Megjelent az FMCG-piac 2018. évi kereskedelmi toplistája
A Trade magazin immár hagyományosan június első munkanapján publikálja az FMCG-kereskedők toplistáját. A korábbi évek szép eredményeinek felfelé ívelő pályáját tovább növelték a tavalyi számok. A diszkontok sikere megingathatatlannak tűnik, olyannyira, hogy a Lidl a 4. helyre jutott fel, helyet cserélve így a CBA-val. Bár a dobogón sorrendbeli változás nem történt az egy évvel korábbihoz képest, és ugyanaz a 11 lánc jelent meg a listában, minden korábbinál többen nyilatkoztak – büszkén – önbevallással. Az adatok alapján igazolódni látszik, hogy a tavalyi év kimagaslóan jó volt az FMCG-kereskedők számára, és a toplistán minden lánc növelni tudta bevételét az előző évhez képest.
A KSH adatai alapján a kereskedelem évről évre 10%-kal járul hozzá a GDP-hez. Tavaly még mindig 500 ezer főt foglalkoztatott a teljes ágazat. A kereskedelem tavaly 6,6%-kal bővült, és túllépte a 11 ezer milliárd forintos forgalmi határt. Az FMCG-piac mintegy 5100 milliárdjával majd a felét teszi ki. Az évek óta tartó, átlag 5%-osnak mondott bővülés tavaly se maradt el.
A Nielsen adatok alapján a 2018. évi FMCG-piac értékbeli bővülése 7,2%, ami kimagaslóan jó teljesítmény, és különválasztva a food és non-food szegmenst, az élelmiszerpiac 7%-kal, a háztartási vegyi áruk és szépségápolási termékek piaca 8,1%-kal nőtt tavaly.
A GfK adatai alapján a vásárlások száma nem változott tavaly, így a növekedés az alkalmankénti nagyobb költésből adódik, amelyben a 2,8%-os infláció mellett az áremelkedés mértéke is szerepet játszik. Csatornák tekintetében szembetűnő, hogy a 4 millió háztartás 93%-a diszkontban is járt, és ez az egyetlen olyan csatorna, amelybe az egy évvel korábbihoz képest gyakrabban jártak vásárolni.
A legjobb évünk a tavalyi
„Minden korábbinál sikeresebb évet tudhatunk magunk mögött, ami az FMCG-piac kereskedelmi láncainak tevékenységét illeti – ezt mutatja az idei toplista is” – értékelte az adatokat Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője. – „Egész évben csupa pozitívumról adhattunk hírt az ágazatból, a kategóriákról, a gyártókról és kereskedőkről. Ezt summázza most a toplista eredménye is. Nem véletlen, hogy 12 hónapon át ismét az szerepelt a kommunikációban, hogy a fogyasztás bővül, a bizalmi index egypontos csökkenéssel még mindig nagyon jól áll. A jövő tekintetében a tavalyihoz képest talán kisebb mértékben, de optimisták vagyunk…
Természetesen az – akár évközben több alkalommal is – növekvő bérek sokban hozzájárultak ezekhez a számokhoz. Ugyanakkor azt is jól mutatják az adatok, hogy a boltszám nagyon erősen csökken. Sajnos, a munkaerőhiány és az egyre emelkedő munkabérek mellett nagyon sok kisbolt volt kénytelen feladni tevékenységét az elmúlt évben.
Igaz, hogy az adatszolgáltatók jobbára a saját boltszámaikról tudnak biztos számot mondani, a lazább kapcsolódásra nem, de az évről évre kitisztuló adatok azt a tendenciát mutatják, hogy az alacsony hatékonyságú, profitelérésre képtelen, kis alapterületű boltokat nagy számban zárnak be. Ez történt tavaly is, és a trend nehezen lenne megállítható. Ugyanakkor ezzel együttjár, hogy a hatékonyság nő, és, mivel mindenki pozitívan nyilatkozott az eredményeiről, így a kis mértékű eredményváltozás is nagyobb hatékonyságra utal.
Nyert a diszkont, és helyet lépett a Lidl
A számok jól mutatják, hogy csatornák tekintetében a diszkontok vitték el idén is a pálmát. Az idei Toplista helyezéseit illető egyetlen változás, egy elég komoly változás, amely a diszkontok további erősödését még inkább összegzi: a Lidl felkerült a 4. helyre, maga mögé utasítva ezzel a CBA-t. Szintén az idei évben először, a Lidl után a Penny is önbevallással adta meg forgalmi adatát – bízunk benne, hogy jövőre már az Aldi is csatlakozik a sorhoz.
Ahogy tavalyelőtt, úgy tavaly is szépen erősödtek a drogériák. A dm egy, míg a Rossmann 10 új üzletnyitással erősen bővítette forgalmát, több üzlet újításon, fejlesztésen, további választékbővítésen ment át. És mivel a listába kerülés alsó határa a bruttó 50 milliárd forintos forgalomhatár, jövőre egészen biztos, hogy a Müller is felkerül a listára majd harmadik drogérialáncként, bővítve e csatorna számát a toplistában.
Örvendetes, hogy a Tesco a tavalyelőtti évre a térségi négy országos adatból tényadatokat tudott szolgáltatni, így a tavalyi eredmények a piac alakulása szerint szakértők bevonásával könnyebben volt becsülhető. Sajnos a hiperek szárnyalása alábbhagyott az elmúlt időben, de méretükből adódóan a forgalom szépen tartja magát. Ugyanakkor nagyon sok hipermarket modernizálásra, átépítésre került, ami a forgalomban gyorsan visszaköszön. Ezt igazolja a SPAR és Auchan is.
A SPAR bővülését egyéb csatornatípusokból, leginkább a franchise bővüléséből tudta nagyon sikeresen támogatni. Az Auchan pedig bővítette csatornatípusát nagyszupermarketekkel, a forgalmát pedig még további benzinkutakkal is.
A magyar láncok között sajnos. a boltvesztés nagyon erősen nyomon követhető, ugyanakkor ez kevésbé érinti a saját boltokat, mint inkább a lazábban kötötteket. A Reál láncnál a korábbi évekhez képest is pont ebben a szegmensben tisztult jobban a boltszám (nem is feltétlen szigorú egy év alatt). Ezeknek az elvesztett boltoknak a többsége kisforgalmú, nem profitábilis üzlet volt. Ugyanakkor mind a COOP, mind a CBA esetében láthatók hasonló, bár kisebb számú boltszámcsökkenések a kis alapterületű üzleteknél.
A lényeg, hogy pozitív legyen
„Őszintén szeretném hinni, hogy az idei év is hasonlóan szép eredményeket hoz majd, és tartani fogja magát a fogyasztásbővülés, hiszen a béremelkedések adnak erre lehetőséget. Ugyanakkor hinnünk kell az egyre többször hallható gazdasági lassulás elméletében is, legalább annyira, hogy ne legyenek túlzó elvárásaink, és örüljünk annak, ha bármi lesz, csak pozitív legyen a végeredménye. Egy év múlva ilyenkor már az idei számokat fogom »magyarázni« – remélhetőleg hasonló optimizmus mellett” – zárta gondolatait a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője.
FMCG Kereskedelmi Toplista 2018_poszter_final
Módszertan:
A Toplistában található adatok a cégek saját közlését tartalmazzák. Adatközlés hiányában a Trade magazin becslése került a táblázatba, amely a Trade magazin 2017. évre kiadott kereskedelmi toplistájának, valamint a cégek 2017. és 2018. évi bevallásainak alapján, és az eltelt periódusban a piaci körülményekben bekövetkezett változások alapján kerültek megbecslésre, szakértők bevonásával.
További információ: Trade magazin 2019/6. lapszám (megjelenés 2019. június 10.), www.trademagazin.hu és info@trademagazin.hu
Kapcsolódó cikkeink
Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >Növekedett a kereskedelem és az FMCG vonzereje a munkavállalók körében
Április 25-én 11. alkalommal hirdette ki a Randstad Magyarország legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Drágább, mint az életed
Talán az a legkevésbé érdekes kérdés, mi is történt valójában…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >