Megélénkült a mélyhűtött zöldségek piaca a tavalyi visszaesést követően
A háztartások által megvásárolt mélyhűtött zöldségek és burgonya piaca a tavalyi évben az értékesített mennyiség tekintetében csökkent, viszont 2008-ban ettől eltérő trend várható. A piac közel egyharmadát a mélyhűtött burgonya teszi ki – derül ki a GfK Hungária háztartások privát fogyasztását mérő ConsumerScan adataiból.A mélyhűtött zöldségek és burgonya piaca 2007-ben az értékesített mennyiséget tekintve közel 7 százalékkal csökkent, míg a forgalmat tekintve valamivel több mint 10 százalékkal nőtt. Ez utóbbi az élelmiszer inflációt meghaladó átlagár-növekedésének a következménye volt. 2008-ban, a január–szeptemberi időszak alapján, ettől eltérő trend mutatkozik. A vizsgált időszakban az értékesített mennyiség 3,5 százalékkal, míg a forgalom értékben csupán 7,2 százalékkal nő az élelmiszer infláció alatt maradó átlagár-emelkedés hatására.
A piac közel egyharmadát a mélyhűtött burgonya teszi ki. A 2007-es áremelés ezt a szegmenst kifejezetten erősen érintette, az átlagár közel 30 százalékkal emelkedett. A magas áremelkedés azt eredményezte, hogy a 16 százalékos mennyiségbeli csökkenés ellenére a mélyhűtött burgonya piaca értékben 2,4 százalékkal növekedett a tavalyi évben.
2008 január–szeptemberi időszakát vizsgálva ezen a ponton figyelhető meg a legszembetűnőbb változás. Az átlagár 12 százalékkal csökkent, ami 16,4 százalékos mennyiségi és 2,4 százalékos értékbeli növekedést eredményezett. Mindez a kereskedelmi márkák térhódításának köszönhető. A 2008. január–szeptemberi időszakot az előző év azonos időszakával összehasonlítva a kereskedelmi márkák 17 százalékponttal tudták növelni piacrészüket, és így elérve a 64 százalékos piacrészt, átvették a piacvezető szerepet.
2007-ben az egyéb mélyhűtött zöldségfélék piaca 1,4 százalékkal csökkent értékesített mennyiség tekintetében, 10,5 százalékkal növekedett forgalom tekintetében, és az átlagár 12,1 százalékkal nőtt. 2008. január–szeptemberben az átlagár-emelkedés mérséklődött 8,7 százalékra, ami 10,5 százalékos értékbeli növekedést eredményezett. Az értékesített mennyiség 1,5 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A zöldségfajtákat tekintve sem látszik számottevő változás. Továbbra is a zöldségmix és a zöldborsó a piacvezető. Tavaly január–szeptemberben a zöldborsó 1 százalékponttal növelte mennyiségi piacrészét, és így elérte a mixek piacrészét (32 százalékot). A kereskedelmi márkák előretörése itt is megfigyelhető. A vizsgált időszakban 14 százalékponttal növelték mennyiségi piacrészüket, és így elérték az 59 százalékos piaci részesedést.
Az értékesítési csatornákat tekintve a mélyhűtött burgonyák esetében a diszkontok súlya megnőtt, tovább erősítve ezzel a piacvezető szerepét. Ezzel párhuzamosan a hipermarketek szerepe csökkent. Az egyéb zöldségfélék piacán, szintén az első két helyen sorrendben a diszkontok és a hipermarketek állnak. Azonban itt mind a két csatorna szerepe csökkent, és a szupermarketek zárkóztak fel.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >