Márkák új megvilágításban
A kereskedelem és a kapcsolódó ágazatok 3 évente rendezett szakvásárára (ezen belül 57 ország 2226 kiállítójára, köztük 9 magyar vállalatra is) több mint százezer látogató volt kíváncsi. A Designer Village mindig központi szerepet tölt be a vásáron, ezen belül is, idén először elkülönítve, a világítástechnika került reflektorfénybe. Helyszíni riportunk második részét olvashatják
Michael Gerling, az EHI Retail Institute (Európai Kereskedelmi Intézet) ügyvezetője és az EuroShop szakvásár kiállítói tanácsadó testületének elnöke rendkívül elégedetten nyilatkozott az EuroShop 2014 sikeréről: „Az idei kiállítás minden kreatív és technológiai megoldást felvonultatott, amellyel a kereskedelem felkészül a jövőre.”
A fény dizájn- és marketingelem
Mind az EuroConcept – boltberendezés, belsőépítészet, világítás, bútorok és hűtőberendezések –, mind az EuroSales – vizuális marketing és merchandising, POS marketing – pavilonjaiban egyértelmű volt, hogy az anyagok, színek, formák, hangok és illatok kreatív kavalkádja mellett a fény, a megvilágítás feltörekvő területe egyenjogúságot, sőt olykor vezető szerepet vívott ki magának. Egyrészt az energiatakarékosság, fenntarthatóság, környezetvédelem szempontjából érdekes, költséghatékony technológiai újdonságokat mutatták be a gyártók. Másrészt a megvilágítás érzelmekre, látványra, kiemelésre, árubemutatásra ható jelentőségét demonstrálták a belsőépítészeti, polci és másodkihelyezési megoldásokban.
Megdöbbentően más színe volt például a kihelyezett hús- és pékárunak a különböző fényekben, amit kapcsolókkal változtatva saját maga tapasztalhatott meg a látogató. A LED-innovációknak köszönhetően egyre elérhetőbb áron és műszaki feltételekkel kínálnak boltok, üzletek megoldásokat látványos megvilágítására. A nagy világítástechnikai óriások (Hera, Philips stb.) mellett sok kisebb, még ismeretlen, de innovatív termékeivel és szolgáltatásaival nagy figyelmet keltő cég, összesen 241 kiállító jelent meg ebben a kategóriában.
Nem véletlen tehát, hogy a Designer Village-ben, amely mindig az egyik legkedveltebb, legtöbb ötletet felvonultató terület az EuroShopon, idén először nevesítették a Lighting Designers’ Zone részleget. Itt sohasem látott megoldásokat, a fénydizájnerek világítástechnológiai újdonságait emelték ki a szervezők. Külön hangsúlyt kapott az olasz tervezők munkássága az Italian Lighting Lounge-ban.
Ebben az évben tehát nyilvánvalóvá vált, hogy a fények tudatos tervezése kihagyhatatlan szempont, legyen szó kültéri elemekről, hatalmas eladóterekről, kicsi vagy nagy kirakatokról, vitrinekről, pultokról vagy polcokról, kínálóállványokról, displayekről vagy egyetlen termékről és polci kommunikációról. A vizibilitás üzletágban a megvilágítás kulcskérdés lett, a fénytervezés új szakiránnyá, önálló szakmává nőtte ki magát, és helyet követel minden tervezési és megvilágítási folyamatban.
Növekvő kereskedelmi beruházások
A fokozott energiahatékonyságú és kreatív világítási rendszerek mellett az energetikai szempontból a jelenleg elterjedtnél jelentősen fejlettebb élelmiszer-kereskedelmi hűtőberendezéseket és hűtőbútorokat is előszeretettel keresték és tekintették meg az EuroShop 2014 látogatói.
„A seregszemle egyértelműen tükrözi a kereskedelem igen nagy beruházási hajlandóságát” – mondta Gerling úr. Állítását számokkal is alátámasztotta:
„A boltok építésére, átalakítására és bővítésére fordított teljes beruházási volumen a kereskedelemben 2013-ban elérte a 6,8 milliárd eurós rekordot. A kereskedelmi vállalatok csak az új boltok berendezésébe 1,75 milliárd eurót fektettek tavaly – ez 25 százalékkal több, mint 2010-ben. Az EuroShop látogatóinak több mint 40 százaléka nyilatkozott arról, hogy a következő két évben konkrét beruházási terveket valósít meg. Az EuroShopot azonban nem csupán arra veszik igénybe, hogy az újdonságokról tájékozódjanak, hanem célirányosan keresik az új szállítókat és üzleti partnereket is.”
Hazai kiállítók
Több standon lehetett hallani magyar szót, hiszen számos, hazánkban is jól ismert vállalat anyacége vagy német képviselete – STI Csoport, Marin’s, VKF Renzel, HL Display, Jansen Display, Wanzl stb. – állította ki értékesítéstámogató portfólióját, tett ki magyar nyelvű szóróanyagokat, és néhányuk a magyar szakértők részvételét is biztosította.
Az EuroConcept területén, a hűtőbútorokat felvonultató 17-es csarnokban a Tekno Group Kft. elsősorban Casasola Refrigeration márkanevű, méretre gyártott hűtőberendezéseit mutatta be. A 12-es pavilonban a Megaholz Kft. és a Mobilia-Artica közös standján a pop-up store (általában nem hagyományos kereskedelemi terekben megjelenő, ideiglenes bolt) koncepciójára kidolgozott, elemekből változatosan és látványosan építhető, új, szabadalmaztatott rendszerük, a VisualM mutatkozott be, nagy nemzetközi érdeklődést generálva. A szomszédos 11-es csarnokban a Zengővári Kft. várta egyedi világítástechnikai megoldásaival, különleges lámpáival az érdeklődőket. Az 5-ös hallban a Mode Art – New Design Kft. üzletberendezés-tervezési, alkatrészgyártási és -forgalmazási portfólióját ismertette.
Az EuroCIS – információs és biztonságtechnika – standjai közül kimagaslott a magyar Shopguard jellegzetes pink-fehér színeivel. A több mint 40 országban jelen levő vállalat többek között vezetékes áruvédelemmel, biztonsági kapukkal, interaktív kihelyezésekkel, intelligens árcímkékkel, in-store média megoldásokkal, vevőszámlálókkal is rendelkezik, de legtöbben Drinkspector nevű, italospalackok nyakára helyezhető áruvédelmi eszközéről ismerik. Az EuroSales részleg visszatérő magyar résztvevője, a POP terület magyar képviselője az Idea Zone csapata volt. Ismét központi helyen, a POPAI Village-t is magába foglaló 3-as csarnokban építették fel standjukat, ahol raklaptakaró-változatokat és új, kreatív display-megoldásokat is felvonultattak. Büszkén mutatták be bolti használatból visszaszedett modelljeiket is, amelyek kifogástalan állapota a magas kivitelezési minőséget bizonyította.
Ugyanebben a pavilonban jelent meg ismét a magyar Scan Sign Kft. Jellegzetes kaméleonfigurájuk és színes, akár vízálló kivitelben is rendelkezésre álló betűik már messziről vonzották a tekintetet. Külön falat szenteltek energiatakarékos és napenergiát hasznosító megoldásaiknak.
Fizikai és virtuális automatizálás
A 3-as pavilon folyosóin közlekedtek az osztrák WeRobots vásárlássegítő és polcellenőrző, jövőt idéző robotjai. A különleges gépezeteket 2013-ban, a cannes-i MAPIC show-n mutatták be először, azóta pedig a sanghaji Red Star Macalline bútoráruházban már gyakorlatban is alkalmazzák a fáradhatatlan munkaerőket.
A SoLoMo (Social, Local, Mobile) programok, szoftverek, ötletek bemutatói a standok közötti területeken, járatokban szintén zajlottak. Többen prezentációval, falfelületre vetítéssel győzködték az elhaladókat integrált, automatizált, mindenféle képernyőre alkalmazható megoldásaikról, applikációikról, szoftverötleteikről. Ugyanolyan eséllyel indultak ebben a mezőnyben az ismert, nagy nevek, a HP, a Panasonic, a Toshiba és társaik, mint a kicsi és nagy országok ma még ismeretlen start-up cégei.
A következő EuroShop szakvásár 2017. március 5–9. között lesz Düsseldorfban. Az információs és biztonságtechnika következő seregszemléje, az évenként rendezett EuroCIS pedig már 2015-ben, február 24–26. között várja a szakmabelieket.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >