Még mindig kevesen ismerik a pályázatokban rejlő lehetőséget
A pályázatíró cégek tapasztalatai szerint még mindig kevesen ismerik a pályázatokban rejlő lehetőséget, vagy bizalmatlanok a rendszerrel szemben. Pedig az elmúlt ciklus is bebizonyította, hogy jól előkészített tervekkel érdemes támogatásért versenyezni.
Lovász Lajos, a MATERal Cégcsoport elnöke, szakmai felelőse szerint, amikor egy vállalkozás pályázni szeretne, minden esetben két dolgot kell tisztázni a legelején: az elképzelt beruházás megvalósítható-e, és ha igen, a vállalkozás alkalmas-e rá.
– Ha az általános pályázati kritériumoknak megfelel, akkor két lehetőség van: az adott cégnek van egy ötlete és ehhez keresünk pályázatot, vagy – ami a járhatóbb út – adott egy jól prosperáló cég, amely biztos, hogy fejleszteni szeretne, és a cégre szabottan keresünk pályázatot. Ha a pályázat kiválasztása megtörtént, a pályázatírás, majd a pályázat beadása következik. Ha nyer a pályázat, ott még nem áll meg a munka, mert a vissza nem térítendő támogatás lehívása és a jelentés-kötelezettség még hátravan. Ez utóbbi munkafázist egy komolyabban felkészült könyvelő is el tudja végezni a vállalkozásnál, de rendkívül észnél kell lenni, mert nagyon sok múlhat egy apró hibán.
Egy füst alatt
Lovász Lajos tapasztalatai szerint az ügyfelek részéről egyre nagyobb az igény az egyablakos rendszerre. A pályázat nem csak a pályázatírást és 3 éves monitoringot foglalja magában, hanem akár a projekt kivitelezését is, például energetikai beruházás, telephelyfejlesztés esetén.
– Éppen ezért felajánljuk partnereinknek a teljes lebonyolítást az árajánlat elkészítésétől a kivitelezésig. Neki csak annyi dolga van, hogy rábólint az adott árajánlatra.
A közeljövőben nagy hangsúlyt kapnak az eszközbeszerzés és telephelyfejlesztés pályázatok, illetve a megújuló energia-beruházásban is komoly lehetőségek rejlenek.
– Jelenleg van már néhány elérhető pályázat, elsősorban gyártó cégeknek: külpiaci megjelenést segítő támogatás, eszközbeszerzés a gép működését segítő telephelyfejlesztéssel kombinálva. A vendéglátó szektor első pillantásra nem tagozódik ide, de egy jó tevékenység felvételével már alkalmassá válhat a pályázatra – ehhez is szükség van egy kreatív pályázatíróra, aki megmondja, mit kell tennie az adott cégnek azért, hogy a vállalkozás indítható legyen egy olyan pályázaton, amelyen elsőre lehetetlennek tűnik az indulás. Vélhetően az FMCG szektornak lesz lehetősége szabad vállalkozási zónákban, illetve a Vidékfejlesztési Programban is fejlesztésre: eszközbeszerzés, telephelyfejlesztés, energetikai pályázatok, munkahelyteremtés témában.
Pályázatírás és projetmenedzsment – ez a MATERal Group Kft. két fő profilja. Emellett létrehoztak partnereink számára egy megbízható cégek adatbázist, FehérCégek néven. Ebben olyan ellenőrzött cégek szerepelnek, amelyek azon túl, hogy átláthatóan és megbízhatóan működnek, pályázatképesek is. A FehérCégek adatbázisba mindenki bekerülhet alanyi jogon, ha igényli és hajlandó vállalkozását alávetni céganalízisnek és ellenőrzésnek.
Bárki nyerhet
Juranits György Támpont-Mester Kft. marketing és kommunikációs vezetője úgy véli, hogy sikeresen pályázni nem ördöngösség. Az igények alapos felmérése, egy jól összeállított pályázati anyag és megbízható, felkészült, a buktatókat ismerő szakmai partner kell hozzá.
– A Támpont-Mester segíti a KKV-kat céljaik megvalósításában. Cégünk komplex segítséget nyújt a Magyarországon működő vállalkozások számára, pályázatfigyelés, pályázatírás és komplex projektmenedzsment területén. Szolgáltatásainkat folyamatosan bővítjük a piac igényeinek megfelelően. Így a jelenlegi portfóliónkban szerepel különböző hitelek közvetítése, fizetési hajlandóság elősegítése, illetve konkrét kintlévőségek realizálása. Továbbá egy negyedévente megjelenő üzleti magazin is, ami több ezer példányban jut el kimondottan a vállalkozói szektorban. Az idei évben már az önkormányzatokkal és különböző közbeszerzési támogatásokkal megírásában is részt veszünk.
A szakember azt is kiemeli, hogy az európai uniós pályázatokkal kapcsolatos negatív véleményekkel nem érdemes foglalkozni.
– Több ezer magyar vállalkozás nyert már pénzt uniós forrásból, és nagyszerű fejlesztéseket valósított meg. A példák azt mutatják, hogy nem kellenek „felső kapcsolatok” a sikerhez. Ha minket e-mailben vagy telefonon keresnek meg, akkor természetesen felmérjük a céget, és biztosítunk a számukra egy mindkét fél számára kedvező időpontban egy személyre szabott tájékoztatást, mely abszolút kötelezettség és költségmentes. Szakértő kollégánk a helyszínre látogatva díjmentes előminősítést végez, és tájékoztatást ad az aktuális lehetőségekről. Amennyiben még semmilyen tapasztalata nincs a cégnek ezen a téren, úgy az egész folyamat bemutatásra kerül.
Friss kimutatások alapján kezd megindulni a bizalom a pályázaton nyerhető pénzek felé. Bár a magyar vállalkozások jelentős része tart az uniós támogatásoktól, annak ellenére, hogy a megkérdezettek (1000 cég) 55%-a már hallott az uniós forrásokról.
– Ez leginkább annak köszönhető, hogy nem ismerik mélységében ezt a területet. Nem tudják, milyen vonalakon tudnának fejleszteni. Visszatartó erő továbbá, hogy nagyon sok nehézség van az elszámolási időszakban. Itt lépünk a képbe mi. Tíz éves szakmai múlttal már ismerjük azokat a buktatókat, amikre mindenképp ügyelni kell egy pályázati anyag összeállításánál, illetve beadásánál. Nem csupán a pályázat megnyerésében veszünk részt, hanem visszük a pályázat ügyeit a megvalósítási, elszámolási és a fenntartási időszakban is.
Online csatlakozás
Cserjési András, a Napitender.hu ügyvezetője elmondta, hogy a Napitender.hu pályázati portál egy frissen létrejött innovatív, az online üzleti eszközöket előtérbe helyező vállalkozás. Minőségi, a KKV-ket támogató, a weben is elérhető pályázati szolgáltatás, mely mind a közbeszerzési, mind az uniós pályázati lehetőségeket egy forrásból, transzparens módon biztosítaná partnerei részére.
– Átlagosan mintegy 70-90 új, aktuális pályázati lehetőséget gyűjtünk össze heti szinten az igények kielégítésére. Naponta frissülő online adatbázisunk és a pályázati szektorban már megszerzett tapasztalataink együttesen, hatékonyan segítik ügyfeleinket mind a közbeszerzési, mind az uniós pályázatok elnyerésében. A nap 24 órájában figyeljük és gyűjtjük össze a közbeszerzési pályázatokat, majd azokat kategóriákba (tematikus módon) gyűjtve értesítjük ügyfeleinket e-mailben, így garantált, hogy az ügyfél értesül valamennyi, cégét érintő nyílt közbeszerzési pályázatról. Magyarország 2020-ig mintegy 12 000 milliárd forint fejlesztési forrást használhat fel az Európai Unió és a hazai költségvetés támogatásával.
Cserjési András azt is hangsúlyozta, hogy online tanácsadásuk egyre inkább népszerűbb, legtöbbször konkrét pályázatok tekintetében érkeznek megkeresések.
– Érdemes igénybe venni személyes konzultációnkat is, mely az első alkalommal díjmentes. A konzultáció célja a potenciális partner, érdeklődő pályázati lehetőségeinek feltérképezése, a Napitender.hu szolgáltatásainak és a közbeszerzési, uniós pályázati piac bemutatása. Mi azt javasoljuk a frissen indult cégeknek, hogy 1 éves céges működést követően már érdemes megjelenniük a pályázati piacon. A leginkább KKV-nek ajánlható közbeszerzési pályázatok az árubeszerzés és a szolgáltatás-megrendelés szegmensben vannak.
A HORACE szektort érintő pályázati témák közül Cserjési András kiemelte a rendezvény- és kiállítás szervezési szolgáltatásokat, turisztikai fejlesztéseket és városfejlesztési projekteket a turizmus élénkítése érdekében.
– Az FMCG szektor esetében a mikro-, kis- és középvállalkozások piaci megjelenésének támogatása (GINOP-1.3.1-15) tárgyú aktuális kiírást tudjuk ajánlani az exporttevékenységet végző KKV-k számára. A szektor szereplőinek ajánljuk a hetente többször is megjelenő közbeszerzési pályázatokat élelmiszerek és alapanyagok, valamint az egészségügyi eszközök beszerzései témában. Ahogy a szlogenünk (A tájékozottság nyertessé tesz) is jelzi, a naprakész információk birtoklása elengedhetetlen a sikeres pályázati szerepléshez. Emellett sikertényező a pályázati tapasztalatok megléte és a felkészült szakember jelenléte a projekt során. A Napitender.hu filozófiája az, hogy ügyfeleink sikere a mi sikerünk is. Lehetőségeik a mi lehetőségeink is.
Mizsei K.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A JYSK fenntarthatósági stratégiája: innovációk és zöld megoldások a környezetvédelem jegyében
A JYSK fenntarthatósági törekvései jó példát mutatnak a modern kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >