Még sosem volt annyi visszaélés a német boltokban, mint tavaly
A vásárlók rendszerint ráfizetnek a multik újabb és újabb trükkjeire, amelyekkel könnyebben és nagyobb profittal szereznek ügyfeleiket. Németországban a fogyasztóvédő szervezetek most vészharangot kongatnak, figyelmeztetve arra, hogy soha nem találtak még ennyi átverést a boltok polcain, mint tavaly.
A hatóságok 2021-ben 47 olyan terméket regisztráltak, amelyek alkalmasak voltak a vevők megtévesztésére. 2022-ben már 76 ilyen terméket azonosítottak, és tavaly a számuk tovább nőtt, elérve a 104-et. A felhívás arra összpontosít, hogy az átlagvásárlók nagy része nem veszi észre ezeket a trükköket, és hangsúlyozza, hogy folyamatosan nyomon kell követni az egyes áruk kiszerelését és árát, hogy gyanús legyen a multik átverése.
A Bild, Németország legolvasottabb napilapja, egy konkrét példát említ: a Pringles chips kiszerelése 2006 és 2022 között folyamatosan változott (200g, 170g, 195g, 180g, 165g, 190g, 185g), míg az ára közel a duplájára nőtt. Ez csak egy példa a sok közül arra, ahogyan a vállalatok trükköznek a termékeikkel és áraikkal.
A fogyasztóvédelmi szervezetek arra is felhívják a figyelmet, hogy az átverések között olyanok is megtalálhatók, ahol egy-egy termék leírása idővel megváltozik anélkül, hogy a vásárlók figyelmét felhívnák rá. Például, egy szörp vagy koncentrátum ajánlása megváltozhat úgy, hogy ugyanannyi folyadékhoz nagyobb koncentrátum fogyasztását javasolják, így a vevő gyorsabban fogyaszt, és többször vásárol belőle.
A cikk említ továbbá olyan eseteket is, amikor egy terméket átneveznek, és ezzel együtt jelentős áremelést hajtanak végre. A 7Days kétszersültjei például 127 százalékkal drágultak meg, miután átbrandingelték TUC kétszersültré, noha a recepten nem változtattak.
Az Arla nevű gyártó is megkapta a saját részét a kritikákból, mivel az összetevőkön próbál spórolni, és ugyanazért az árért silányabb termékeket kínál. Vajban és repceolajban is megemelt víztartalommal csökkentik az összetevőket, mindezt figyelmeztetés nélkül.
A vásárlók számára tehát kiemelten fontos az árak és termékek figyelése, valamint a fogyasztóvédelmi szervezetekkel való együttműködés annak érdekében, hogy megelőzzék az átveréseket és tisztességes áron juthassanak hozzá a kívánt termékekhez. A vásárlói tudatosság és folyamatos éberség lehet a legjobb védekezés az ilyen típusú manipulációk ellen.
Kapcsolódó cikkeink
A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >Újrahasználható termékdisplay használatával csökkenti a hulladékot Európa-szerte a dm
A dm drogérialánc több mint 2100 németországi üzletében, valamint más…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelem új alapokon
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 2025. január 1-jén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >