Megindult a szarvasmarha biznisz
Magyarországon a fiatal bika termelői ára csaknem 5 százalékkal csökkent 2013 szeptemberében az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A vágótehén ára 7 százalékkal, a vágóüszőé több mint 2 százalékkal esett vissza a vizsgált hónapban. A termékpálya további fázisaiban is csökkentek az árak. A csontos marhahús frissen félben termék feldolgozói értékesítési ára 6 százalékkal, a csontos marhahús frissen negyedben (eleje) termék ára 13 százalékkal, a csontos marhahús frissen negyedben (hátulja) termék ára 3 százalékkal volt alacsonyabb a megfigyelt időszakban. Az is igaz, hogy a KSH adatai szerint a marha rostélyos fogyasztói ára csaknem 2 százalékkal haladta meg 2013 szeptemberében az egy évvel korábbi szintet.
A KSH adatai szerint 2013. június 1-jén 758 ezer szarvasmarhát számláltak Magyarországon. Az állomány az előző év azonos időszakához viszonyítva több mint 3 százalékkal gyarapodott. A szarvasmarha-állomány 63,1 százalékát a gazdasági szervezetek, 36,9 százalékát az egyéni gazdaságok tartották.
Az Agrárgazdasági Kutató Intézet felmérése, pontosabban vágási statisztikája szerint Magyarországon a szarvasmarha vágása élősúlyban kifejezve öt százalékkal csökkent 2013. január-augusztusban az előző év azonos időszakához viszonyítva. A fiatal bikák vágása 11 százalékkal nőtt, míg a tehenek vágása 13,5 százalékkal, az üszőké 19 százalékkal esett vissza.
A KSH adatai szerint Magyarország élőmarha-exportja 17 százalékkal, élőmarha-importja 26 százalékkal csökkent az idei esztendő első hét hónapjában az előző év azonos időszakához képest. A nemzetközi piacon értékesített élő szarvasmarha csaknem kétharmada Ausztriába, Törökországba, Görögországba, Oroszországba és Libanonba került. Magyarországra főként Romániából és Hollandiából érkeztek szállítmányok.
A marhahúsexport 3 százalékkal, az import több mint 16 százalékkal csökkent. Legnagyobb mennyiségben Hollandiába és Ausztriába szállítottunk marhahúst, – idézi egy AKI felmérés a KSH adatait a hazánkba érkező marhahús 42 százaléka Ausztriából származott. Magyarország nettó exportőr volt élő szarvasmarhából és marhahúsból 2013 első hét hónapjában.
Az Európai Bizottság adatai szerint az Unió 15 százalékkal kevesebb élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2013 első nyolc hónapjában, mint egy évvel korábban. A legnagyobb piacok Oroszország (15 százalék), Svájc (6 százalék), Libanon (6 százalék) és Algéria (5 százalék) voltak. Az EU élőmarha-és marhahúsimportja 8 százalékkal emelkedett 2013. január-augusztus között 2012 azonos időszakához képest. A behozatal csaknem háromnegyede Brazíliából, Argentínából és Uruguayból származott. Az Unió nettó exportőr volt élő szarvasmarhából és marhahúsból a vizsgált időszakban.
Az EU-ban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,75 euró/kg hasított hideg súly volt 2013 szeptemberében, ami több mint 4 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 5 százalékkal csökkent, míg az üsző „R3”ára 3 százalékkal volt magasabb a megfigyelt időszakban.
Az Európai Bizottság rövid távú előrejelzése szerint az EU marhahústermelése 7,6 millió tonna körül alakulhat 2013-ban, ami 2 százalékkal kevesebb, mint a 2012-ben kibocsátott mennyiség. Az idén kevesebb üsző és tehén kerül a vágóhidakra az állományok bővítése miatt, ami főként a tejelő állományokban indult meg 2012 végén.Emiatt a szakértők a marhahústermelés csaknem egy százalékos emelkedését 2014-re valószínűsítik. Az EU marhahúskivitele harmadával csökkenhet az idén, főként a törökországi és az oroszországi piacvesztés miatt.
A marhahúsimport várhatóan 11 százalékkal növekszik 2013-ban az előző évihez képest. A marhahústermelés 2014-re prognosztizált emelkedése előreláthatóan csökkenti az importot, azonban a stabilizálódó belső fogyasztás visszafoghatja az export bővülését. (munkatársunktól)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >