Meghalt a döner feltalálója
Meghalt a Nyugat-Berlinben negyvenegy éve kifejlesztett török gyorsétel, a döner feltalálója. Kadir Nurman nyolcvanévesen hunyt el a német fővárosban.
A berlin-brandenburgi török-német vállalkozói egyesület (TDU) hét végi közleménye szerint a török származású vállalkozó csütörtökön halt meg, és november elején lesz a temetése.
Kadir Nurman 1960-ban vándorolt ki Anatóliából Nyugat-Németországba, és az első években Stuttgartban dolgozott a Daimlernél. Később Nyugat-Berlinbe költözött és nyitott egy falatozót a város központjában, a Bahnhof Zoo-nál. 1972-ben rájött, hogy a helyi életritmushoz jobban illeszkedik, ha lepénykenyérbe töltve árulja a hazájában tányéron szervírozott fogást, a hagymával és friss zöldségekkel tálalt nyárson sült húst, mert így a vendégek elvihetik az ételt és akár menet közben is megehetik.
A döner kebabként is ismert fejlesztés a másik berlini klasszikus gyorsételnél, a currywurstnál – a curry-vel és paradicsomszósszal ízesített kolbásznál – is nagyobb karriert futott be, de Kadir Nurman nem gazdagodott meg belőle, mert nem szabadalmaztatta. A németországi török közösségben viszont nagy tisztelet övezte, hiszen a közösség számtalan tagjának teremtett munkalehetőséget a találmánnyal – emelte ki TDU.
Kadir Nurman dönerjére egész iparág épült. Egyedül Németországban nagyjából 15 ezer büfében árulják a zöldfűszeres, fokhagymás vagy csípős szósszal ízesített szendvicset, és a dönerrel foglalkozó európai cégek összesített éves árbevétele meghaladja a 3 milliárd eurót. Az ágazat szereplőinek Berlinben nemzetközi vásárt is szerveznek DÖGA – Döner & Gastronomie néven. A legutóbbi, tavalyi vásárra Magyarországról, Lengyelországból, Nagy-Britanniából és az Egyesült Államokból is érkeztek kiállítók, a látogatókat pedig összesen másfél tonna dönerrel vendégelték meg.
(MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >