Megjelentek a nyári extra adóváltozások
A Magyar Közlöny 2024. július 8-án megjelent 74. számában három kormányrendelet került kihirdetésre, amelyek az adózás rendjét, a szociális hozzájárulási adót, valamint az extraprofitadókat illetően vezetnek be változásokat, illetve újabb adókötelezettségeket. A Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég szakértői a következőkben összefoglalják a három rendeletben bevezetett legfontosabb szabályokat és segítséget nyújtanak a rendeletek értelmezésében.
Az adózás rendjét érintő változások:
- augusztus 1-jétől számos mulasztás esetében jelentősen megemelkedik a kiszabható mulasztási bírság legmagasabb összege:
- Általános esetben a természetes személy adózó 200 ezer forint helyett 400 ezer forintig, nem természetes személy adózó 500 ezer forint helyett egymillió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
- Az eddigi egymillió forint helyett kétmillió forintig terjedő mulasztási bírsággal kell sújtani azt az adózót, amely be nem jelentett foglalkoztatottat alkalmaz, vagy alkalmazott.
- Az adózó egymillió forint helyett kétmillió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha
- a számla-, egyszerűsített számla-, nyugtakibocsátási kötelezettségét elmulasztja, vagy a számlát, egyszerűsített számlát, nyugtát nem a tényleges ellenértékről bocsátja ki, vagy
- iratmegőrzési kötelezettségének nem tesz eleget.
- A szociális hozzájárulási adót (Szocho) érintő változások:
- augusztus 1-jétől, az ezen időponttól létesített munkaviszony esetében szűkül a munkaerőpiacra lépők után érvényesíthető Szocho kedvezmény lehetősége:
A Szocho kedvezmény szempontjából munkaerőpiacra lépőnek már csak az a magyar állampolgár és Magyarországgal határos, nem EGT-állam állampolgára minősülhet, aki a foglalkoztatás kezdetének hónapját megelőző 365 napon belül (ez korábban csupán 275 nap volt) legfeljebb 92 napig rendelkezett a Tbj. szerint biztosítási kötelezettséggel járó munkaviszonnyal, egyéni, társas vállalkozói jogviszonnyal.
Lényegesen lerövidül a Szocho kedvezmény érvényesítési időszak:
- A foglalkoztatás első két éve helyett már csak az első évében lehet a bruttó munkabér, de legfeljebb a minimálbér 13%-át adókedvezményként érvényesíteni.
- A foglalkoztatás harmadik éve helyett már csak az első évét követő 6 hónapban lehet a minimálbér 13%-ának 50 %-át adókedvezményként igénybe venni.
- A hitelintézetek és a pénzügyi vállalkozások különadóját érintő változások:
Részben pontosításra, részben korlátozásra került, milyen módon tudják a hitelintézetek és a pénzügyi vállalkozások a 2024. december 10-ig fizetendő különadó kötelezettségüket csökkenteni, amennyiben a tulajdonukban lévő állampapíroknak a 2023. január 1-je és 2023. április 30-a közötti napi átlagos állományához viszonyítva a 2024. január 1-je és 2024. november 30-a közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állománya növekszik.
Nem változik, hogy az adóalap 20 milliárd forintot meg nem haladó része után 13 százalék, az e feletti összegre 30 százalék a különadó mértéke. Nem változik az adóalap sem: a 2022. adóévi éves beszámoló alapján meghatározott adózás előtti eredmény,
- csökkentve a 2022. adóévben elszámolt
- kapott osztalékkal,
- nem a szokásos tevékenység keretében keletkezett áruértékesítésből, szolgáltatásnyújtásból származó nyereséggel,
- növelve a 2022. adóévben ráfordításként elszámolt
- pénzügyi szervezetek különadójával,
- pénzügyi tranzakciós illetékkel,
- hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások különadójával.
