Mastercard: az iskolakezdés Európa-szerte fellendíti a kiskereskedelmi forgalmat
A bolti és online kiskereskedelmi eladásokat mérő Mastercard SpendingPulse™ szerint várhatóan a teljes kiskereskedelmi forgalom növekedni fog az iskolakezdés első heteiben az előző évhez képest – amihez az emelkedő árak és a fogyasztói kereslet egyaránt hozzájárul.
Az augusztus 15. és szeptember 16. közötti, elsősorban az iskolakezdés által meghatározott időszakot tekintve jelentős éves szintű forgalomnövekedés várható, különösen Spanyolországban, a Cseh Köztársaságban és az Egyesült Királyságban, ahol 13%-os, 10%-os és 9%-os a bővülés 2021-hez képest, míg Magyarországon 0,3%-kal erősödik a szektor. Míg a fizikai üzletekben történő vásárlás ezekben a hetekben éves szinten új lendületet kap, addig az e-kereskedelmi forgalom növekedése a világjárvány előtti időszakhoz képest továbbra is magas marad.
„Az iskolakezdés a kiskereskedők számára az egyik legfontosabb vásárlási időszak – és a vásárlóerő kritikus előrejelzése is egyben. A Mastercard SpendingPulse alapján erős bővülés várható a kiskereskedelmi forgalmat tekintve, különösen a ruházati szektorban”
– mondta Natalia Lechmanova, a Mastercard vezető európai közgazdásza.
„Mivel az infláció továbbra is magas, a megfontolt fogyasztók inkább az olyan élményeket helyezik előtérbe, mint az éttermek és az utazás, miközben visszaveszik a tartós cikkekre – például háztartási eszközök, bútorok – fordított kiadásaikat.”
Ágazati szintű iskolakezdési trendek
Gardróbfrissítés: A legtöbb mért piacon a ruházati és ékszereladások szilárd növekedést mutatnak. Az előrejelzések szerint a legjelentősebb éves növekedés Franciaországban várható, ahol a ruházati eladások várhatóan 23%-kal, az ékszereladások pedig 32%-kal emelkednek, majd Spanyolország következik 21%-kal, illetve 19%-kal. Lengyelországban (+23%) és Németországban (+17%) szintén jelentős éves szintű növekedés várható a ruházati iparban. Magyarországon 7,5%-al költünk majd többet ruházati cikkekre, mint a tavalyi év azonos időszakában.
Élmények: A turizmushoz és vendéglátáshoz kapcsolódó ágazatok bevételei is várhatóan növekedni fognak még a következő hetekben, mivel a családok igyekeznek a lehető legjobban kihasználni a nyár utolsó heteit. Franciaországban a szálláshelyek (25%) és az éttermek (14%) terén is jelentős növekedést várnak; Spanyolországban várhatóan 13%-os lesz a költések bővülése az éttermi fogyasztásokra, az Egyesült Királyságban pedig 5%-os éves növekedést várnak a szálláshelyek és 4%-os növekedést az éttermek esetén. Hazánkban az éttermek várható éves szintű növekedése (3,5%) lesz, mely a legmagasabb a többi ágazathoz képest.
Otthon: Az olyan ágazatokban, mint az elektronika és a bútor, továbbra is csökkenő éves növekedés várható, mivel a kereslet a járvány utáni időszakban lelassult. Kivételt képez Franciaország a bútoreladások terén (+16% éves szinten), és Spanyolország, ahol kivételes, kétszámjegyű növekedés várható mind az elektronika (11%), mind a bútorok (39%) esetében 2021-hez képest.
Kapcsolódó cikkeink
Mastercard Green Friday kampánya idén a tudatos vásárlásra ösztönöz
A Mastercard második alkalommal indítja el a Green Friday kampányt,…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Biztonságos és kényelmes: a mobiltárcás fizetés térnyerése Magyarországon
A mobilos fizetés egyre népszerűbb megoldás, hiszen gyors, kényelmes, és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >