Megérint a jövő
Mobiltelefonra érkező kétdimenziós beléptető kóddal, néhol a tudományos fantasztikum világát idéző standokkal, jövőbe mutató előadásokkal, Rubik Ernő fővédnökségével várta az érdeklődőket június 10–11-én a Nemzetközi Innovációs Megoldások Kiállítása.Az esemény szakmai beharangozásán túl a gyémántfokozatú támogató GS1 és a fiatal kutatókat tömörítő Kitchen Budapest közös kreatív, „Eat the code!” kampánya is hozzájárult a rendezvény széles körű népszerűsítéséhez.
A láthatatlan látható
A célcsoportnak egyetemeken, főiskolákon, irodaházakban kétdimenziós kódba csomagolt cukorkát osztogattak kétdimenziós kódos pólóba öltöztetett fiatalok. A kód lefényképezésével és az ingyenesen hozzáférhető kódolvasó szoftver segítségével kiolvasható volt a kampányt támogató honlap címe, ahova regisztrálva kedvezményes belépőhöz és ajándék pólóhoz juthattak az érdeklődők. A több mint 4000 karaktert tömörítő kód kicsi helyen, könnyű kiolvasást biztosít, ezért több műszaki területen, például az autóiparban, telefongyártásban már évek óta sikerrel használják. Egyre inkább előtérbe kerül azonban a játékos, kommunikációs funkció is, amit a KiBu innovációs labor fiatal kutatókat tömörítő társasága szemléltetett. Perszonalizált, egyedi információkat tartalmazó kétdimenziós kódot ugyanis az ő standjukon legóból, vasalható gyöngyökből vagy tépőzáras textil elemekből is ki lehetett rakni. Legnagyobb sikerre azonban a vasalható póló számíthat, amelynek kétdimenziós kódba rejtett üzenetét mindenki saját kezűleg készítheti el. Fesztiválok, fiataloknak szóló rendezvények slágere is lehet ez a találmány.
Debreczeny Balázs, a GS1 Magyarország tréning- és marketingvezetője hangsúlyozta, hogy az EAN és UCC egyesüléséből 2005-ben létrejött formáció szabványalkotó és azok bevezetését segítő szervezetből mára már valódi szolgáltató szervezetté vált. Jövőre vonatkozó elképzeléseik is ezt a tendenciát erősítik. Olasz ötletből kiindulva ugyanis olyan innovációs bemutatóterem felállítását tervezik, ahol láthatóvá válik a láthatatlan, vagyis a teljes ellátási lánc impresszív módon bemutatásra kerül.
A tervek szerint, mintegy 400 négyzetméteren, az elérhető legmodernebb eszközökkel és technológiai megoldásokkal felszerelt, körülbelül 100 négyzetméteres eladóteret is magában foglaló showroom mini konferenciaközpontként, kutatólaborként, valódi szolgáltatóközpontként működik majd, közép-európai régiós hatáskörrel. Egyetemekkel, intézetekkel együttműködve várják majd az érdeklődőket. A területen működő vállalatoknak, beszállítóknak ideiglenes tárgyalókkal, rövidebb időszakokra is bérelhető irodákkal, legmodernebb felszereltséggel és változatos szolgáltatásokkal állnak majd rendelkezésre.
A GS1 a jelenleg „CODE – Center Of Developement & Education” elnevezésre hallgató központ felállításával tovább hangsúlyozza, hogy olyan termékeket, szolgáltatásokat és megoldásokat kínál, amelyeknek alapvető szerepük van az ellátási lánc hatékonyságának fejlődésében. Mivel a világon 108 nemzeti tagszervezeten keresztül számos iparágban, így az FMCG-től kezdve az egészségügyön és a szállítmányozáson át a védelmi szektorig több mint 20 különböző ágazatban van jelen, a GS1 Magyarország elsődleges célja továbbra is a legelterjedtebb szabványrendszer minél szélesebb körben való honosítása, népszerűsítése marad.
Kereskedelem új dimenzióban
Egyre többünknek természetes közeg az internet, az információk gyűjtése, az interneten való kommunikáció. Az online működés, a magasabb fokú szervezettség, a folyamatok letisztult kezelése mind a külső kapcsolatokban, mind a belső tevékenységek kezelésében alapvető igénnyé vált.
A raktári, üzemi online adatgyűjtés, egyedi vonalkódos termék-nyomonkövetés, egyszeri adatbevitel lehetőleg az adat keletkezésének helyén – azaz a belső online működés a ROOL Bázis (saját, hazai fejlesztésű) rendszerben tág keretek között testre szabhatóan megvalósítható.
– Azonban számos partnerünknél tapasztaljuk, hogy a rendelkezésre álló, jobbnál jobb termékek vevői ismertsége/elérhetősége korlátozott. Hogyan tud ezen a helyzeten egy informatikai cég változtatni? – teszi fel a kérdést Kiss István, a Rool Informatika Kft. ügyvezető igazgatója. – Első lépésként elkezdtünk felépíteni egy közös hazai online élelmiszer-termékkatalógust. A termékek katalógusban való megjelenítése teljesen ingyenes (és az is marad). A termékek feltöltéséhez és egy szűkített alapfolyamat informatikai kezeléséhez szintén ingyenesen biztosítjuk a roolnet Start-rendszert. Ezzel a 2 lehetőséggel élve elkezdhető az online működésre való felkészülés.
Első pillantásra a nyugat-európai üzletekből ismert, képernyőjén színes képeket, mozgó filmet is megjelenítő mérlegek vonzzák a Laurel standjára a kiállítás látogatóit. A zöldség-gyümölcs osztályokra ajánlott automata árufelismerő mérleg 4 kép felajánlásával segíti a vevőket a termék kiválasztásában, így nagyban lerövidíthető a mérlegelésre szánt idő, csökkenthető a félrenyomások száma.
A csemegepultba pedig a dupla képernyős változatot ajánlják, amelynek a vásárló felé fordított monitora részletes, képes és feliratos termékinformációt ad az éppen mérlegelt árucikkről. A csemegepultos eladó ó munkáját pedig színkódos billentyűkkel, szöveges kiírásokkal segíti, de lehetőség van a termékhez kapcsolódó receptek vagy kedvezménykuponok kinyomtatására is. Egy sajt vásárlásakor például a hozzávaló bor ajánlása és a bor megvásárlásához rögtön kedvezménybón kinyomtatása is lehetővé válik. Közelebb lépve, a standon a sokat emlegetett „future store” – jövő áruháza – több kelléke is megtalálható, megismerhető. Az elektronikus polccímkék 2 generációja is megtekinthető működés közben. Az olcsóbb, e-papír alapú, környezetbarát, kisebb méretű, ebből adódóan kevesebb információt hordozó változat mellett az LCD alapú, akár 10 féle információt, képet és logót is megjelenítő árjelző is elérhető.
A szakemberek felhívták a figyelmet, hogy az eszköz a hagyományos papír alapú címke tudásán és kezelésén felül számos újdonságot, a jövőbe mutatóan számtalan új lehetőséget kínál az alkalmazó kereskedők részére, melyekkel a jelenleg nem olcsó eszközök költség-megtérülési ideje jelentősen csökkenthető. Járai Richárd, a cég oktatási vezetője lelkesen mutatta be a „borguru” névre keresztelt érintőképernyős sommelier-automatát, amely sokféle szempont, például árfekvés, borvidék, akciós ajánlat stb. alapján segíti a vásárlást.
A standon szinte elbújik a kis, hordozható számítógép méretű eszköz, a „self scanning” – vásárlói asszisztens –, amelynek segítségével a vevő saját maga olvassa be a kosárba helyezett árut a rendszerbe, a kasszánál pedig csak fizet, nincs szükség a termékek ki és bepakolására. A kereskedők a vásárlóknak nyújtott kényelmi szolgáltatásokon felül a rendszerhez kapcsolódó elemző modullal hasznos információkat gyűjthetnek a vásárlási szokásokról, akár úgy is, hogy a bolt grafikus térképén kirajzolódnak a csomópontok, ahol a legtöbb vásárlói érdeklődést regisztrálták a kézi eszközök.
A kereskedelmi kulisszatitkok szakértője, Lovász Attila, a kereskedelmi és logisztikai megoldások üzletágvezetője KerInfo elnevezésű információs rendszerüket mutatta be, amelynek segítségével akár bolti és cikkelem-szinten megismerhetővé válnak az eladási adatok. Az ECR jegyében elindult adatáramlási hajlandóság megnövelte a program iránti érdeklődést, hiszen olyan tényezők kerülhetnek így napvilágra, amelyek eddig rejtve maradtak. A kiválasztott boltokban rá lehet keresni egy bizonyos márka vagy cikkelem polci készleteire, készlethiányára, azután akár hasonló méretű vagy épp más régióban vagy másik területi vezetőhöz tartozó üzletek adataival összehasonlítani.
Élelmiszer-biztonság felsőfokon
Folyamatos kutatási és fejlesztési tevékenységének köszönhetően az évek óta használt okmánybiztonsági megoldásait az élelmiszer-biztonság, a márka- és termékvédelem szolgálatába állította az Állami Nyomda. Az átcímkézések, visszaélések megakadályozására hazánkban egyedülálló, többszintű megoldást kínálnak, elsősorban az élelmiszeripar beszállítóinak, rendszerintegrátor-cégeknek, azonosító- vagy csomagolóanyag-gyártóknak, nagy címkefelhasználóknak. Az általuk kínált oldószerérzékeny alnyomat például szembeötlő módon jelzi, ha a rajta lévő eredeti információt manipulálni próbálják. A speciális, biztonsági adalékanyagot tartalmazó festék pedig a „radír” nevezetű, kisméretű kézi eszközzel könnyedén beazonosítható. A hűtést igénylő termékek nyomon követését teszik lehetővé azok a nyomda által ajánlott, hőmérsékleti szenzorral ellátott rádiófrekvenciás azonosítók (RFID), amelyek mérik és naplózzák a logisztikai lánc egésze során a tárolási és szállítási környezetet.
Megjelölt kártyalapok
A rádiófrekvenciás azonosítás felhasználási területeinek szakavatott ismerőjeként az Odin a kiállítás bejáratánál izgalmas zsetonos-kártyás játékra invitálta az érdeklődőket, ahol az asztalra festett kártyalapok alatt antennák rejtőztek, így a kihelyezett monitoron azonnal követhetővé vált a játék állása. Ugyanígy nyomon követhetővé válik bármilyen RFID-chippel ellátott dolog, legyen szó ágyneműről, gyógyszerről vagy éppen fagylaltról. A már mosható, vasalható változatban is elérhető apróság kórházak, szállodák textilkezelését könnyítheti meg, gyorsíthatja fel és teheti sokkal gazdaságosabbá. A nyilvántartás hatékonyságát segíti, hogy azonnal láthatóvá válik, mi, hol, mióta, milyen állapotban található, legyen szó ruházatról, lepedőről vagy nagy értékű eszközről. PDA-rendszerükkel a gyógyszeradagolás és betegazonosítás biztonságosabbá tételére mutattak be integrált megoldást. A kereskedelem és vendéglátás számára releváns területen, a hűtőberendezések állapotának nyomon követésére, automatikus hőmérsékleti naplózásra is alkalmazzák a kínált szolgáltatást.
Marketing mobilra szabva
A GINNT Expo teljes körű regisztrációs, beléptetési, fizetési, jegyértékesítési feladatait ellátó vállalat jól vizsgázott a szakmai közönség megítélése és a megbízást adó GS1 szemében is. Az Ausztriában már elterjedt, de hazai pályán is lassan elfogadottá váló „mobil ticketing” ugyanis lehetővé teszi a szuperbiztonságos beazonosítást, így a nem hamisítható online jegyértékesítést, ellenőrzést és beléptetést is. A legelterjedtebb felhasználási terület azonban a kommunikáció és a promóciók világa.
Basilides János Country Manager szerint a személyre szabott, interakció alapú marketing kiváló eszköze ez a mobiltelefonokra kitalált szolgáltatás. Adatbázis létrehozására, frissítésére, bővítésére, lojalitásépítésre is kiválóan alkalmazható. A törzsvásárlóknak egyedi ajánlatokat küldhetnek ki kereskedők vagy márkagyártók, így azonnali forgalomgeneráló akciókat lehet költséghatékonyan, gyorsan és rugalmasan lebonyolítani. A „mobil tagging” módszerével pedig már a márka- és imázsépítés klasszikus területeire is innovatív lehetőséget kínálnak, amellyel az offline és online kommunikáció összeköthető.
Az újdonság lényege, hogy mobiltelefonon keresztül összekapcsolódik a virtuális világ a valósággal. Szemléletes példa az Ausztriában induló kampány, amelyben szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek vitorlás hajókon való nyaraltatására gyűjtenek adományokat. A rendszerbe regisztrálva, mobiltelefonon fogadott hívással, vagyis a hívott félnek ingyenesen lehet fújni a vitorlákba a szelet. A fújás erősségétől függően a számítógép képernyőjén, az internetes honlapon megjelenő hajó mozgásba lendül. A fújás euróban kifejezett értékéről dönthet a telefonáló, hogy a szervezetnek adakozza-e vagy sem. Az eszköz tehát adott, csak a kreativitáson múlik, milyen területre alkalmazzák.
Díjnyertes DataMatrix
A kiállítás zárónapján szakmai zsűrizést követően kiválasztásra került a leginnovatívabb kiállítói termék, a Dimoco és az Idom 2000 közösen fejlesztett alkalmazása, melyet GINNT EXPO Innovációs Díj 2009 kitüntető címmel jutalmaztak. A díjnyertes fejlesztés lényege, hogy a GS1 által támogatott kétdimenziós DataMatrix mobilkódba hitelesített digitális aláírás és időbélyeg kerül, amelyet a felhasználó mobiltelefonjára kiküldve – MMS-ben, WAP-linken vagy Bluetooth-on keresztül – intézményekben, ügyintézés vagy beléptetés során a helyszínen telepített 2D mobilkódolvasó-scannerrel ellenőrizhető – példaként lásd a korábban leírt „mobil ticketing” folyamatot.
Ez a kiállítás is hozzájárult ahhoz, hogy a kutatás és fejlesztés laboratóriumi világa és az üzleti élet egymásra találjon, így az innovációs ötletek a megvalósulás útjára lépjenek.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >