Megéri Magyarországon cukorrépát termelni
Az Európai Unió által meghatározott kvótánál is több, mintegy 120 ezer tonna cukrot gyárt idén az egyetlen magyar cukorgyár, amely nemrég kezdte meg a cukorrépa feldolgozását.
Az emellett előállított mintegy 270 ezer tonna izoglükózzal az ipar fedezné ugyan az ország cukorigényét, az édesítés ez utóbbi formája azonban kevésbé a fogyasztásban, mint inkább az ipari termelésben jelenik meg, mondta az EurActivnak Kelemen István, a Cukorrépa Termesztők Országos Szövetségének főtitkára.
Az Európai Unió 2005-ben végrehajtott cukorreformját követően a magyar cukoripar számára 105 ezer tonna cukorkvótát határoztak meg, vagyis a gyár így is több cukrot termel, mint amit élelmezési cukorként eladhat. A fennmaradó tíz tonna körüli cukrot a magyar gyár többnyire az ipar területén tudja értékesíteni, így például a műanyaggyártásban.
Kelemen István úgy véli, hogy a kukoricából kevert izoglükózzal együttvéve a magyar ipar el tudja látni a magyar fogyasztók cukorigényét, hiszen a cukorkvóta csökkenésével párhuzamosan az Unió engedte, hogy 270 ezer tonnára növekedjen a magyar izoglükóz kvóta. Kelemen szerint egyelőre azonban a folyékony állagú édesítő a fogyasztásban kevésbé elterjedt, inkább az üdítőitalok és egyéb termékek előállításánál használják, vagyis elsősorban az újrafeldolgozóknak értékesíthető.
Ez azt jelenti, hogy az ország továbbra is importál élelmezési cukrot. A beszállítók között Ausztria és a balkáni országok jeleskednek.
A Magyar Cukorgyár Zrt. alig két hete kezdte meg a cukorrépa feldolgozását. Egy korábbi sajtótájékoztatón Fischer Béla, a gyár elnök-vezérigazgatója a Magyar Hírlap tudósítása szerint azt mondta, hogy ma megéri Magyarországon cukorrépát termelni, mert a tonnánkénti héteurós uniós, és a négyeurós nemzeti támogatás, illetve az intézményes cukorrépaár jó üzleti lehetőséget ad a termelőknek – írja a tozsdeforum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Imádják a nyereményjátékokat a magyar vevők egy friss kutatás szerint
Szinte minden magyar vásárló hajlandó többet költeni, ha ezzel nyerési…
Tovább olvasom >Indul a „Micsoda malacunk van!” sertéshús-népszerűsítő kampány
A magyar termékek vásárlása a nemzetgazdaságot támogatja, munkahelyek megtartását segíti,…
Tovább olvasom >KPMG: Egyszerre optimisták, aggódnak és izgatottak a magyarok, ha AI-ról van szó
A KPMG és a Melbourne-i Egyetem közös nemzetközi kutatása szerint…
Tovább olvasom >