Márkafejlődés felsőbb fokon (1. rész)
A GfK nemzetközi csoportja kifejlesztett egy új modellt, amely a márkák és a fogyasztók közötti kapcsolatrendszert mutatja be. A modell tudományos alapokon nyugszik, a kidolgozását megelőzően a GfK kutatást végzett 11 iparág több mint 200 márkájáról. Ebből született meg a modell, amely 27 emberi kapcsolat metaforáján keresztül képes leírni valóban érvényesen a fogyasztók márkákkal szembeni attitűdjét. A modell segítségével a GfK bármely ügyfele átláthatja fogyasztóinak kapcsolati hálóját, így nyerve betekintést a kapcsolatrendszer fejlesztési lehetőségeibe.
A kutatás során olyan új fogalmakat kell bevezetni a modell kapcsán, mint például a Márka és felhasználói élmény (BaCE – Brand and Customer Experience), a Fogyasztói tapasztalatok mérése (ConX – Consumer Experience measurement) vagy a Tapasztalati pont (XP – Experience Point). A kutatásban a GfK ConX mátrix segítségével lehet felderíteni, hogy mely pontokon válnak a márkával való találkozások pozitív, illetve negatív emlékké, vagy merülnek teljesen feledésbe. Ezek után a márkakapcsolati ösztönzők felderítésén van a sor, a „mit”, a „hol” és a „hogyan” kérdésekre keressük a választ, tehát röviden arra, hogy mi a sikerhez vezető út a kapcsolati márkázásban.
Emberi kapcsolatainkban manapság a jó barátok jelentik a legerősebb kapcsot. Jó barátot nem találunk minden sarkon, és a jó kapcsolat is csak évek (évtizedek) alatt alakul ki. Éppen ezért ez a legerősebb kapcsolatunk a 21. században. A szerző ezúton kér elnézést a hosszú házasságban élőktől és a tökéletes szülő-gyerek kapcsolatban élőktől! Valóban ezeknek a kapcsolatoknak kellene manapság a legerősebbnek lenniük, csak éppen a nemzetközi és hazai tapasztalatok azt mutatják, hogy nem feltétlenül a házastársi és szülő-gyermek kapcsolatok a legerősebbek manapság.
Ahogy azt mindannyian személyesen tudjuk, a jó barátságért keményen meg kell dolgozni. De hogyan lehet valaki a legjobb barátunk? Legyen szó akár természetes személyről, akár egy márkáról: úgy, hogy végigjárjuk a fejlődés útját.
Az emberi kapcsolataink a teljesen idegentől indulnak, és jellemzően egy felszínes ismeretségen keresztül fejlődnek tovább kollegiális vagy haveri, baráti szintig. Innen egy kapcsolat fejlődhet tovább a mélyebb barátságig, de kedvezőtlen fordulat esetén akár se veled, se nélküled, vagy csődbement házasság is lehet belőle.
Legközelebb a régióban végzett kutatások mélyére ásunk, keresve azokat az utakat, melyek egy márka előtt állnak. Induljon a márkafejlődés! n
Ma már tudjuk, hogy a klasszikus „ismeri-használja-lojális” tölcsérszerű mérés és megközelítés nem elég a marketingben. A nemzetközi tudományos szakirodalom aktív felhasználásával a GfK már a márkafejlődés kutatásának szenteli idejét. Ennek segítségével feltérképezhetjük a fogyasztók márkával kapcsolatos érzéseit, ami egyben segítséget nyújt a márkának a kategóriában való előretöréséhez, arról már nem is beszélve, hogy a kapott eredményekből építkezve hatékonyabb kampányokat hozhat létre.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >ÖRT-NMHH Minikonferencia: Merre tovább influenszer reklámozás?
Milyen szabályok vonatkoznak ma az influenszerekre? Hol húzódnak az etikai…
Tovább olvasom >Bővül az ALDI app: ezentúl kuponok is elérhetők
Újabb mérföldkőhöz érkezett az ALDI applikáció. A vásárlók mostantól bármely…
Tovább olvasom >