Meglepte az Országos Kereskedelmi Szövetséget a törvényjavaslat benyújtása
Az OKSZ közleményben kifogásolja, hogy még az élelmiszer-kódexről tartott június 24-i egyeztetés előtt képviselők törvényjavaslatot nyújtottak be a beszállítókkal szembeni tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról.
Az OKSZ ezt a lépést ismételten nyomásgyakorlásnak tartja a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium részéről. Az eddigi egyeztetéseken Gráf József miniszter egyértelműen kijelentette, hogy az Élelmiszer Termékpálya Etikai Kódex elfogadása esetén nem kezdeményeznek törvényalkotást.
Az OKSZ ezek után egyértelmű állásfoglalást kér a Minisztériumtól, továbbá a Kódexet aláíró szakmai szervezetektől, hogy ebben a helyzetben a Kódexet milyen módon támogatják.
Az OKSZ állásfoglalása szerint a FVM-et súlyos felelősség terheli azért, hogy a Kódex egyes pontjai ellen a Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított. A kereskedők számos alkalommal kijelentették, hogy egyes javaslatok sértik a versenyjogot, de ezeket a kifogásokat az FVM minden alkalommal elhárította, és a Versenyhivatallal sem egyeztetett. Az OKSZ azt is kifogásolja, hogy a június 9-i egyeztetésen az FVM szakállamtitkára a GVH eljárás ellenére a Kódex július 1-i teljes körű hatályba léptetését tartotta szükségesnek, június 15-én pedig már a részleges, a versenyhivatali eljárásban vitatott pontok elhagyásával történő hatálybalépést tartotta elképzelhetőnek. Nem véletlen, hogy a Gazdasági Versenyhivatal június 4-i levelében kérdéseket intézett az FVM-hez a Kódex előkészítésében játszott szerepéről.
Az OKSZ visszautasít minden egyoldalú nyomásgyakorlást és félrevezető nyilatkozatot.
Az FVM államtitkára több alkalommal fenyegette meg a kereskedőket hatósági ellenőrzésekkel.
Az OKSZ szándéka, hogy a hazai törvények és az Európai Unió irányelvei engedte keretek között továbbra is előmozdítsa a hazai kistermelők helyzetének, beszállítási lehetőségeinek javítását. A törvényjavaslat céljával, ami a Kódex indítékával azonos, az OKSZ egyetért, egyes kezdeményezések azonban káros hatásokat is kiválthatnak. A Szlovákiában a közelmúltban bevezetett hasonló szabályozás az import nagyarányú megugrásához vezetett. A javasolt, az árbevételhez igazodó bírságrend pedig azt jelentené, hogy a gyakorlatban kizárólag 2 milliárd forintos bírság létezne, mely egy 40 milliárd forint éves bevételű kereskedő esetében ugyanakkora lenne, mint a sokkal nagyobb árbevételű üzletláncok esetében. AZ OKSZ sajnálatosnak tartja továbbá, hogy a törvényjavaslat nem terjed ki a multinacionális gyártók és a mezőgazdasági kistermelők kapcsolatára.
Az OKSZ végül kjelenti, hogy a június 24-i, az FVM szervezésében összehívott egyeztetésen nem vesz részt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >