Márciusban a csúcshoz képest kissé csökkent a GKI konjunktúraindexe
Februári, történelmi csúcsa után márciusban kissé mérséklődött a GKI konjunktúraindexe. A GKI (www.gki.hu) által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint az üzleti várakozások némileg romlottak, a fogyasztóiak viszont tovább emelkedtek.
Márciusban az üzleti szférán belül kissé minden ágazat várakozása rosszabb lett. Az ipari bizalmi index februári, minden korábbinál magasabb szintje után csökkent. Az elmúlt időszak termelésének és a készletszintjének a megítélése ugyan javult, de a kilátások romlottak. A teljes rendelésállomány is kedvezőtlenebb minősítést kapott, bár ezen belül az exportrendelések jobbat. Az építőipari bizalmi index harmadik hónapja mérséklődik, igaz történelmi csúcspontjához képest. A magasépítő cégek pedig még sohasem voltak ilyen optimisták. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség márciusban kissé javult, de a rendelésállományok értékelése enyhén romlott. Márciusban a legjelentősebben a kereskedelmi bizalmi index csökkent, igaz februári, mindenkori maximumához képest. Az eladási pozíció, a készletszint és a rendelésállomány megítélése egyaránt kedvezőtlenebb lett. A szolgáltatói bizalmi index márciusban decemberi szintjére esett. Különösen sokat romlott az elmúlt időszak forgalmának és az általános üzletmenetnek a megítélése. A forgalmi várakozások viszont javultak.
A foglalkoztatási szándék a kereskedelem kivételével, ahol erősödött, minden ágazatban visszafogottabb lett. Ugyanakkor mérséklődött a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az áremelési törekvés az iparban és az építőiparban gyengült, az építőiparban és a szolgáltató cégek körében erősödött, s érezhetően markánsabb lett a fogyasztók inflációs várakozása. A magyar gazdaság helyzetének megítélése az iparban nem változott, az építőiparban romlott, a kereskedelemben és a szolgáltató szektorban, valamint a lakosság körében viszont javult.
A GKI fogyasztói bizalmi index február után márciusban is emelkedett Ennél magasabban utoljára 2002 novemberében állt. Az emberek saját pénzügyi helyzetüket, jelenlegi és jövőbeli megtakarítási képességüket is valamivel jobbnak ítélték, mint februárban. A lakosság emellett a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét is erősen javulónak érzékelte.
Módszertani magyarázat:
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor, illetve a lakosság várakozásait veszi figyelembe. A GKI konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére, forgalmi és foglalkoztatási várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közlünk, ami megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk.
A GKI konjunktúraindex és összetevői, 2011-2017
Év | Hónap | Üzleti bizalmi index | Fogyasztói bizalmi index | GKI konjunktúraindex |
2011. | I. | 0,5 | -25,8 | -6,3 |
II. | 2,9 | -27,7 | -5,1 | |
III. | -1,3 | -37,3 | -10,7 | |
IV. | 0,6 | -36,8 | -9,1 | |
V. | -4,3 | -38,5 | -13,2 | |
VI. | -4,4 | -41 | -13,9 | |
VII. | -6,9 | -42 | -16 | |
VIII. | -11,3 | -40,7 | -18,9 | |
IX. | -11,7 | -47,2 | -20,9 | |
X. | -14,9 | -49,8 | -24 | |
XI. | -14 | -49,5 | -23,2 | |
XII. | -14,5 | -53,3 | -24,6 | |
2012. | I. | -16,3 | -56,6 | -26,8 |
II. | -12,4 | -51,2 | -22,5 | |
III. | -8,1 | -49,9 | -19 | |
IV. | -9 | -48,8 | -19,3 | |
V. | -14 | -55,9 | -24,9 | |
VI. | -14,6 | -52,6 | -24,5 | |
VII. | -13,3 | -51,4 | -23,2 | |
VIII. | -14,9 | -52,7 | -24,7 | |
IX. | -16,4 | -49,5 | -25 | |
X. | -14,6 | -53 | -24,6 | |
XI. | -12,4 | -50,7 | -22,4 | |
XII. | -11,3 | -49,3 | -21,2 | |
2013. | I. | -11,3 | -43,4 | -19,6 |
II. | -12,0 | -40,9 | -19,5 | |
III. | -11,9 | -37,3 | -18,5 | |
IV. | -15,6 | -38,9 | -21,7 | |
V. | -10,5 | -34,4 | -16,7 | |
VI. | -6,9 | -37,3 | -14,8 | |
VII. | -8,6 | -35,3 | -15,5 | |
VIII. | -6,3 | -36,9 | -14,3 | |
IX. | -4,8 | -31,0 | -11,6 | |
X. | -2,3 | -29,4 | -9,3 | |
XI. | -0,1 | -23,3 | -6,1 | |
XII. | 4,0 | -22,7 | -2,9 | |
2014. | I. | 3,8 | -17,2 | -1,7 |
II. | 4,9 | -22,0 | -2,1 | |
III. | 4,7 | -15,9 | -0,7 | |
IV. | 7,7 | -15,3 | 1,7 | |
V. | 4,8 | -18,4 | -1,2 | |
VI. | 5,4 | -19,3 | -1,0 | |
VII. | 1,4 | -18,9 | -3,9 | |
VIII. | 2,2 | -21,9 | -4,1 | |
IX. | 3,6 | -19,1 | -2,3 | |
X. | 7,8 | -17,6 | 1,2 | |
XI. | 7,7 | -19,4 | 0,7 | |
XII. | 8,1 | -22,1 | 0,2 | |
2015. | I. | 4,4 | -23,8 | -2,9 |
II. | 3,5 | -22,4 | -3,2 | |
III. | 4,2 | -25,8 | -3,6 | |
IV. | 4,9 | -25,0 | -2,9 | |
V. | 3,7 | -22,6 | -3,1 | |
VI. | 5,1 | -27,0 | -3,2 | |
VII. | 5,0 | -26,0 | -3,1 | |
VIII. | 5,2 | -22,7 | -2,1 | |
IX. | 7,5 | -28,3 | -1,8 | |
X. | 5,8 | -19,6 | -0,8 | |
XI. | 4,6 | -19,6 | -1,7 | |
XII. | 4,7 | -19,2 | -1,5 | |
2016. | I. | 7,2 | -16,6 | 1,0 |
II. | 4,6 | -20,2 | -1,8 | |
III. | 4,6 | -23,8 | -2,8 | |
IV. | 2,2 | -21,1 | -3,9 | |
V. | 2,3 | -18,9 | -3,2 | |
VI. | 1,7 | -19,2 | -3,7 | |
VII. | 5,6 | -16,1 | 0,0 | |
VIII. | 1,2 | -18,6 | -3,9 | |
IX. | 1,7 | -18,5 | -3,6 | |
X. | 1,0 | -20,3 | -4,5 | |
XI. | 2,8 | -16,5 | -2,2 | |
XII. | 3,7 | -14,1 | -0,9 | |
2017. | I. | 4,4 | -11,7 | 0,2 |
II. | 4,5 | -12,4 | 0,1 | |
III. | 4,7 | -11,5 | 0,5 | |
IV. | 6,4 | -16,4 | 0,5 | |
V. | 7,9 | -16,1 | 1,7 | |
VI. | 9,5 | -14,6 | 3,2 | |
VII. | 11,3 | -15,9 | 4,2 | |
VIII. | 10,2 | -13,6 | 4,0 | |
IX. | 12,3 | -14,3 | 5,4 | |
X. | 10,5 | -13,8 | 4,2 | |
XI. | 11,7 | -14,2 | 5,0 | |
XII. | 13,4 | -7,7 | 7,9 | |
2018. | I. | 14,2 | -8,9 | 8,2 |
II. | 15,5 | -7,6 | 9,5 | |
III. | 13,6 | -5,8 | 8,6 |
GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >