Megélénkült az élelmiszerek forgalma húsvétkor
Megélénkült az élelmiszerek forgalma húsvétkor. Az MTI-t tájékoztató áruházláncok szerint a húsvéti ünnepkör jellemző termékei közül a sonkák eladása nőtt leginkább.
A CBA-hálózat üzleteiben összességében az idei húsvéti forgalom 4-6 százalékkal emelkedett az előző évihez képest – közölte Fodor Attila, a társaság kommunikációs igazgatója.
A húsvéti ünnepkör jellemző termékei közül a sonka eladása nőtt leginkább, a mennyiségi emelkedés 15-20 százalékos volt. A várakozásoknak megfelelően jobban fogytak a minőségi, azaz a hagyományosan érlelt sonkák, mint tavaly. Az ár azonban alapvető tényező, így a gyorspácolt termékekből értékesítettek a legtöbbet – mondta a kommunikációs igazgató.
Tojásból viszont jelentősen, 20-30 százalékkal kevesebbet adtak el, mint tavaly húsvétkor. Fodor Attila szerint korábban megszokott volt, hogy a húsvéti ünnepek körüli időszakban négy-ötszörösére emelkedett a tojás értékesítése az átlagos napokhoz képest. Ez idén nem így történt, annak ellenére, hogy a CBA-üzletekben akciókkal is várták a vásárlókat – mondta Fodor Attila. Megjegyezte: húsvét óta csökkent a tojás ára, azóta a vásárlás is érezhetően nőtt.
Csokifigurákból 4-6 százalékkal kevesebb fogyott, mint egy évvel ezelőtt. A csokoládék esetében is megfigyelhető, hogy a minőségi, tehát a tejcsokoládéból készült termékek iránt nagyobb volt az érdeklődés, mint korábban. Ezzel együtt is több fogyott azonban a tejbevonó masszából készült olcsóbb termékekből. A kommunikációs igazgató szerint a csökkenéshez hozzájárulhatott, hogy az édesiparban dolgozó cégek közül volt olyan, amely visszafogta a szezonális termékek gyártását, így a CBA nem is tudta minden termék esetében beszerezni az igényelt mennyiséget.
A Tesco-Global Áruházak Zrt. arról számolt be, hogy az idén a húsvéti forgalom az ünnep előtt három nappal élénkült meg igazán áruházaiban. Ezekben a napokban a húsvéti termékek forgalma 12 százalékkal erősebb volt, mint tavaly – ismertették.
A sonka éves forgalmának egyötöde bonyolódik a húsvéti szezonban, sonkából és füstölt áruból az áruházlánc több mint 1500 tonnát értékesített az idei szezonban. Ebből csaknem 800 tonna a lapockasonkából fogyott. A Tesco tapasztalatai szerint az olcsóbb termékek eladása nőtt, míg a magasabb árfekvésű termékek eladásai csökkentek a tavalyi évhez képest.
A tojás nagy mennyiségben fogyott a Tesco áruházaiban a húsvét előtti napokban, az alacsonyabb árfekvésű tojások forgalma 30 százalékkal nőtt.
A szezonális édességek az ünnepet megelőző héten 155 százalékos forgalmi növekedést mutattak az elmúlt hetekhez képest – közölte az áruházlánc. A húsvéti csokifigurák eladásában már a tavaly megfigyelhető volt, hogy a vásárlók a tejbevonó masszából készült termékek helyett inkább a minőségi húsvéti édességeket keresték, ezért a Tesco az idén a kakaómasszából készült termékek mennyiségét 20 százalékkal csökkentette a polcain.
A Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke az édességpiacon tapasztalt jelentős áremelkedésre hívta fel a figyelmet. Sánta Sándor az MTI érdeklődésére elmondta: az áremelkedést az áfa növelése és a népegészségügyi termékadó (neta) bevezetése okozta. Hatásuk már megmutatkozik a táblás csokoládé és a desszertkészítmények szegmensében: február-márciusban a táblás csokoládéból eladott mennyiség 7 százalékkal, míg a desszertek eladási volumene 5 százalékkal esett vissza az előző év hasonló időszakához képest.
Sánta Sándor elmondta: egy átlagos méretű táblás csokoládé ma közel 15 százalékkal többe került, mint egy éve. Kedvezőnek nevezte ugyanakkor a gyártók szempontjából, hogy a vásárlók zöme még mindig kitart a minőségi, ismert hagyományos márkák mellett. Szerinte ezen a területen is rövidesen megkezdődik a volumencsökkenés, ha a magyarországi vásárlóerő nem növekszik.
Molnár Györgyi, a Baromfi Terméktanács (BTT) mezőgazdasági titkára az MTI-nek arról számolt be, hogy tojásból a jelek szerint a nagy áruházláncok húsvétra „túlkészleteztek”, már az ünnep előtt megkezdődött árcsökkenés, amely azóta is tart. Március utolsó hetében, húsvét előtt két héttel a tojás átlagára a láncoknál 53,5 forint volt, míg az egyes üzletekben 52-67 forint között kínálták darabját. Az elmúlt héten a szupermarketekben a tojás darabonkénti ára 51 forint körül volt átlagosan. Ez azt jelentette, hogy a nagy áruházláncokban a tojás darabjáért 48-60 forintot kértek. A tojás ára a húsvéti ünnepek előtt két-három héttel általában mintegy 15 százalék körüli mértékben emelkedik meg a tapasztalatok szerint, ez az időszakos árnövekedés mára semmivé vált – jegyezte meg Molnár Györgyi.
Jelenleg már pang a magyar tojáspiac – mondta Molnár Györgyi – a túlkészletezés miatt az áruházláncok most nem rendelnek a termelőktől, sőt akcióznak a tojással. A piaci pangás másik oka véleménye szerint, hogy a magyar tojásfogyasztás mintegy 25-30 százalékát külföldről hozzák be az országba. Mindez a becslések szerint mintegy 700 millió darab tojás behozatalát jelenti, ám 400-500 millió darabot nem is regisztrálnak, amikor az országba érkezik, azaz feketén kerül forgalomba. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >