Megoldást nyújt egy magyar innováció a REPohár visszaváltási kihívásokra!
Nem túl régi a gyakorlat, hogy a fesztiválokon, szórakozóhelyeken, koncerteken mindenki egy pár órára „bérelt saját pohárból” fogyasszon, amelynek az első rendeléskor kifizetett „árát” távozás előtt, visszavitelkor visszakapja. Mondhatnánk, hogy a pandémia erősített rá a trendre leginkább, de sokkal inkább a környezettudatosság, fenntarthatóság gondolatisága. A probléma ott kezdődik azonban, hogy visszavételkor a legtöbb helyen kupont, zsetont… akarnak adni a korábban kifizetett díj helyett. Erről beszélgettünk a REPohár-automatát forgalmazó iqom ügyvezetőjével, B. Tóth Ferenccel, hiszen úgy tűnik, lesz megoldás az idei fesztiválszezonra.
Tagadhatatlan, hogy mindenkit zavar, aki került már hasonló helyzetbe, hogy a nem túl olcsó REPohár-kaució visszakérésekor legritkább esetben kap a fogyasztó készpénzt, annál többször minden mást, a következő alkalommal beváltható kuponoktól kezdve a hazavihető zsetonokon át sorolhatók az ötletek. És valljuk be, a vendéglátóipari egységnek is van némi kényelmetlensége, ha mégis készpénz-visszafizetésben gondolkodott. Eddig!
Tm: Milyen kihívásokra ad választ a REPohár-automata?
B.T.F.: A fesztiválozók és vendéglátóhelyeket látogatók egyre több olyan pohárral találkoznak, amely többször használható műanyag pohár. Ezekért a poharakért az első alkalommal fizetnek a fogyasztók, vagyis a használóik, de a visszavitelkor történő elszámolás, vagyis a díj visszafizetése sok helyen nem megoldott, vagyis nem adják vissza a poharak árát. A Facebookon egy külön csoport is alakult már, STOP Repohár Token! néven, ahol a felhasználók tiltakoznak azellen, hogy nem kapják vissza a poharak árát, hanem egy tokent kapnak, amiért újabb poharat kérhetnek. Ezzel a meglátásunk szerint az a gond, hogy nem a fogyasztó dönt arról, hogy visszakérheti-e a pohár árát.
Tm: Tavaly a BKIK egy iparági egyeztetés keretében igyekezett a szereplőket önszabályozásra bírni. Ennek végül az lett az eredménye, hogy létrejött az Etikus Repohár Hálózat, amit többen, többek között a BKIK, a Mastercard, a Hanaplast és Önök, az iqom is aláírt.
B.T.F.: Igen! Ez a nyilatkozat arról szól, hogy mi, akik aláírtuk ezt, elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ezeket a műanyag poharakat visszaváltjuk, hiszen ezeknek a poharaknak a használata kimutathatóan csökkenti az ökológiai lábnyomot. Ekkor határoztuk el, hogy kifejlesztünk erre a problémára egy valódi megoldást.
A piacon elérhető visszaváltó automaták sajnos nem felelnek meg maradéktalanul annak az igénynek, hogy könnyen és gyorsan visszaválthatóak legyenek a REPoharak, ráadásul nem túl olcsó visszaváltó eszköz. Az általunk fejlesztett automata a töredékébe kerül, ami nagyon erős vonzerőt jelent a használatra.
Az automatafejlesztés igazi kooperáció, amit több szereplő bevonásával, új technológiák alkalmazásával hoztunk létre. Részt vett benne a Leichter Irodatechnika Kft., amely az automata fejlesztésén dolgozott, a Hana-Plast Kft., amely a poharakat gyártja, a Mastercard, amely a Mastercard Send technológiával támogatta a fejlesztést annak érdekében, hogy a Mastercard-kártyabirtokosok azonnal visszakapják a pénzt, a myPOS mint fizetéstechnológiai szolgáltató és az iqom mint a myPOS kiemelt viszonteladója, a megoldás szoftver oldali fejlesztője.
Tm: Hogyan működik a rendszer? Hiszen van olyan helyszín, ahol több cég azonos időben kínál REPoharat a vendégeinek.
B.T.F.: A visszaváltási technológia lényege az, hogy az értékesítés során minden poharat azonosítóval látunk el, és ha a vásárlás bankkártyával történik, akkor a visszaváltás során leolvasott kód alapján automatikusan visszaküldjük a pohár árát a felhasználónak. Az összeg a Mastercard-kártyabirtokosok esetén azonnal visszakerül a bankkártyájukra. Minden más kártya esetén a visszatérítés elindul, és 1-2 napon belül megérkezik az vendég számlájára. Ezzel a vendéglátóhelyeken elkerülhető a pohárvisszaváltás okozta sorban állás, a vendégek visszakapják a pohár árát. Sőt, mivel a visszatérítés minden esetben bankkártyára történik, így a nyomon követhetőség is megoldott, és a készpénzigény, főleg apró szükségességéből adódó költség is drasztikusan csökken. A NAV-val is egyeztettük a megoldást annak érdekében, hogy számukra is elfogadható legyen adóügyi szempontból a folyamat. Így tehát tényleg minden szereplő nyer, és a környezettudatosság is tényleg értelmet kap, hiszen a poharak elhasználódás után újrahasznosíthatóak.
Tm: Mikortól és hol találkozhatunk az automatákkal?
B.T.F.: Az automata prototípusát bemutattuk március elején a SIRHA Budapest kiállításon, és óriási érdeklődés övezte, aminek nagyon örülünk. A termék neve iqomat lett!
Az automata megoldást jelent nemcsak a vendéglátóhelyeknek, de a fesztiválszervezőknek, akik akár egy vagy több helyszínen rendeznek időszakos eseményeket. Mivel teljes megoldást kínálunk, vagyis biztosítjuk az NTAK tanúsított saját fejlesztésű szoftverünket, a bankkártyaterminált, az automatát is, követjük a myPOS azon filozófiáját, hogy mindent egyben megoldást nyújtsunk minden méretű vállalkozás számára. Az automata megvásárolható, de bérelhető is lesz. Az iqom mint a teljes megoldás jogtulajdonosa olyan partnerekkel szerződik, akik az értékesítést, karbantartást, támogatást, időszakos vagy folyamatos szolgáltatást tudják biztosítani.
Üzleti szempontokat figyelembe véve a vásárlói elégedettség mindig fontos, hiszen a vásárló oda megy vissza, ahol elégedett, és ahol azt érzi, hogy törődnek vele. A fiatalabb, Z-generációnak pedig egyértelműen fontos a környezettudatosság, akik a fesztiválszervezők fontos célcsoportja.
Egyik értékesítési partnerünk maga a pohárgyártó, a Hana-Plast, a másik a repohar.hu, de több olyan megállapodáson is dolgozunk, hogy határon átívelően tudja értékesíteni és üzemeltetni az automatát. Gyakorlatilag az összes olyan helyen tudunk megoldást kínálni, ahol a myPOS jelen van. Az értékesítés március végén indul. Az iqom honlapján az érdeklődők tudnak regisztrálni, de kereshetik a Hana-Plastot és a repohar.hu oldalt üzemeltető Moabis Consulting Kft.-t is. (x)
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A Savaria Karnevál is bevezeti a repoharakat
A Savaria Karnevál szervezői örömmel jelentették be a fesztivál hivatalos…
Tovább olvasom >Ismét sikeres megjelenés volt a Jövő Áruháza
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás hivatalos lapja a Trade magazin, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kiberbiztonság = üzleti érdek
A digitalizáció mindennapjaink szerves részévé vált, ám a technológiai fejlődés…
Tovább olvasom >Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >