Márkás fogkrém a falusi fürdőszobában
– Hogyan kutatják a piacot a világ legnépesebb, 1,3 milliárd lakosú országában?
A Trade magazin kérdésére Glen Murphy (42 éves) válaszol, a Nielsen kínai vállalatának új-zélandi igazgatója. A Nielsennél dolgozik tizenhét éve, amelynek immár egynegyedét töltötte Kínában. A cég 600 alkalmazottakat foglalkoztat, de a létszám a kérdezőkkel együtt meghaladja a 2000-et. – Az itteni élelmiszer-kereskedelem hálózata nemcsak az ország méretei miatt óriási, hanem elaprózottsága miatt is. Ez azonban nem akadályozza meg, hogy minden évben elkészítsük a cenzust, aminek megvannak a mindenütt használható szabályai.
A legnagyobb kihívást inkább a modern csatornatípusok hihetetlen tempójú növekedésével bekövetkező gyors változások okozzák:
– Itt a lépéstartás érdekében komoly beruházásokat kell végrehajtanunk. Országszerte több mint 200 vállalat működteti a jelenleg 8000, modern bolttípusnak számító egységet. Onnan szedjük össze, dolgozzuk fel és elemezzük az adatokat. És akkor ott a sokféle hagyományos üzlet is. Azok forgalmát egyelőre havonta összesítjük.
Mindez azonban nem csak a nagy vagy kisebb városokra korlátozódik. Az egyedi megrendelések miatt a Nielsen a kínai falvakban is otthon van, annak ellenére, hogy a vidéki lakosság kevés szabadon elkölthető pénzzel rendelkezik.
– Ott a piaci szereplők miért figyelik a fogyasztás változását?
– Kormányprogramot indítottak arra, hogy lépésről lépésre növeljék a falusi lakosok jövedelmét. S a fejlődés már érzékelhető a fogyasztás szempontjából. Rendszeresen járjuk a falvakat, és módszeresen feltérképezzük az emberek életmódját, mentalitását. Nemrég a délkeleti Shandong tartomány egyik falujában látogattunk meg egy parasztcsaládot. Otthonukban a szokásos szegénység mellett feltűnő rendet és makulátlan tisztaságot találtunk. Büszkén mutatták szimpatikus lakásukat. Ugyanakkor meglepve tapasztaltuk, hogy még mindig teknőben mosnak. Két gyerekük közül, ahogy az lenni szokott, a lány dolgozik a közeli város egyik gyárában. Õ már másként él, mint szülei vagy az öccse. A változást mutatja, hogy a fürdőszobában felfedeztünk egy tubus Colgate fogkrémet. Náluk már egy fedél alatt élnek a múlt erős hagyományai és a modern, városi életstílus, fogyasztás egyes jelei.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >