Még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni
Markánsan eltérően ítélik meg a középkorúak a lakásbérlést, mint lakhatási alternatívát a legújabb K&H biztos jövő felmérés szerint. A 30-59 évesek körében az egy évvel korábbi 55 százalékról 61 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik szerint a magas lakásárak miatt a bérlés jelenti az egyetlen megoldást az önálló élet megkezdésére. Sokan vannak azok is, akik csak úgy tudnának saját lakásba költözni, ha ajándékba kapnának vagy örökölnének egyet.
Változott a lakásbérlés megítélése a középkorúak körében a K&H friss, harmadik negyedévben készült reprezentatív közvélemény-kutatása szerint. A felmérés egyebek mellett azt vizsgálta, mi a véleménye a 30-59 éveseknek a lakásbérlésről a mostani lakóingatlan-árak tükrében.
Bérelni vagy…?
A megkérdezett középkorúak borúsan látják a fiatalok lakáshoz jutását. Arra a kérdésre, hogy „annyira elszálltak a lakásárak, hogy szinte a lakásbérlés az egyetlen lehetőség, ha egy fiatal önálló életet akar kezdeni” a válaszadók 61 százaléka értett egyet, ami emelkedést jelent az egy évvel korábbi eredményhez képest, amikor a válaszadók 55 százaléka volt ezen a véleményen. Emellett 56 százalékuk úgy látja, hogy saját lakásra csak akkor van esélye, ha ajándékba kap vagy örököl lakóingatlant – arányuk emelkedett, tavaly ugyanis 52 százalékuk állította ezt. A tavalyi 54 százalék után szinte ugyanannyi megkérdezett, 55 százalék mondta azt, hogy az ingatlan most az egyik legkedvezőbb befektetés, és ez így is marad a jövőben. Jelentősen csökkent, mégpedig 61 százalékról 53 százalékra azoknak az aránya, akik szerint “bérelt lakásban élni gyakorlatilag pénzkidobás, a lehető leghamarabb saját lakásba kell költözni”. Fontos azonban kiemelni, hogy a kutatásban minden állítással kapcsolatban külön-külön kellett kifejezniük az egyetértésük szintjét, tehát egymást nem kizáró válaszokat kaptunk. Így lehetséges az, hogy bár 61 százalék látja egyetlen alternatívaként a bérlést a fiatalok életkezdésére, ugyanakkor 53 százalékuk szerint ez még így is pénzpocsékolás. Viszont látható, hogy amennyivel nőtt az első, annyival csökkent a második állítással való egyetértés szintje, tehát a gondolkodásmódban valóban átrendeződés történt.
A kutatás alapján a megkérdezettek 26 százaléka szerint túl nagy jelentőséget tulajdonítanak az emberek a saját lakásnak. Aki bérelt ingatlanban lakik, 39 százalékban gondolja ezt, míg a nem bérelt lakásban élők körében ez az arány csak 24 százalék. Kiderült továbbá, hogy a középkorúak több mint ötöde – 21 százaléka – a bérelt lakás nyújtotta mobilitást tartja fontos tényezőnek. Tény, hogy a felmérésben szereplők közül bérelt lakásban mindössze 13%-uk lakik.
Felfelé menetelnek a lakásárak
A kutatás egyik legfontosabb eredménye, hogy a középkorúak egyharmada – 33 százaléka – a lakások magas árát jelölte meg indokként arra, hogy miért nem tervez lakásvásárlást, míg 68 százalékuknak a jelenlegi lakhelye is megfelel (több választ is megjelölhettek). További indokok voltak még az elegendő önerő hiánya (26 százalék), illetve hatoduk szerint nem tudnának elég hitelt felvenni a vásárláshoz.
Bár a KSH-adatok szerint az idei második negyedévben megtorpant a lakáspiaci drágulás éves szinten, a hosszú távú adatok alapján számottevő drágulás látható. A lakáspiaci árindex 2024 második negyedében a lakások nominálisan 200 százalékkal drágábbak voltak a 2015-ös szintnél, reálértéken pedig több mint 80 százalékos áremelkedés ment végbe.
Kapcsolódó cikkeink
Derűre ború?
A legnagyobb hazai cégek gazdasági kilátásait és várakozásait vizsgáló K&H…
Tovább olvasom >Egy év alatt másfélszeresére nőtt az okoseszközös vásárlások száma
Folytatódik a digitális fizetések előretörése a K&H saját adatai szerint. Az…
Tovább olvasom >K&H: kopogtat a vakáció, irány a nagyvilág!
A nyári külföldi utazások sok középiskolás számára az első igazi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új csomagolásban a Lidl Húsfarm családja
Tavasszal a Lidl 75 termékből álló, saját márkás Húsfarm termékcsaládja…
Tovább olvasom >Paradicsommal segít a brit Aldi a rákbeteg fiatalokon
Az Aldi jótékonysági kampányt indít a Teenage Cancer Trust szervezettel…
Tovább olvasom >Világszerte kapható lesz a Nestlé Sinergity csecsemőtápszere
A Nestlé bejelentette, hogy globálisan bevezeti Sinergity nevű, tudományos kutatásokra…
Tovább olvasom >