Még várat magára a fordulat a kiskereskedelemben – ágazati kitekintő

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 08. 07. 14:45

A kiskereskedelmi forgalmi adat a vártnál rosszabbul alakult júniusban. Ugyanakkor a legutóbbi, várakozásokat meghaladó, júniusi bérnövekedési adatok (14,8% vs. várt: 13,5%) alapján számítani lehet arra, hogy a vásárlók óvatossága idővel oldódni fog, és a fogyasztás visszatér az emelkedő pályára. Bíztató tény, hogy a kiskereskedelmi forgalom visszaépülése lassú, de stabil folyamat.

A kereskedelem teljesítménye:

  • 2024. júniusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint mindössze 1,7, naptárhatástól megtisztítva 2,6%-kal bővült az előző év azonos időszakihoz képest, viszont az előző hónaphoz képest 0,1%-kal mérséklődött, így nem következett be a várt fordulat a kiskereskedelmi adatokban.

Kiskereskedelmi forgalom, reálbér és fogyasztói bizalom

 

 

 

  • Az alágazatokat vizsgálva az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 3,2, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 3,6, az üzemanyag-kiskereskedelemben 0,5%-kal nőtt az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakihoz képest.
  • A mostani adat megerősít bennünket abban, hogy a fogyasztói óvatosság még mindig jelen van a gazdaságban, a kiskereskedelmi forgalom visszaépülése lassú folyamat.
  • 2024. első felévét vizsgálva naptárhatástól megtisztítva, a kiskereskedelem forgalmának volumene 2,7%-kal emelkedett 2023 első félévéhez képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 3,8, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 1,4, az üzemanyag-kiskereskedelemben 2,1%-kal nőtt.
  • A fogyasztói bizalom júliusban hibahatáron belül csökkent, ezzel március óta lényegében stagnál. Az élelmiszerárak júniusban 1,1%-kal emelkedtek éves alapon, májushoz képest 0,3%-kal csökkentek. Jelenleg nem várható az élelmiszerinfláció jelentős emelkedése, így drágulás alacsony szinten való stabilizálódása tovább enyhítheti a fogyasztók óvatosságát.

Kiskereskedelmi üzletek forgalma üzlettípusonként, y/y

  • Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene 3,2%-kal bővült. Az élelmiszer-kiskereskedelem 75%-át adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 4,1, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 0,4%-kal növekedett.
  • A nem élelmiszer kiskereskedelem forgalmának volumene összességében 3,6%-kal emelkedett. Az eladások volumene a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 7,3, a bútor-, műszakicikk-üzletekben 2,9, a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 1,4%-kal nőtt, a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben 3,5, az iparcikk jellegű vegyes üzletekben 4,7, a használtcikk-üzletekben 5,2%-kal csökkent.
  • Júniusban 14%-kal bővült a csomagküldő és internetes kereskedelem forgalmának volumene (y/y). A kiskereskedelmi forgalomból való részesedése az ágazatnak 2021 óta csökkenő trendben van, jelenleg 7,9% (ami -0,7 százalékpont részarány csökkenést jelent havi alapon). Nemzetközi összehasonlításban az tapasztaljuk, hogy a jellemző érték 15% körül alakul (pl. Csehország, Lengyelország). Emiatt a növekedési potenciál miatt is bővülést várunk a csomagküldő és internetes kereskedelemben.
  • Az EU27 gazdasági hangulatindexe a júliusban nagyjából stagnált (96,4), Magyarországon a júniusi 3,5 pontos növekedést 2,9 pontos korrigálás követte júliusban, így a mutató jelenleg 98,9 ponton áll. A GKI indexei júliusban lényegében nem változtak: a konjunktúra index hibahatáron belül csökkent (de ezen belül a kereskedelmi cégek körében a bizalmi index 3 ponttal emelkedett), a fogyasztói bizalmi index folytatta a március óta tartó stagnálást (közben az EU27 fogyasztói bizalma 0,7 ponttal növekedett). A kiskereskedelemben a következő három hónapban nem számítanak a készletek jelentős csökkenésére. A lakosság az inflációtól már kevésbé, de a munkanélküliségtől továbbra is tart.
  • Bár a hazai fogyasztói hangulat index júliusban is lényegében stagnált, a reálbérek esetében jelentős emelkedés figyelhető meg (+10,5% májusban), és a bérdinamika vélhetően továbbra is jelentősen meg fogja haladni a következő hónap inflációs adatait. A fogyasztási adatokból és bizalmi indexből azonban az látszik, hogy a lakosság vélhetően még mindig a felélt megtakarításait pótolja vissza, illetve a magasan ragadt árszínvonal miatt nem hagyták el az inflációs sokk miatt felvett óvatossági mechanizmusokat. Így a háztartások számára az elkölthető jövedelem tovább növekedhet az év hátralévő részében. Ezt a tendenciát azokban a térségekben veszélyeztetheti a munkanélküliségtől való növekvő félelem, ahol jelentősebb a kitettség az exportra termelő ipari szektorok felé, mivel ezeken a területeken továbbra is igen gyenge kereslet tapasztalható a külpiacokon látható konjunkturális gyengeség (ami elsősorban Németországot jellemzi) miatt.

A kereskedelem meghatározó folyamatai:

Kiskereskedelem

  • A júniusi kiskereskedelmi adatok éves alapon továbbra is stabil növekedést mutatnak, havi alapon viszont stagnálás közelében alakult. Az MBH Elemzési Centrum 2024-ben 3,5%-os kiskereskedelmi forgalom növekedést vár.
  • Vélhetően a nem élelmiszer kategóriájú áruk forgalmát pörgethetik majd júliusban, de leginkább augusztusban a beiskolázási vásárlások.
  • A kötelező visszaváltási rendszer miatt fizetendő betétdíjak egyelőre nem fognak megjelenni a KSH inflációs számításaiban, ugyanakkor a rendszer kezdeti szakaszában – amikor a fogyasztóknak új szokások kialakításával kell alkalmazkodniuk az új rendszerhez – mérhető többletköltség éri a vásárlókat, illetve növelheti a vendéglátóipari árakat is. A KSH kommunikációja szerint azonban alacsony visszaváltási arány esetén ezt a gyakorlatot átgondolhatják.

E-kereskedelem

  • A (tervezett) szigorodó adózási szabályokra válaszul a Temu arra törekszik, hogy az Egyesült Államokban és az EU-ban helyi raktárakba telepítse termékeit. A szállítási idő csökkentése mellett az ún. „félig menedzselt” modell egyik előnye, hogy a Temu helyett a kereskedők vállalják a szállítási és raktározási költségeket. Emellett az modellel nagyobb méretű és magasabb árrésű termékek (pl. bútorok és háztartási gépek) értékesítése is lehetővé válik, ezzel a Temu térnyerése újabb szegmensbe törne be.

 

Készítette: Báthori Bence

Kapcsolódó cikkeink