Pontosításra került, hogy az állampapírok napi átlagos állományának kiszámításához az állampapírok névértékét kell figyelembe venni (nem a bekerülési értékét, nem a napi piaci értékét stb.)
További korlátozások kerültek bevezetésre, hogy milyen módon megszerzett állampapírokat nem lehet figyelembe venni a különadót csökkentő tétel számítása során. A kivételek felsorolása, az eddigi repóügyleteken, és vétel-eladás (buy-sell back) ügyleteken túl kiegészült az értékpapírkölcsön ügyletekkel és az értékpapír-finanszírozási ügyletekkel.
A hitelintézetek és a pénzügyi vállalkozások 2024. évi különadóját csökkentő tételként az állampapír-állomány névértéknövekményének 10 százaléka, de legfeljebb e csökkentés figyelembevétele nélkül számított, adóévre fizetendő adó összegének 50 százaléka érvényesíthető.
- A kőolajtermék-előállító (MOL) különadóját érintő változások:
- augusztus 1-jétől 2,5 amerikai dollárnak megfelelő forint összeggel növekszik a MOL-nak a tárgyhónapban beszerzett, az Oroszországi Föderációból származó nyersolaj hordóban mért mennyisége után fizetendő különadó kötelezettsége, ugyanis 7,5 amerikai dollárról 5 amerikai dollárra módosul a kőolaj világpiaci árkülönbözete számításánál érvényesített csökkentő tétel.
- A pénzügyi tranzakciós illetéket érintő változások:
- augusztus 1-jétől két esetben csökken a pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény (Pti. tv.) szerinti pénzügyi tranzakciós illeték alapja:
- a Posta Elszámoló Központot működtető intézmény útján kezdeményezett készpénzbefizetés esetén a Posta Elszámoló Központot működtető intézménynél kezdeményezett befizetés 50 ezer forintot meghaladó összege (ez jelenleg 20 ezer forint),
- magánszemély fizetési számlájáról (kivéve a magánszemély egyéni vállalkozói számlájáról) történő átutalás esetén átutalásonként az 50 ezer forintot meghaladó összeg (ez jelenleg 20 ezer forint).
- augusztus 1-jétől emelkedik a pénzügyi tranzakciós illeték mértéke:
- Főszabály szerint az illeték mértéke 0,3 százalékról 0,45 százalékra és tranzakciónkénti maximum összege 10 ezer forintról 20 ezer forintra növekszik.
- 0,6 százalékról 0,9 százalékra emelkedik az illeték a fizetési számláról történő készpénzkifizetés, illetve a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz útján történő készpénzkifizetés esetén.
- augusztus 1-jétől módosuló értékpapír tranzakciós illeték szabályok:
- A befektetési szolgáltatást végzők illetékének mértéke 0,3 százalékról 0,45 százalékra és vételenkénti maximum összege 10 ezer forintról 20 ezer forintra növekszik.
- Mentesül az értékpapír tranzakciós illeték alól a pénzügyi eszköz vétele, ha magánszemély (kivéve egyéni vállalkozói minőségében) javára vételenként 50 ezer forintot meg nem haladó értékben történik (ez jelenleg 20 ezer forint).
- Kiegészítő pénzügyi tranzakciós illeték:
- október 1-jei hatállyal kiegészítő tranzakciós illeték szabályok kerülnek bevezetésre
- a Magyarországon székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező pénzforgalmi szolgáltatóra, a pénzforgalmi szolgáltatónak nem minősülő, hitelt és pénzkölcsönt nyújtó pénzügyi intézményre, a pénzváltási tevékenység végzésére jogosult hitelintézetre, valamint a pénzváltás közvetítésére jogosult kiemelt közvetítőre,
- a pénzforgalmi szolgáltatási, hitel- és pénzkölcsönnyújtási, pénzváltási, pénzváltás-közvetítési tevékenységeket Magyarországon határon átnyúló szolgáltatásként végző, külföldi székhellyel, fiókteleppel rendelkező személyre,
- a Magyarországon székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező befektetési szolgáltatási tevékenység végzésére jogosult befektetési vállalkozásra és hitelintézetre,
- a befektetési szolgáltatási tevékenységet Magyarországon határon átnyúló szolgáltatásként végző, külföldi székhellyel, fiókteleppel rendelkező személyre.
Az új szabályok nem vonatkoznak az MNB-re.
A kiegészítő tranzakciós illetéket a különböző pénznemek közötti átváltást (konverziót) tartalmazó alábbi ügyletek után kell megfizetni:
- a Pti. tv. 3. § (1) – (3) bekezdése szerinti fizetési művelet, továbbá a Pti. tv. 3. § (4) bekezdés a) pontja és – a pénzforgalmi szolgáltató által más belföldi és külföldi hitelintézet, illetve a központi szerződő fél részére vezetett fizetési számla terhére megvalósított fizetési művelet kivételével – a Pti. tv. 3. § (4) bekezdés e) pontja szerinti fizetési művelet,
- a Pti. tv. 8/A. § (1) bekezdése szerinti pénzügyi eszköz vétel,
- az ügyfél javára, továbbá – a hitelintézetek kivételével – más belföldi, illetve külföldi pénzforgalmi szolgáltató, pénzügyi intézmény, befektetési vállalkozás, befektetési alapkezelő, valamint befektetési alap javára a befektetési szolgáltatást nyújtó által csereügyletre vonatkozó megbízás végrehajtása esetében.
Amennyiben egy ügylet vonatkozásában több jogcímen is keletkezne kiegészítő pénzügyi tranzakciós illetékfizetési kötelezettség, akkor a kötelezettséget csak a c) pont alapján kell teljesíteni. A kiegészítő pénzügyi tranzakciós illeték kötelezettség az a) és b) pont szerinti ügylet teljesítésének napján, a c) pont esetében, amennyiben a csereügylet egy azonnali és egy határidős adásvételi ügyletből áll, akkor az azonnali ügylet értéknapján, amennyiben a csereügylet több határidős ügyletből áll, akkor az első határidős ügylet értéknapján keletkezik. A forintra történő átszámításnál is ezen a napon érvényes MNB által közzétett hivatalos devizaárfolyamot kell használni.
Nem terheli kiegészítő pénzügyi tranzakciós illetékfizetési kötelezettség:
- a) a fizető fél által a kedvezményezett útján kezdeményezett fizetést és
- b) a Pti. tv. 3. § (4) bekezdése szerinti műveletet.
A kiegészítő pénzügyi tranzakciós illetékfizetési kötelezettség alapja
- főszabály szerint a Pti. tv. 6. § (1) bekezdés a) –g) és i) pontja szerinti adóalap,
- pénzügyi eszköz vétel esetében a Pti. tv. 8/A. § (2) bekezdése szerinti adóalap,
- csereügylet esetében az az összeg, amelyre a csereügyletre vonatkozó megbízás vonatkozik.
A kiegészítő pénzügyi tranzakciós illetékfizetési kötelezettség mértéke 0,45 százalék, de fizetési műveletenként legfeljebb 20 ezer forint.
A kiegészítő pénzügyi tranzakciós illetékfizetési kötelezettséget a pénzügyi tranzakciós illetékkel azonos módon kell megállapítani, bevallani és megfizetni.
Kapcsolódó cikkeink
Moore Hungary: Csaknem két hét maradt még a döntésre a csoportos társasági adózás választásáról
November 20-ig nyújthatnak be kérelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál…
Tovább olvasom >Bank360: Bevezeti a kormány az automatikus inflációkövető adóemeléseket
Automatikus adóemelést vezet be több adónál is a kormány. A…
Tovább olvasom >Globális adózási jövőkép: paradigmaváltás az ENSZ kezdeményezésében
A nemzetközi adózás szabályrendszerében jelentős változás közeleg: az ENSZ új…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >