Megállni látszik a drasztikus drágulás a magyar bútorpiacon
Az elmúlt időszakban a magyar bútorpiacon megfigyelhető drasztikus drágulás üteme lassulni látszik. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az elmúlt egy évben az ülőgarnitúrákra, a konyhaszekrényekre, illetve az étkezőasztalokra gyakorlatilag nem hatott az infláció. Ezen termékek ára vagy nem változott, vagy csak minimális mértékben nőtt.
A KSH részletes elemzése három bútortípus árváltozását követi nyomon: sarok ülőgarnitúra, konyhaszekrény, étkezőasztal. Az adatok szerint ezek az árak nem követték le az éves inflációt. Az ülőgarnitúra ára átlagosan 1,5%-kal drágult az elmúlt egy évben, az étkezőasztal 2,1%-kal lett drágább, míg a konyhaszekrény ára 0,58%-kal csökkent.
Ha azonban két év távlatában vizsgáljuk a helyzetet, jelentős drágulást tapasztalhatunk. Az étkezőasztal ára 28,5%-kal nőtt 2022 óta, a konyhaszekrény 18,1%-kal kerül többe, míg az ülőgarnitúráért 14,7%-kal kell többet fizetni.
Az IKEA bútoraival kapcsolatban is hasonló trend figyelhető meg. Egy márciusi árfelmérés alapján a 19 legnépszerűbb termék árának többsége nem változott. Azonban két termék esetében áremelés történt: a Hemnes kanapéágy ára 6,7%-kal nőtt, míg a Brimnes ágykeret ára drasztikusan, 35,2%-kal emelkedett. Ugyanakkor néhány termék ára csökkent, például az Ektorp kanapé 5,6%-kal, a Hemnes 8 fiókos szekrény pedig 18,1%-kal lett olcsóbb.
Összességében a bevásárlókosarunk 0,8%-kal drágult az elmúlt három hónapban, ami azt jelenti, hogy most 10 920 forinttal kerül többe, mint márciusban.
Az IKEA hazai leányvállalatának bevételei és profitja is jelentősen nőttek az elmúlt években. A legfrissebb üzleti beszámolójuk szerint a belföldi értékesítésük nettó árbevétele meghaladta a 146 milliárd forintot, ami 12%-kal magasabb az egy évvel korábbinál, és 33%-kal több, mint két évvel ezelőtt. Két éves időtávlatban nézve az adózott eredményük 98%-kal emelkedett, ami azt jelenti, hogy a vállalat 2020-2021-es majd 4 milliárdos adózott eredményéhez képest a 2022-2023-as időszakban 7,9 milliárd forintot zsebelt be.
Bár a bútorpiacon az infláció hatása jelentősen mérséklődött, a két éves távlatban még mindig magas árnövekedések figyelhetők meg. Az IKEA esetében pedig a bevételek és a profitok jelentős növekedése mutatja, hogy a vállalat sikeresen tudott alkalmazkodni a gazdasági változásokhoz, és továbbra is népszerű maradt a fogyasztók körében.
Kapcsolódó cikkeink
Dráguló karácsonyi menü és ajándékok Szlovákiában: mit várhatnak idén az ünnepi időszakban?
A Szlovák Statisztikai Hivatal friss adatai szerint az idei karácsonyi…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >Komoly kritikát kapott az adventi kalendárium
A termekkritikus nevű vlogger legújabb TikTok-videójában alapos kritikával illette az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >