Mastercard: így változtak az online vásárlási szokások Európában és Magyarországon

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2020. 05. 26. 11:40

Az online vásárlás az elmúlt hónapban meghaladta az összes egyéb költési formát: a magyarok több mint egyharmada (35%) elmondása szerint még soha nem vásárolt annyit online, mint az elmúlt hetekben. Az európaiak 57 százaléka gondolja ugyanezt – olvasható a linkedin.com-on.

 

“Valamennyien egy új életmódhoz alkalmazkodunk. Érthető módon többet vásárolunk online, de nemcsak alapvető fontosságú cikkeket, hanem a filmektől a fitneszig terjedő virtuális élményeket is. A mostanihoz hasonló nehéz időszakok ugyanakkor a legjobbat hozhatják ki belőlünk, így szívmelengető látni az online adakozók számának kiugró növekedését vagy azt, hogy sokan új utakat keresnek a mindennapjaik online menedzseléséhez. Az embereknek minden eddiginél nagyobb szüksége van a digitális gazdasághoz való hozzáféréshez, és mi folyamatosan azon dolgozunk, hogy az online vásárlás élményét mindenki számára egyszerűbbé, zökkenőmentessé és biztonságosabbá tegyük, függetlenül attól, hogy alapvető cikkeket vásárol, vagy egy online élményért fizet. – Mark Barnett, a Mastercard Europe elnöke.
Élmények a középpontban
A Mastercard kutatásából az is kiderült, hogy az európaiak közel egyharmada (30%) a korábbinál több pénzt költ virtuális élményekre: a megkérdezettek közel kétharmada (58 %) streaming szolgáltatáson keresztül néz sorozatokat vagy filmeket, 26 százalék vesz részt online edzéseken, 24 százalékuk pedig virtuálisan látogat múzeumokat és más érdekes helyszíneket. Szívesen választanak virtuális élményeket a magyarok is: streaming szolgáltatást a megkérdezettek 40 százaléka használ, a fitness edzések (20%) és az online múzeumlátogatás (15%) mellett itthon a stand-up előadások (30%) és az online koncertek (35%) is nagyon népszerűek. Talán nem meglepő, de a kapcsolattartás is az online térbe tolódott át, a magyarok 73 százaléka vett részt videóhívásban legyen szó akár a családjáról, szeretteiről, vagy a munkahelyéről.

A kutatás szerint a mostani vészterhes időkben szívesebben is adakozunk: az európaiak több mint negyede (28%) adakozott valamilyen segélyszervezetnek online, 14 százalék most tett ilyet először. A magyarok esetében az online adakozók aránya valamivel alacsonyabb (18%), a megkérdezettek 7 százaléka próbálta ki ezt a lehetőséget most első alkalommal.

Új trendek, digitális bankolás, önképzés

Az emberek Európa szerte az otthonukban töltött plusz időt új, online készségek elsajátítására is használják: szinte minden ötödik válaszadó (37%) kezdett el online bankolni, több mint 28% próbálja elsajátítani az online egészségkezelést és gyógyszer rendelést, egyharmaduk (31%) pedig főzni tanul online, oktató segítségével. A magyar válaszadók 39 százaléka bankol most először online, 25 százalék ismerkedik a főzés rejtelmeivel, a harmadik legnépszerűbb új online tevékenység pedig a tanulás: minden ötödik válaszadó keres ilyen lehetőséget magának vagy családtagjainak.

Minden tizedik európai (10%) tanul kódolást, az arány megegyezik a magyar eredménnyel. Az európaiak 7 százaléka tanul hangszeren játszani az internet segítségével, 14 százalék pedig online útmutatót használ hajvágáshoz.

Mit vásárolunk?
Amellett, hogy Európában 36 százalékkal növekedett az alapvető cikekket online vásárlók száma, a legnépszerűbbek a könyvek (32%), a hajvágó eszközök (19%) és a fitnesz eszközök (13%). A magyarok körében az első helyen a könyveket (23%), a konyhai eszközöket (21%) a hajfestékeket és az informatikai eszközöket (12-12%) találjuk.

A kutatás arra is rámutatott, hogy az online vásárlási szokásaink hűen tükrözik a valós életetben mutatott viselkedésünket: azon vásárlók többsége (Európában 81%, Magyarországon 83%), akik a fizikai üzletekben is a nagyobb kedvezményekre vadásznak, az online térben is órákat töltenek el a legjobb ajánlatok felkutatásával. Az üzletekben csak nézelődéssel időt töltő európaiak 66 százaléka online is szívesen készít kívánságlistákat, de ezekből általában nem lesz valós vásárlás. Az új online vásárlók fele (51%) továbbra is hű marad azokhoz az üzletekhez, amiket korábban már megszeretett – a magyarok még ennél is hűségesebbek, 65 százalékuk nem cseréli le jól bevált kereskedőjét.

A biztonság fontos

Szinte minden európai (87%) figyel arra, hogy mit és hol vásárol online, a magyarok még óvatosabbak e téren (91%). Az európaiak 65%-a aggódik amiatt, hogy online visszaélés áldozatává válik – itthon ettől kevésbé tartanak a válaszadók (59%). Az online fizetés biztonsága érdekében az európai megkérdezettek négyötöde (81%) lehetőség szerint ismerős kereskedőknél vásárol, ez az arány a magyaroknál 84%. Európában 80 % ellenőrzi a webhelyek vagy vásárlók véleményét (magyar arány 85%), és egyharmaduk (31%) felveszi a kapcsolatot az új vagy ismeretlen kereskedővel a vásárlás előtt – a magyarok 33 százaléka tesz így.

A 10 legnépszerűbb online élmény Magyarországon

1. A megkérdezettek 73 százaléka vett részt videóhívásban családtagjaival, barátaival vagy munkatársaival.

2. A megkérdezettek 40 százalékának van olyan online TV/film előfizetése, mint például a Netflix vagy az Amazon Prime Video.

3. A megkérdezettek 35 százaléka nézett már valamilyen koncertet.

4. A megkérdezettek 30 százaléka néz stand-upot vagy más humoros produkciókat.

5. A megkérdezettek 28 százaléka tanul online főzni vagy követ főzős műsorokat.

6. A megkérdezettek 21 százaléka játszik online videójátékokat.

7. A megkérdezettek 20 százaléka vesz részt virtuális fitnesz órákon.

8. A megkérdezettek 19 százaléka új nyelvet tanul.

9. A megkérdezettek 15 százaléka látogat el virtuálisan múzeumokba vagy más érdekes helyekre.

10. A megkérdezettek 10 százaléka vett ki online “szabadságot”.

A 10 legnépszerűbb karantén idejére beszerzett árucikk Magyarországon

1. Könyvek 23%

2. Konyhai eszközök, edények 21%

3. Hajfestés 12%

4. Számítógépek/kiegészítők 12%

5. Társasjátékok 11%

6. Párnák 10%

7. Kézművesség 8%

8. Fitnesz felszerelés 8%

9. Hajvágók 8%

10. Webkamerák 8%

A kutatást a Mastercard megbízásából a Fly Research készítette 2020. májusában 15 európai országban, 7,500 megkérdezett bevonásával. (linkedin.com, Peter Mondovics)

Kapcsolódó cikkeink