Másik dimenzó – Mit hoznak nekünk a kézműves sörök és a sörkülönlegességek?
A különleges és a kézműves sörök népszerűsége nagyságrendekkel gyorsabban nő, mint forgalmi részesedésük. Két szakembert arról kérdeztünk, milyen hatásuk lehet ezeknek a termékeknek a hazai sörpiacra, és utánanéztünk annak, mit tartanak ma a tengerentúlon meghatározó trendnek.
Jókor, jó helyen
Karsai Zoltán, a Bitburger és az Erdinger magyarországi képviselője:
A korábban házi sörként forgalmazott, manapság kézműves sörnek nevezett termékek gyártóinak növekvő aktivitása a magyar piacon valóban újdonság.
Ezek a kis sörfőzdék összefogtak, és jó érzékkel választották az adottságaiknak legmegfelelőbb promóciós eszközt – közvetlenül a fogyasztókat megszólító, fiatalos rendezvényeken mutatják be söreiket, nem is keveset, hiszen egyszerre kezdenek beérni azok a technikai és termékfejlesztések, amelyeket az elmúlt néhány évben végrehajtottak.
Jókor vannak jó helyen: az igazi magyar termékek fogyasztását hangsúlyozó hazai piacon, azaz befogadó környezetben, bővülő választékkal, versenyképes áron, néhány esetben magas minőségi színvonalú sörkülönlegességek is kerülhetnek így a közönség poharaiba. Nyilván a sok-sok kísérlet közül nem mindegyik vezet eredményre, de a legkülönfélébb alapanyagokból készülő sörök sikere jól mutatja a piac igényét valami új, valami különleges iránt.
Mindez azt eredményezheti, hogy az eddig a nagy magyarországi sörgyárak szigorú szerződései miatt az „idegen” söröknek tabunak számító vendéglátóhelyeken megjelenhetnek ezek az újdonságok, és a viszonylag magasabb árrés és a már említett befogadó környezet miatt nőhet részesedésük a söreladásokból.
Hogy erre jelenleg fel vannak-e készülve e sörök gyártói, azt nehéz megítélni, de csak idő kérdése, hogy felfejlődjenek.
A kézműves sörfőzdék fejlődése előbb-utóbb a nagy sörgyárakat valamiféle reakcióra kényszerítheti a piacon. A piaci szereplők már feszegetik a kizárólagossági szerződések kérdését. Elképzelhető olyan forgatókönyv is, hogy a sörgyárak maguk is betársulnak majd egy-egy „dominánsabb” kézműves sör forgalmazásába. Mindenesetre a nagy sörgyárak 95 százalék körüli piaci részesedése mellett ráfér egy kis változatosság a gasztronómia sörválasztékára.
A kézműves sörök jó néhány fajtája vetélytársa lehet egyes sörtípusok minőségi képviselőinek, de az Erdinger esetében ilyen nem fordul elő a 80 export ország egyikében sem, hiszen az eredeti bajor búzasör nem váltható ki valamilyen hasonló jellegű sörrel.
Profitálnak a változásból
Tamáska János, a Belgaco Kft. társtulajdonosa
Jól érezhető a különleges és a kézműves sörök iránti érdeklődés fokozódása, a trend pozitívan hat a belga sörök forgalmára is. Nő azoknak a köre, akik érteni akarnak az italhoz; visszatérő vendégeink szívesen utána is olvasnak a témának. Mind több vendéglátóhelyen kérnek sörkóstoltatást tőlünk, ezeken a részvevők rengeteg új információt gyűjtenek be. A forgalomnövekedés elsősorban a fogyasztók érdeklődését jelzi, de partnereink is egyre közelebb kerülnek a belga sörök világához – nemrégiben megkezdte működését a Belgian Beer Spirit franchise-lánc második tagja is.
A termékfejlesztést a belga sörök világát sem kerüli el, ezt száznál több fajtából álló kínálatunk is tükrözi. Kutatjuk az újdonságokat magunk is: kínálunk a kategóriában eddig szokatlan különlegességeket is, behozunk például égetett szesszel, déligyümölccsel, whiskymalátával készülő sört, de tradicionális pezsgőkészítési eljárással készülő sörpezsgőt is. Az ital rendkívüliségét a gyártók a kiszereléssel is próbálják aláhúzni, bővül például a 0,75 literes palackba is töltött márkák köre.
Újvilág
A világ egyik legnagyobb sörös internetes honlapja, a beer-universe.com cikkben foglalta össze a 2012-es év legfontosabb söripari trendjeit. Az írás törvényszerűen szubjektív és Amerika-centrikus, de nem túl valószínű, hogy megállapításai nagyon eltérnének a „világszintű igazságoktól”.
1. A kézműves sörök teret hódítanak (az USA-ban a kis és közepes méretű sörfőzdék termékeit számítják a “craft beer” kategóriába);
2. A nagy főzdék tőkét invesztálnak kézműves sörmárkákba;
3. A gyorséttermekben megjelenik a sör a kínálatban;
4. A gyártók/főzdék nevetséges marketing projekteket is produkálnak;
5. A nők az iparág mind fontosabb célcsoportjává válnak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Meglepetés a nemzetközi szállodaláncok rangsorában: a nagy nevek alulteljesítettek
A nemzetközi szállodaláncok között végzett felmérésben meglepő eredmények születtek, amelyek…
Tovább olvasom >Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >