Megállni látszik a drasztikus drágulás a magyar bútorpiacon
Az elmúlt időszakban a magyar bútorpiacon megfigyelhető drasztikus drágulás üteme lassulni látszik. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az elmúlt egy évben az ülőgarnitúrákra, a konyhaszekrényekre, illetve az étkezőasztalokra gyakorlatilag nem hatott az infláció. Ezen termékek ára vagy nem változott, vagy csak minimális mértékben nőtt.
A KSH részletes elemzése három bútortípus árváltozását követi nyomon: sarok ülőgarnitúra, konyhaszekrény, étkezőasztal. Az adatok szerint ezek az árak nem követték le az éves inflációt. Az ülőgarnitúra ára átlagosan 1,5%-kal drágult az elmúlt egy évben, az étkezőasztal 2,1%-kal lett drágább, míg a konyhaszekrény ára 0,58%-kal csökkent.
Ha azonban két év távlatában vizsgáljuk a helyzetet, jelentős drágulást tapasztalhatunk. Az étkezőasztal ára 28,5%-kal nőtt 2022 óta, a konyhaszekrény 18,1%-kal kerül többe, míg az ülőgarnitúráért 14,7%-kal kell többet fizetni.
Az IKEA bútoraival kapcsolatban is hasonló trend figyelhető meg. Egy márciusi árfelmérés alapján a 19 legnépszerűbb termék árának többsége nem változott. Azonban két termék esetében áremelés történt: a Hemnes kanapéágy ára 6,7%-kal nőtt, míg a Brimnes ágykeret ára drasztikusan, 35,2%-kal emelkedett. Ugyanakkor néhány termék ára csökkent, például az Ektorp kanapé 5,6%-kal, a Hemnes 8 fiókos szekrény pedig 18,1%-kal lett olcsóbb.
Összességében a bevásárlókosarunk 0,8%-kal drágult az elmúlt három hónapban, ami azt jelenti, hogy most 10 920 forinttal kerül többe, mint márciusban.
Az IKEA hazai leányvállalatának bevételei és profitja is jelentősen nőttek az elmúlt években. A legfrissebb üzleti beszámolójuk szerint a belföldi értékesítésük nettó árbevétele meghaladta a 146 milliárd forintot, ami 12%-kal magasabb az egy évvel korábbinál, és 33%-kal több, mint két évvel ezelőtt. Két éves időtávlatban nézve az adózott eredményük 98%-kal emelkedett, ami azt jelenti, hogy a vállalat 2020-2021-es majd 4 milliárdos adózott eredményéhez képest a 2022-2023-as időszakban 7,9 milliárd forintot zsebelt be.
Bár a bútorpiacon az infláció hatása jelentősen mérséklődött, a két éves távlatban még mindig magas árnövekedések figyelhetők meg. Az IKEA esetében pedig a bevételek és a profitok jelentős növekedése mutatja, hogy a vállalat sikeresen tudott alkalmazkodni a gazdasági változásokhoz, és továbbra is népszerű maradt a fogyasztók körében.
Kapcsolódó cikkeink
IKEA Soroksár: A jövő áruháza
Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához…
Tovább olvasom >A csontos csirkemell és a csirkemellfilé ára is számottevően csökkent
A KSH adatai alapján Magyarország baromfihúsexportja 2,4 százalékkal 142 ezer…
Tovább olvasom >Erősödött az élő sertés exportja
A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 22,7 százalékkal 22,5 ezer…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >