Már nem a magyar fogyasztók bizalmi indexe a legalacsonyabb a világon
Már nem a magyar fogyasztók bizalmi indexe a legalacsonyabb a világszerte vizsgált ötvennyolc ország között. Hazánkban a negyedik negyedévi mutató 37 pont, ugyanannyi, mint a harmadik negyedévi felmérés eredménye. Mivel a görögök indexe 46-ról 35 pontra csökkent, egyik negyedévről a másikra, a magyarok eléjük kerültek. Többek között ezt állapítja meg a felmérés, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat végzett 2012. novemberben.
Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet ezúttal is az anyagiaknál: Legutóbb a megkérdezett magyarok 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 84 százalék mondott. További 4 százalék nem tudta eldönteni. (A harmadik negyedévben a válaszadók 14 százaléka nyilatkozott kedvezően, és 82 kedvezőtlenül).
Borúsabb a kép a munkahelyi kilátásoknál. Többé-kevésbé jónak tartja őket az előttünk álló tizenkét hónapban a magyar válaszadók 3 százaléka. „Nem olyan jó” vagy „rossz” mondta 95 százalék. További 2 százalék nem tudja megítélni. (Az előző, harmadik negyedévben a pozitívan vélekedők aránya 4 százalékot ért el).
Az index harmadik pillére a következő kérdés: „Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 8 százalék tartja a jelenlegi időszakot vásárlásra jónak, ahogyan a harmadik negyedévben is.
Európában átlagosan kedvezőbb a válaszadók véleménye, mint nálunk
A tavalyi negyedik negyedévet megelőzően, összesen öt egymást követő negyedév során Magyarországon mérték a legalacsonyabb fogyasztói bizalmi indexet. Ha összehasonlítjuk a 2012. negyedik negyedévi magyar mutatókat a vizsgált huszonkilenc európai ország átlagával, jelentős eltéréseket látunk. Amíg ugyanis nálunk a válaszadók 12 százaléka látja személyes pénzügyi helyzetét kedvezőnek, addig földrészünkön átlagosan 36 százalék.
A munkahelyi kilátásoknál a pozitív véleményt képviselő magyarok 3 százalékával szemben az európai átlag 22 százalék.
S amíg hazánkban a felmérésben részt vevők 8 százaléka tartja a jelenlegi időszakot a maga számára vásárlásra alkalmasnak, addig Európában átlagosan 26 százalék.
„A fogyasztók növekvő gazdasági gondokkal viaskodnak az egész világon”
Globálisan a fogyasztói bizalmi index átlaga a 100 pont alatti pesszimista zónában mozog. A negyedik negyedévi 91 pontos mutató eggyel kevesebb, mint a harmadik negyedévi 92 pont. Az európai átlag 71 pont; hárommal kisebb, mint a harmadik negyedévben. Az okokat így foglalja össze Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője:
A fogyasztók növekvő gazdasági gondokkal viaskodnak az egész világon, mivel az eurózóna válsága a bajban lévő országokról átterjed más országokra is. Az USA-ban a „fiscal cliff”, azaz költségvetési szakadék fenyegetése elhúzódni látszik, és Kína növekvő inflációja monetáris politikai akciót gerjeszt. A fogyasztók óvatosan tekintenek 2013-ra, és szabadon elkölthető pénzükkel kapcsolatban visszafogják magukat, most már a negyedik egymást követő negyedévben, a folytatódó globális gazdasági és politikai bizonytalanságban.
Ötvennyolc ország közül harmincháromban csökkent a fogyasztói bizalmi index
Az optimizmust jelző 100 pontnál nagyobb indexet elért tíz ország között hét ázsiai található: India (121), Fülöp-szigetek (119), Indonézia (227), Thaiföld (115), Egyesült Arab Emírségek (113), Dél-Afrika (112), Brazília (111), Kína (118), Malajzia (103) és Norvégia (102).
A vizsgált ötvennyolc ország közül harmincháromban csökkent a fogyasztói bizalmi index, a harmadik negyedévhez viszonyítva. A legalacsonyabb mutatót elért tíz ország között nyolc európait találunk: Görögország (35 pont), Magyarország (37), Portugália (38), Olaszország (39), Horvátország (42), Spanyolország (46), Franciaország (52) és Szlovákia (57). (A globális rangsorban ide tartozik Dél-Korea 38 és Japán 59 pontos index-szel).
„Európa továbbra is a legkockázatosabb terep”
Dr. Bala szerint Európában fontos volna, hogy a bizalom fokozatosan növekedjen, ami gyorsítaná a globális növekedést már 2013 végéig, hogy aztán jövőre folytatódhasson:
– A helyzet rosszabbodása szempontjából Európa továbbra is a legkockázatosabb terep, mert az Európai Unió vagy egyes országok hibás politikai lépései rombolhatják a fogyasztók törékeny bizalmát, aminek hatása tovább terjedhet a világban.
A kutatásban részt vett szomszéd országok fogyasztói bizalmi indexei a negyedik negyedévi felmérés szerint: Szlovákia 57, Ukrajna 69, Románia 61, Horvátország 42, és Ausztria 86 pont. Régiónkban Csehország indexe 62, Lengyelországé pedig 68 pont.
Táblázat. „Ha személyes pénzügyi helyzetére gondol, akkor az a következő tizenkét hónap során milyen lesz?” A kérdésre adott válaszok megoszlása, százalékban.
Válasz | EU átlag | HU | AT | CZ | HR | PL | RO | SK |
Kitűnő | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 |
Jó | 33 | 10 | 47 | 33 | 20 | 30 | 33 | 26 |
Nem olyan jó | 43 | 45 | 36 | 39 | 46 | 52 | 43 | 45 |
Rossz | 17 | 39 | 12 | 24 | 31 | 15 | 18 | 23 |
Nem tudja | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 5 |
Rövidítések: HU=Magyarország, AT=Ausztria, CZ=Csehország, HR=Horvátország, PL=Lengyelország, RO=Románia, SK=Szlovákia.
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat
Fogyasztói bizalmi index a felmérés kezdete óta globálisan átlagosan és Magyarországon. Q1, Q2, Q3, Q4 az adott év negyedévének sorszámát jelenti.
Felmérés ideje | Globális átlag | Magyarország |
2005-Q3 | 98 | 90 |
2006-Q1 | 96 | 83 |
2006-Q3 | 99 | 74 |
2007-Q1 | 97 | 66 |
2007-Q3 | 94 | 69 |
2008-Q1 | 88 | 67 |
2009-Q1 | 77 | 52 |
2009-Q3 | 86 | 58 |
2010-Q1 | 92 | 61 |
2010-Q3 | 90 | 54 |
2010-Q4 | 90 | 59 |
2011-Q1 | 92 | 41 |
2011-Q2 | 89 | 43 |
2011-Q3 | 88 | 37 |
2011-Q4 | 89 | 30 |
2012-Q1 | 94 | 32 |
2012-Q2 | 91 | 30 |
2012-Q3 | 92 | 37 |
2012-Q4 | 91 | 37 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.
A Nielsen globális felmérését a fogyasztói bizalomról 2012. november 10.-27. végezték. Több mint 29 ezer fogyasztót kérdeztek meg ötvennyolc országban; Európa mellett Ázsiában és Óceániában, Észak- és Dél-Amerikában, Közép-Keleten valamint Afrikában. A minta mindegyik országban reprezentatív az Internet-használók kora, valamint neme szempontjából, és maximális hibahatára plusz-mínusz 0,6 százalék. A felmérés csak az Internet-hozzáféréssel rendelkezők fogyasztási szokásait veszi számba.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megugrott a FAO globális élelmiszerár indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Suppan Gergely: magasabb növekedési pályára állhat a gazdaság
Magasabb növekedési pályára állhat a magyar gazdaság 2025-től – mondta…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >