Meghétszereződött a tengeri szállítmányozás ára egy év alatt
Tavaly nyáron átlagosan 1650 dollárba került egy 40 láb méretű tengerikonténer szállítása Sanghajból Rotterdamba. Manapság ugyanekkora áru szállítása 11 196 dollárba kerül, azaz gyakorlatilag egy év alatt hétszeresére emelkedtek a tengeri szállítási díjak. Ez az úgynevezett „bullwhip-effect” azaz „ostorcsapás-hatás” következménye, amely jó esetben is még a 2021-es év végéig éreztetni fogja a hatását a nemzetközi kereskedelemben.
Olyan extrém módon emelkedik a tengeri szállítmányozás díja, hogy a 2020. nyarán 3000 dollárba kerülő konténerek ára ma eléri a 20.000 dolláros határt is. A fuvardíj-emelkedés először az alacsony hozzáadott értékű árukra gyakorolt kedvezőtlen hatást, amelyeknél kicsi az árrés (pl.: hűtőgépek). Manapság azonban már erősen kihat a jelentős hozzáadott értékű áruk szállítására is.
„Ez az extrém növekedés az úgynevezett „bullwhip-effect-tel”, azaz ostorcsapás-hatással magyarázható. Az angol kifejezés a végső fogyasztótól távolodva, az erőteljesen változó kereslet által az ellátási láncra gyakorolt növekvő nyomásra utal” – magyarázta Henrik Gergely az iBanFirst számlamenedzsere. Jelen esetben a vállalatok csökkentették a megrendeléseiket a pandémia alatt, a beszállítókra pedig ez hatványozottabban volt érvényes. A helyzetet még súlyosbították a kikötőkben kialakult, korábban nem tapasztalt torlódások, illetve az olyan akut közlekedési problémák, mint a 2021. március végén történt eset, amikor a Szuezi-csatorna bedugult és sok konténer nem tudott eljutni a rendeltetési helyére.
Mennyire járult hozzá a Brexit?
Részlegesen fennakadás tapasztalható az ellátási láncban 2021 január óta, azaz a Brexit óta, ez a megállapítás azonban kizárólag nagyon speciális áruk esetében igaz, mint például a világításhoz szükséges autóalkatrészek esetében. Az új vámszabályok és jogszabályok miatt előfordul, hogy néhány nap helyett három hetet kell várni egy Egyesült Királyságból érkező árura. Ugyanakkor csak helyi szinten lehet tapasztalni ezeket a problémákat és a bullwhip-hatáshoz képest igen elenyésző negatív hatást gyakorolnak az ellátási láncra.
Meddig tartanak a fennakadások?
A szakértők egyetértenek abban, hogy még korántsem értek véget a világ ellátási láncaival kapcsolatos feszültségek. Az sem zárható ki, hogy a pandémia a jövőben további fennakadásokat okoz, hiszen egy hónapja 2021 júniusában Kína úgy döntött, hogy a Covid-megbetegedések miatt ideiglenesen bezárja a világ harmadik legnagyobb konténertermináljaként számon tartott sencseni konténerterminált, ez pedig több hetes késéshez vezetett a szállítmányozásban, így tovább emelkedtek az Európába és az Amerikai Egyesült Államokba történő szállítás költségei. Ez azt jelenti, hogy a tengeri áruszállítás megfizethetetlenül magas díja az elkövetkezendő hónapokban is komoly nehézséget jelent a vállalatoknak. „Az árrobbanás az inflációs nyomásra is kedvezőtlenül hat, amely szintén komoly terheket ró a vállalatokra a gazdasági újranyitás szakaszában. Így 2021 év vége, vagy inkább 2022. első negyedéve előtt biztosan nem kerül vissza a normál kerékvágásba a nemzetközi kereskedelem” – tette hozzá Henrik Gergely az iBanFirst számlamenedzsere.
Kapcsolódó cikkeink
A Weerts Logistics Park átadta Magyarország egyik legnagyobb fenntartható ipari beruházását Vecsésen
A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) 2024.…
Tovább olvasom >Támogatás nélkül valósítja meg debreceni raktárfejlesztését a Waberer’s
A Waberer’s bejelentette, hogy raktárlogisztikai fejlesztést tervez Debrecen kiemelt ipari…
Tovább olvasom >Magyar Posta: Továbbra is elérhetők maradnak a postai szolgáltatások minden településen
A Magyar Posta közleményben biztosította a lakosságot arról, hogy az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >