Még soha ennyi veszteség nem származott kiskereskedelmi csalásokból
Az SAS „Point of Sale or Point of Failure” jelentéséből származó adatok azt mutatják, hogy a kiskereskedelmi ágazatban még sosem volt ilyen magas a csalásokból és visszaélésekből származó veszteségek szintje. A termék visszaváltás a kereskedők éves bevételének 12%-ába kerül, amelyből 8% visszaélés. Tízből hét kiskereskedő pedig 1.62%-os éves veszteséget szenvedett.
A csalások egyre nagyobb problémát jelentenek, nemcsak a nagy, hanem a közép-és kisvállalkozások számára is. Visszaélések pedig mind az ügyfelek, mind az alkalmazottak esetében előfordulnak. Az SAS tanulmánya szerint 10-ből 7 kiskereskedelmi egység nyeresége több mint 1 százalékától esik el a tisztességtelen gyakorlatok miatt. Az analitikai eszközök azonban lehetőséget nyújtanak a szervezetek belső és külső folyamatainak átfogó nyomon követesére, amely jelentősen csökkentheti a csalásból származó veszteségeket.
„Ez egy olyan kérdés, amelyet a kiskereskedők már nem hagyhatnak figyelmen kívül. Az időben történő észlelés alapvető fontosságú, ezért a reaktív hozzáállás helyett a proaktivitás lenne a fontos. Egy 2 milliárd eurós éves bevétellel rendelkező cég számára, 1.62%-os veszteség nagyjából 32,4 millió eurót évente. Az intelligens csalásfelderítési és megelőző technikák alkalmazásával ez a mutató jelentősen csökkenthető”
– mondta Király András, a SAS regionális marketing vezetője.
Csalás vagy munkavállalói hanyagság?
Az ágazatban történő csalások tendenciája aggasztó. A kiskereskedők a csalárd tevékenység újabb és újabb formáiról számolnak be, beleértve a termékvisszaváltást, a hűségprogramok nem megfelelő használatát, az árak felülbírálását és a munkavállalói juttatások tisztességtelen felhasználását. Előfordulnak olyan helyzetek is, amikor a csalók kiterjedt hálózatokat hoznak létre az üzlet alkalmazottainak és vásárlóinak bevonásával. Így alakulnak ki a szervezett bűnözői csoportok.
„A csalók számos módszert és technikát alkalmaznak. A leggyakoribb közülük a sérült, nem kívánt vagy akár ellopott áruk visszaküldése. Vannak új módszerek is, például az ajándék- vagy hűségkártyák működésével, valamint az önkiszolgáló pénztárak használatával kapcsolatos hiányosságokkal való visszaélés”
– magyarázza Király András.
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a veszteségek emberi mulasztásból is származhatnak. Sok vállalatnál vannak olyan helyzetek, amikor a számlákat kétszer vezetik be a rendszerbe, így a befizető duplán törleszti. Még rosszabb forgatókönyv, amikor a termék/szolgáltatás esetében többszöri kifizetés már történt, de teljesítés még nem. Ezek olyan veszteségek, amelyek oka hűtlen kezelésből, de akár hanyagságból is fakadhat.
Az analitika hatékony eszköz a kiskereskedelmi csalások elleni küzdelemben
A visszaélések, valamint a munkavállalók gondatlanságából eredő hibák megelőzése érdekében kulcsfontosságú az analitika alkalmazása. Nemcsak a folyamatok automatizálását és a kézi munkavégzés csökkentését teszi lehetővé, hanem proaktív módon azonosítja a gyanús eseményeket is. Egy ilyen rendszer bevezetésével a vállalat felismerheti az értékesítési folyamatok hiányosságait, állandó ellenőrzési mechanizmusokat tervezhet és segíthet a csalások számának minimalizálásában.
„Az SAS folyamatos Monitoring for Retail Loss Prevention rendszerével minden adat összegyűjthető és automatizált módon feldolgozható. A halmaz nagysága nem számít, lehet egymillió, százmillió vagy akár egy milliárd adatpont összessége is. Az ilyen elemzés lehetővé teszi a feltárt szabálytalanságokról való tájékoztatást. Az első eredmények már néhány hét után láthatók, tehát csupán ennyi idő szükséges az első megtakarítások realizálásához”
–mondta Király András.
Mennyit lehet megtakarítani?
Egy nagy európai kiskereskedő olyan SAS megoldást vezetett be, amely hibrid technikákat alkalmaz a csalások széles tipológiájának felderítésére és azonosítására. Heteken belül a vállalat a rendszer hatására kézzelfogható eredményeket kezdett látni, mivel jelentős bizonyítékokat tárt fel a belső csalásokról. A nyomon követés részeként 3,5 millió eurós éves veszteséget tártak fel az alkalmazottak juttatásokkal való több mint 10%-os visszaélése miatt. Az intézkedések részeként megállapították, hogy az árak felülbírálása 7%-ban illegális volt.
A SAS rendszer lehetővé teszi a csalárd viselkedés valós időben történő nyomon követését. Ennek köszönhetően a dedikált csapatok gyorsabban reagálhatnak, és ellenőrizhetik, hogy a nemkívánatos cselekményt csalás vagy gondatlanság okozta-e. A rendszer hatékonyan integrálja az adatokat az egész vállalaton belül, lehetővé téve a tények és események gyors kombinálását és az úgynevezett téves riasztások kiküszöbölését.
További információ itt: Csalások megelőzése a kiskereskedelemben.
Kapcsolódó cikkeink
A karácsony közeledtével az online csalások megszaporodására számítanak szakértők
A karácsony közeledtével erősödhet a kiberbűnözők tevékenysége, megszaporodhatnak az online…
Tovább olvasom >2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >Az óvatosság már kevés a csalókkal szemben, többre van szükség
A mesterséges intelligencia megjelenése a pénzügyi csalók eszköztárában odavezetett, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér
Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig…
Tovább olvasom >