Meddig várhatnak még ki a nagyvállalatok a beruházásokkal?
Fél éve stagnál a nagyvállalatok beruházási hajlandósága – derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index 2025 első negyedéves kutatásai adataiból. A mindenkori legalacsonyabb beruházási hajlandóságát mutatja az alindex, a cégvezetők kevesebb mint harmada tervez fejleszteni a következő 12 hónapban. Abban, hogy a beruházások volumene hogyan változik, a többség egyetért. Tízből 9 vállalkozás vezetése stagnálásra rendezkedett be és csupán a maradék egy az optimista, ahol úgy gondolják, növekvő pályára állhat a beruházások mennyisége.
A felmérés történetében, vagyis az elmúlt 11 évben nem volt jellemző a magyar nagyvállalatokra, hogy ennyire visszafogták volna a fejlesztési célú beruházásaikat, mint most. A legnagyobb hazai cégek gazdasági várakozásairól képet adó K&H nagyvállalati növekedési index 2025 első negyedévében beruházási hajlandóságot vizsgáló mutatója változatlan maradt az azt megelőző három hónaphoz képest: továbbra is csak a nagyok kevesebb mint egyharmada (29%) tervez ilyen jellegű kiadásokkal a következő egy év során.
„A beruházási hajlandóság ilyen mértékű hiánya némi aggodalomra adhat okot a gazdasági növekedés beindítását illetően, hiszen az ország legnagyobb cégeiről van szó, az ő vásárlóerejük nagyban hozzájárul a fogyasztás felpörgetéséhez. Remélhetőleg a közeljövőben megemelkedhet a hajlandóság a cégvezetőkben, főleg, ha az exportra való kilátásai stabilizálódni tudnak. Ugyanakkor biztosan sokan lesznek olyanok, akik egyelőre inkább kivárnak és a biztonsági tartalékok felduzzasztására koncentrálnak a fejlesztésekkel szemben. Mindazonáltal, nehezítő tényező számukra, hogy hatékonysági átalakulásokra kényszerülnek, optimalizálniuk kell működésüket a nagyobb árbevétel és profit reményében, s csak ezt követően fognak tudni érdemben ráfordulni a beruházásokra”
– fogalmazott az eredmények kapcsán Bodor Tibor, a K&H Vállalati divíziójának vezetője.
A beruházások volumenében is történt némi átrendeződés: a legtöbb cégvezető stagnálásra rendezkedett be, tízből kilenc válaszadó gondolkodik így. Ugyanakkor némi pozitívum, hogy rekord alacsony a csökkenő fejlesztési volumennel kalkulálók aránya, mindössze 2 százalékuk vélekedik így, utoljára 2021 őszén voltak hasonlóan alacsony értékek. Ezzel szemben minden tizedik vállalkozásnál emelkedő fejlesztési kiadásokkal számolnak. Szektor szerint nézve a cégeket, a kivárás leginkább az ipari cégekre jellemző, míg a legoptimistábbak a szolgáltatók – náluk közel minden ötödik vezető kalkulál több beruházással a következő egy évben.
A két legnépszerűbb fejlesztési irány továbbra is a technológiai fejlesztések, illetve a kapacitások bővítése – előbbit minden ötödik fejlesztéssel számoló vezető említette, míg az utóbbit minden tizedik tervezi.
A K&H nagyvállalati növekedési index kutatásról
A hazai nagyvállalatok jelentős gazdasági szerepe miatt a K&H Csoport 2014-től kezdődően átfogó negyedéves kutatást végez, amelyben feltérképezi a hazai nem-állami nagyvállalati szektor aktuális helyzetét, valamint, hogy hogyan látják saját cégük és a gazdasági környezet változásait a következő egy évben. A kutatás 200 fő, a 2 milliárd forint éves árbevételt meghaladó, nem állami tulajdonú cég döntéshozóinak megkérdezésével történik. A felmérést az Impetus Research készítette 2025. február 10. és 28. között a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: kitettek magukért a diákok és a tanárok
Nagy érdeklődés kísérte az idei, jubileumi K&H Vigyázz, kész, pénz!…
Tovább olvasom >Exportban erősödik a Gyermelyi – alkalmazkodás a kihívásokhoz
A Gyermelyi Zrt. 2024-es pénzügyi beszámolója alapján világosan látszik: a…
Tovább olvasom >Kivárás van – bizalom kevésbé
Makrogazdasági kitekintés az Egyensúly Intézet I. negyedéves elemzésében Lassuló GDP-növekedés,…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH gyorselemzés: Erős számokat produkált áprilisban a kiskereskedelem
A kiskereskedelmi forgalom áprilisban 5,0%-kal bővült éves szinten, ami meghaladja…
Tovább olvasom >Export vezérelte növekedés az élelmiszeriparban – Az Univer és a MIRELITE MIRSA 2024-es üzleti eredményei
2024-ben két meghatározó magyar élelmiszeripari szereplő, az Univer Product Zrt.…
Tovább olvasom >Egyre erősebb ellenszélben a magyar gazdaság
Hiába az élénkülő fogyasztás, a kedvezőtlen külső környezet miatt a…
Tovább olvasom >