Megjelent az FMCG-piac 2019. évi kereskedelmi toplistája – Második helyre ugrott a Lidl, a Tesco mögé
A Trade magazin minden év június első napjaiban publikálja az előző év FMCG kereskedelmi rangsorát. A 2019-es rangsor legnagyobb meglepetése, hogy a Lidl két helyett előrelépve immár második a kiskereskedelmi láncok között, forintban kifejezett forgalmat tekintve. A harmadik helyen, szinte fej-fej mellett a SPAR található.
A Lidl nagy ugrásával egymás utáni helyezettek lettek a hazai láncok: a COOP csoport, a CBA és a Reál lánc a 4–5–6. helyen. Náluk fontos megjegyezni, hogy bár maga a forgalomnövekedés csak pár százalék, mindezt csökkenő boltszám mellett tudták elérni, vagyis az egy boltra jutó bővülés náluk is jóval magasabb számokat mutat. A toplista 7. helyén áll idén is az Auchan, amely a hipermarketek piaci részesedésének megfelelő eredményt mutatja. A 8–9. helyen álló Penny Market és Aldi két számjegyű százalékos változást ért el 2019-ben. A toplistát a dm és a Rossmann zárja, korábbi sikeres bővülésüket folytatták tavaly is kiemelkedő teljesítményekkel.
– Éveken keresztül nem volt változás a dobogón, egészen mostanáig. Azt, hogy jó ideje a diszkontok a piacbővülés fő nyertesei, 27–28% körüli értékbeni piacrésszel, már régóta halljuk, de arra, hogy a dobogó 2. helyén végezzen 2019-ben egy diszkontlánc, nem sokan fogadtak volna – állapítja meg Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője. – Az általunk közölt toplistában feltüntetett láncok bővülése nagyságrendileg 6% körüli forgalom-emelkedésnek felel meg, de ha a listában nem lévő szereplőket is bekapcsoljuk, akkor ez a bővülés lehet akár 7% körüli is lehet.
A KSH által közölt 2019. évi alapadatok szerint 4,9% GDP-vel, 4,7% inflációval, 3,4% munkanélküliséggel és 11,4% reálbér növekedéssel zártuk az évet. A teljes piacon, nagyjából 127 ezer kereskedelmi értékesítési ponton – amelynek mintegy harmadát jelenti az FMCG piac – 12 ezer milliárd forintot költöttek a vásárlók, ennek közel felét FMCG termékekre. Tavaly a kiskereskedelmi árak 3,4%-kal nőttek, és a forgalom 6-7% között bővült.
Nagyjából ezt mutatják az FMCG piacra vonatkozóan a Nielsen által vizsgált 17 ezer bolt adatai, a GfK által figyelt 4000 háztartás számai, és a RetailZoom által kiemelt, a kereskedelmi forgalom több mint 40%-át adó (a toplistán kívüliekkel együttes) hazai láncok eredményei is.
Bár a vásárlási gyakoriságok a GfK adatai szerint összességében picit csökkentek, az egy-egy alkalommal elköltött érték közel 8%-kal nőtt tavaly. A Nielsen által közölt bizalmi index is támogatja az adatokat, hiszen minél jobb az érték, annál nagyobb biztonságban és kedvvel költenek a vásárlók – az európai átlag mindössze kétpontos csökkenését követtük mi is, és 78 ponton álltunk meg tavaly. Az online kiskereskedelem is egyre jobban érinti az FMCG piacot. Tavaly a teljes online piac 16%-ot bővült, és mintegy bruttó 625 milliárd forintos forgalmat ért el. Ennek nagyjából 10%-át már az FMCG értékesítés adja.
Az elmúlt év majd minden kereskedelmi lánc számára fontos beruházások, fejlesztések éve volt, és nem csak az üzletnyitások, átépítések, de az üzleten belüli megannyi területre érvényes modernizálás, a saját márkás termékkör folyamatos bővítése, és a fenntarthatóság irányába történt lépések is nagy eredményeket hoztak, miközben a vállalati felelősségvállalást is szinte mindegyik lánc a zászlójára tűzte.
– Nem hagyható szó nélkül az online területek fejlesztése sem, hiszen akinek volt korábban, az bővítette, erősítette, újjászervezte, hatékonyabbá tette webshopját; akinek nem volt, az pedig sikerrel indította el. …Szerencsére, hiszen nagy szükség volt rá: átrendeződött körülöttünk minden idén március derekán, szinte két hét alatt – mondja Hermann Zsuzsanna. – Amit az idei első öt hónap történései alapján látunk, azzal megtörni látszik az évről évre szép számokat mutató piacunk. Azt, hogy ebből mennyit tudunk megmenteni, újra formálni, egy év múlva ilyenkor fogom elmondani.
Módszertan:
A Kereskedelmi Toplista rangsorát a forintban feltüntetett értékek alapján határozzuk meg. Az euróban mutatott érték a nemzetközi tájékoztatást segíti, ugyanakkor fontos, hogy az euró árfolyamának instabilitásából adódóan, figyelembe kell venni, hogy minden átváltást az adott hónap zárónapján közölt MNB árfolyam alapján mutat a lista.
A táblázatban található adatok a cégek saját közlését tartalmazzák.
A *-gal jelölt forgalmi adatok a Trade magazin becslései, amelyek a Trade magazin 2018. évre kiadott kereskedelmi toplistájának, valamint a cégek 2018. és 2019. évi bevallásainak alapján, és az eltelt periódusban a piaci körülményekben bekövetkezett változások alapján kerültek megbecslésre, szakértők bevonásával.
Kapcsolódó cikkeink
Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >Növekedett a kereskedelem és az FMCG vonzereje a munkavállalók körében
Április 25-én 11. alkalommal hirdette ki a Randstad Magyarország legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Drágább, mint az életed
Talán az a legkevésbé érdekes kérdés, mi is történt valójában…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >