GfK Hungária háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatai. 2008-ban a kereskedelmi márkák a gyártói márkákkal szemben növelni tudták mennyiségi piacrészüket.Az ásványvízpiac az elmúlt években dinamikusan fejlődött, mind értékben, mind értékesített mennyiségben. Bár a trend 2007-ben is tovább folytatódott, a piac bővülése lassult, és a tavalyi évben már megfordult a folyamat. A piac csökkenő tendenciát mutatott, mind értékben (-5,1%), mind mennyiségben (-1,7%). Az átlagár 2004 és 2006 között lassuló ütemben csökkent, azonban 2007-ben ez a trend is megváltozott és az ásványvizek literenkénti átlagára közel 4 százalékkal emelkedett. 2008-ban azonban ismét csökkent és megközelítette a 2006-os árszintet.
A csökkenés mögött az egy vásárló háztartásra jutó átlagos mennyiség csökkenése áll, amely a 7 százalékkal alacsonyabb vásárlási gyakoriság eredménye. Az egy vásárlási alkalomra jutó mennyiség és a vásárlói hatókör enyhén növekedett, de a vásárlási gyakoriság csökkenését nem tudta teljes mértékben kompenzálni. A piac csökkenése részben magyarázható a hőmérsékletváltozással. 2007 az elmúlt időszak legmelegebb éve volt, amely a 2006/2007-es enyhe téllel vette kezdetét. 2008 szintén meleg év volt, de alulmaradt 2007-hez képest. Ennek hatására a tavaly május és augusztus közötti időszakban az éves mennyiség mindössze 38 százalékát vásárolták meg, míg 2007-ben ez az arány 43 százalék volt. Ebben az időszakban 2007-ben több melegrekord is megdőlt.
A gyártói és kereskedelmi márkák mennyiségi piacrésze 2005–2007 között a gyártói márkák erősödését mutatta. Azonban tavaly ez a trend is megfordult és a kereskedelmi márkák növelni tudták mennyiségi piacrészüket. A kereskedelmi márkák 5 százalékponttal növelték részesedésüket, és ezzel megközelítették a 2005-ös piacrészüket.
A kiszerelésméretet vizsgálva a kétliteres kiszerelések 5 százalékponttal növekedtek mennyiségi piacrészüket tekintve, és ezzel a piac egyharmadát teszik ki. Ez a növekedés főként a kereskedelmi márkáknak tulajdonítható. A kereskedelmi márkák esetén közel egyharmadával nőtt a 2 literes kiszerelések értékesített mennyisége.
Az ásványvízfajták (szénsavas, szénsavmentes, enyhén szénsavas, gyógyvíz) és az értékesítési csatornák mennyiségi részesedését vizsgálva jelentős változást nem tapasztaltunk.
A napi fogyasztási cikkeket vásárló háztartásokhoz képest az ásványvízvásárló háztartások között nagyobb súllyal találhatóak meg a kisebb, az idősebb (50+) háziasszony által vezetett 1-2 fős kis- és nagyvárosi háztartások.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >