Már nem a magyar fogyasztók bizalmi indexe a legalacsonyabb a világon

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 02. 05. 12:55

Már nem a magyar fogyasztók bizalmi indexe a legalacsonyabb a világszerte vizsgált ötvennyolc ország között. Hazánkban a negyedik negyedévi mutató 37 pont, ugyanannyi, mint a harmadik negyedévi felmérés eredménye. Mivel a görögök indexe 46-ról 35 pontra csökkent, egyik negyedévről a másikra, a magyarok eléjük kerültek. Többek között ezt állapítja meg a felmérés, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat végzett 2012. novemberben.

Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet ezúttal is az anyagiaknál: Legutóbb a megkérdezett magyarok 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 84 százalék mondott. További 4 százalék nem tudta eldönteni. (A harmadik negyedévben a válaszadók 14 százaléka nyilatkozott kedvezően, és 82 kedvezőtlenül).
Borúsabb a kép a munkahelyi kilátásoknál. Többé-kevésbé jónak tartja őket az előttünk álló tizenkét hónapban a magyar válaszadók 3 százaléka. „Nem olyan jó” vagy „rossz” mondta 95 százalék. További 2 százalék nem tudja megítélni. (Az előző, harmadik negyedévben a pozitívan vélekedők aránya 4 százalékot ért el).

Az index harmadik pillére a következő kérdés: „Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 8 százalék tartja a jelenlegi időszakot vásárlásra jónak, ahogyan a harmadik negyedévben is.

Európában átlagosan kedvezőbb a válaszadók véleménye, mint nálunk

A tavalyi negyedik negyedévet megelőzően, összesen öt egymást követő negyedév során Magyarországon mérték a legalacsonyabb fogyasztói bizalmi indexet. Ha összehasonlítjuk a 2012. negyedik negyedévi magyar mutatókat a vizsgált huszonkilenc európai ország átlagával, jelentős eltéréseket látunk. Amíg ugyanis nálunk a válaszadók 12 százaléka látja személyes pénzügyi helyzetét kedvezőnek, addig földrészünkön átlagosan 36 százalék.
A munkahelyi kilátásoknál a pozitív véleményt képviselő magyarok 3 százalékával szemben az európai átlag 22 százalék.
S amíg hazánkban a felmérésben részt vevők 8 százaléka tartja a jelenlegi időszakot a maga számára vásárlásra alkalmasnak, addig Európában átlagosan 26 százalék.

„A fogyasztók növekvő gazdasági gondokkal viaskodnak az egész világon”

Globálisan a fogyasztói bizalmi index átlaga a 100 pont alatti pesszimista zónában mozog. A negyedik negyedévi 91 pontos mutató eggyel kevesebb, mint a harmadik negyedévi 92 pont. Az európai átlag 71 pont; hárommal kisebb, mint a harmadik negyedévben. Az okokat így foglalja össze Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője:
A fogyasztók növekvő gazdasági gondokkal viaskodnak az egész világon, mivel az eurózóna válsága a bajban lévő országokról átterjed más országokra is. Az USA-ban a „fiscal cliff”, azaz költségvetési szakadék fenyegetése elhúzódni látszik, és Kína növekvő inflációja monetáris politikai akciót gerjeszt. A fogyasztók óvatosan tekintenek 2013-ra, és szabadon elkölthető pénzükkel kapcsolatban visszafogják magukat, most már a negyedik egymást követő negyedévben, a folytatódó globális gazdasági és politikai bizonytalanságban.

Ötvennyolc ország közül harmincháromban csökkent a fogyasztói bizalmi index

Az optimizmust jelző 100 pontnál nagyobb indexet elért tíz ország között hét ázsiai található: India (121), Fülöp-szigetek (119), Indonézia (227), Thaiföld (115), Egyesült Arab Emírségek (113), Dél-Afrika (112), Brazília (111), Kína (118), Malajzia (103) és Norvégia (102).
A vizsgált ötvennyolc ország közül harmincháromban csökkent a fogyasztói bizalmi index, a harmadik negyedévhez viszonyítva. A legalacsonyabb mutatót elért tíz ország között nyolc európait találunk: Görögország (35 pont), Magyarország (37), Portugália (38), Olaszország (39), Horvátország (42), Spanyolország (46), Franciaország (52) és Szlovákia (57). (A globális rangsorban ide tartozik Dél-Korea 38 és Japán 59 pontos index-szel).

„Európa továbbra is a legkockázatosabb terep”

Dr. Bala szerint Európában fontos volna, hogy a bizalom fokozatosan növekedjen, ami gyorsítaná a globális növekedést már 2013 végéig, hogy aztán jövőre folytatódhasson:
– A helyzet rosszabbodása szempontjából Európa továbbra is a legkockázatosabb terep, mert az Európai Unió vagy egyes országok hibás politikai lépései rombolhatják a fogyasztók törékeny bizalmát, aminek hatása tovább terjedhet a világban.
A kutatásban részt vett szomszéd országok fogyasztói bizalmi indexei a negyedik negyedévi felmérés szerint: Szlovákia 57, Ukrajna 69, Románia 61, Horvátország 42, és Ausztria 86 pont. Régiónkban Csehország indexe 62, Lengyelországé pedig 68 pont.

Táblázat. „Ha személyes pénzügyi helyzetére gondol, akkor az a következő tizenkét hónap során milyen lesz?” A kérdésre adott válaszok megoszlása, százalékban.

Válasz EU átlag HU AT CZ HR PL RO SK
Kitűnő 3 2 3 2 1 1 2 1
33 10 47 33 20 30 33 26
Nem olyan jó 43 45 36 39 46 52 43 45
Rossz 17 39 12 24 31 15 18 23
Nem tudja 4 4 2 2 2 2 4 5

Rövidítések: HU=Magyarország, AT=Ausztria, CZ=Csehország, HR=Horvátország, PL=Lengyelország, RO=Románia, SK=Szlovákia.
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat

Fogyasztói bizalmi index a felmérés kezdete óta globálisan átlagosan és Magyarországon. Q1, Q2, Q3, Q4 az adott év negyedévének sorszámát jelenti.

Felmérés ideje Globális átlag Magyarország
2005-Q3 98 90
2006-Q1 96 83
2006-Q3 99 74
2007-Q1 97 66
2007-Q3 94 69
2008-Q1 88 67
2009-Q1 77 52
2009-Q3 86 58
2010-Q1 92 61
2010-Q3 90 54
2010-Q4 90 59
2011-Q1 92 41
2011-Q2 89 43
2011-Q3 88 37
2011-Q4 89 30
2012-Q1 94 32
2012-Q2 91 30
2012-Q3 92 37
2012-Q4 91 37

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.

A Nielsen globális felmérését a fogyasztói bizalomról 2012. november 10.-27. végezték. Több mint 29 ezer fogyasztót kérdeztek meg ötvennyolc országban; Európa mellett Ázsiában és Óceániában, Észak- és Dél-Amerikában, Közép-Keleten valamint Afrikában. A minta mindegyik országban reprezentatív az Internet-használók kora, valamint neme szempontjából, és maximális hibahatára plusz-mínusz 0,6 százalék. A felmérés csak az Internet-hozzáféréssel rendelkezők fogyasztási szokásait veszi számba.

Kapcsolódó cikkeink